Raspberry Pi Image

Raspberry Pi

USB to cat5e extenders - anyone used them to extend VE USB cables?

I want to put my Raspberry Pi and touchscreen a long way from the locker the VE kit is installed in - about a 10 metre cable run. There is a single cat5 e cable in there already, so I want to use that, rather than pull any more cables.

I've not used VE stuff before so I'm not entirely sure what I need to connect the kit I have to Raspberry PI.

I have a
Multplus 2
MPPT 150/100 - Tr VE.Can
REC BMS Active BMS (which interfaces with VE kit
DC/DC charger
self built battery (8xEVE 280ah cells in 2p/4s configuration

grizlyadams asked
grizlyadams commented ·

2 Answers

MPPT 450/100 wird über VE Direct nicht erkannt

Ich habe ein Problem mit meinem MPPT 450/100. Ich habe Ihn über VE-Direct mit meinem Raspberry Pi verbunden. Leider wird dieser nicht erkannt. Mein Smart Shunt und Multiplus 2 hingegen funktionieren ohne Probleme.

Hat irgendjemand eine Idee, woran das liegen könnte? Soweit ich es nachvollziehen konnte, wird das USB-Kabel erkannt, es kommen aber wohl keine Signale. Inzwischen vermute ich, dass die VE Direct Schnittstelle kaputt sein könnte. (Alles andere am MPPT funktoniert super).

r0li84 asked
Stefanie commented ·

2 Answers

Double ET112 sur convertisseur ZIGBEE-RS485

Bonjour,

j'utilise pour le moment un ET112 via 2 convertisseurs ZIGBEE-RS485 DRF2659C (dont 1 avec un convertisseur RS485-USB coté RPI+VenusOS) pour le comptage ENEDIS.

L'un d'entre vous a t'il déjà testé 2 ET112 en // sur un seul convertisseur ZIGBEE, en changeant les @ des ET112 comme avec un convertisseur RS485-USB ?

Ou faut il impérativement 1 convertisseur ZIGBEE par ET112 ?

krystof69 asked
Thierry Cortassa (Victron Energy Staff) answered ·

6 Answers

Victron Phoenix 24/250 wird in VRM und RemoteConsoleLAN falsch dargestellt

Hallo zusammen,

ich habe eine kleine Insel fürs Gartenhaus.

Bisher habe ich alles an 24V DC betrieben. Nun habe ich mir einen Phoenix 24/250 gekauft. Das ganze System wird über VenusOS am RaspberryPi überwacht.

Nun stelle ich fest, dass der Ausgang des Inverters als ladend in den Akku dargestellt wird. Welche Einstellungen muss ich anpassen?

[image]

[image]

Ich wäre jetzt davon ausgegangen, dass der Phoenix seine Last als AC-LAst darstellt und im VRM die Last nicht in den Akku schiebt, sondern diese aus dem DC-System bzw dem Akku nimmt und auch dort die AC-Last darstellt.

EDIT:

Mir ist grade aufgefallen, dass er in der Victron-App (zugriff über VRM) und im VenusOS mit -46VA als Ausgangsleistung angezeigt wird. Das kann natürlich nicht richtig sein. Es sei denn der Kühlschrank speist neuerding den Inverter...

Hab ich jetzt ein defektes Gerät bei Kleinanzeigen ergattert?

launacorp asked
launacorp edited ·

0 Answers

Darstellen der Daten meines Solarcontrollers mit einem RasPi auf einer lokalen Website

Hallo!

Ich möchte die Daten meines Victron-Solarcontrollers auslesen und sie nicht nur auf einem Display anzeigen lassen sondern die Daten im lokalen Netzwerk auf einer HTML-Seite hosten. Ist das grundsätzlich möglichen?

Lg jacob

jacob22 asked
bruno answered ·

2 Answers

Venus MQTT keepalive - how to do this in python script with topic list payload ??

I have a python script to send the 'keepalive' message to the Venus MQTT broker running on a raspberry pi 3 :

import paho.mqtt.client as mqtt     # MQTT support
import time
import json

mqttBroker ="victronpi"                 # define MQTT broker address
client = mqtt.Client("KeepAlive") # identify client
client.connect(mqttBroker)              # connect to broker
print("VictronPi MQTT broker connected...")

while True:
  # send 'keepalive' message
  errcode = client.publish("R/b123abc7d123/keepalive") # publish all topics
#  topics = json.dumps("solarcharger/+/Dc/0/Voltage")
#  errcode = client.publish("R/b123abc7d123/keepalive",topics) # publish selected topics
  print("VictronPi KeepAlive sent : ",errcode)
  time.sleep(10)

I'd like to just keep alive the topics I'm interested in. I gather you can do this by including a payload in the 'keepalive' message but I'm struggling with the python syntax to do this, see commented out lines above, which just create a new read topic. Can anyone enlighten me what the correct python syntax to do this is please ?

PaulM

paulm asked
paulm published ·

1 Answer

Not seeing screen dimming option after installing SetupHelper and RpiDisplaySetup (Kwindrem)

Kwindrem,

First let me say thank you for your work and generosity sharing! The items for Victron Venus OS are very much appreciated!

I have just installed Raspberry Pi 4, Victron Venus OS latest V2.85, your SetupHelper V4.13 and RpiDisplaySetup V2.7.

I have the option "Display Off Time" under "Display and Language", but I do not find any option for controlling the brightness or dimming.

Would you have any advice?

Thanks!

Carl Lance

carl.lance@gmail.com

carllance asked
andyalford answered ·

1 Answer

Venus OS et Raspberry pi 4 v1.5

Est-ce que la nouvelle version de venus OS 2.85 est compatible avec les Raspberry pi 4 récent (board 1.5) ?

J'utilise actuelement une version modifier (2.85~1) de venus os qui fonctionne sur le pi 4 v1.5 mais je préfèrerais utiliser les versions officielles.

Does the news Venus OS 2.85 work with the pi 4 board v1.5 ?

I'm using a modified release of Venus OS (2.85~1) witch works with the Raspberry pi 4 v1.5 but I'd like to use official release.

zarmot asked
matt1309 edited ·

3 Answers

Nulleinspeisung mit PV nicht null =)

Hallo Leute,

kurz zu mir und meiner Situation:

Mein Name ist Matthias, bin ein 89er Baujahr und betreibe seit kurzem einen YouTube Kanal (Energie&Hobby).

An meine vorhandene PV mit 9,18kWp mit Fronius Wr habe ich noch eine DIY Anlage mit 3,4kWp angebaut, die DC seitig mit Victron Ladereglern meinen DIY LiIon Speicher mit 29kWh (Brutto) lädt.

Am Akku hängt dann noch ein Multiplus 2 / 3000 / 48, der mir als ESS das ganze Haus versorgt.

Im Winter/Übergang lädt der Mp2 auch noch zusätzlich AC seitig den Akku mit.

Gesteuert wird alles mit einem Raspberry Pi, auf dem die Firmware V2.82-large-30 läuft.

Als Smartmeter verwende ich das originale von Fronius, dafür habe ich die Software angepasst, funktioniert einwandfrei. Daten vom Smartmeter gehen über RS485 zum Fronius Wr, von da über LAN zum Pi. Dort wird das "angepasst" und der originalen Regelung auf dem dbus zur Verfügung gestellt.

Für die Regelung verwende ich die originale ESS Regelung von Victron.

So, nun zu meinem "Problem":

Solange keine Sonne scheint und der Mp2 allein die Lasten versorgt, regelt er sauber auf den eingestellten Wert (-20W) ein, natürlich mit etwas Toleranz, aber es "schwingt" um die eingestellten -20W. Soweit so gut.

Kommt jetzt aber die Sonne und die PV macht AC seitig z.b. 500W, Lasten sind jedoch höher (z.b. E-Auto mit 2kW) wird nicht mehr auf die -20W eingeregelt sondern je nach Last irgendwo zwischen +50 bis +150W. Der Mp2 ist noch nicht an der Leistungsgrenze, das gleiche Phänomen hab ich auch bei sehr geringen Lasten.

Sichere ich z.b. die AC PV aus, regelt er wieder auf die -20W ein.

Mit meinem Latein bin ich langsam am Ende und ich kann es mir nicht erklären, was das eine mit dem anderen zu tun hat??

Ist das von euch schon jemandem aufgefallen bzw. hat eine Lösung?

Sonnige Grüße

Matthias

energie-hobby asked
energie-hobby answered ·

9 Answers

Smartshunt with no VE.direct cable?

Hello,

I have one doubt about smartshunt...

I would like to use it in DC only sites, with just an MPPT and maybe a monitoring device (Venus or raspberry). In this situation, if I add a smarshunt to have SOC reading, can I create a bluetooth network and read it trough the MPPT (smart model) or do I need to also connect it via Ve.Direct/ USB to Venus/ raspberry?

Will it appear as a valid Battery Monitor in VenusOS if connected trough bluetooth to the Smart MPPT ?

Elimac asked
Matthias Lange - DE commented ·

3 Answers

Smartsolar not showing up in venus or vrm anymore

Hi!
I have the Venus Pi, Smart Shunt 500 and the Smartsolar MPPT 100/30. All updated to the latest firmware and connected with the Ve. Connect USB cable.

When I plugged the solar into the Venus I could see it. Later on it has disappered. I think it happened after reBoot or firmware update. The MPPT has not the solarpanels connected yet, but is connected in the battery side.

The Smart Shunt is working correct

Any clue?

kurtinge asked
w8dev answered ·

3 Answers

GX Tank 140 with Venus OS on Raspberry?

Hello,

does the new GX Tank 140 work with the Venus OS on the Raspberry pi? I have Firmware 2.66 on a Raspberry pi 3+ and I cannot see anything that has to do with the GX Tank 140. It's connected via USB.

itsme asked
igorvanlife commented ·

1 Answer

No Swipe Between Pages using LAN Access, Pi, and Chromium in Kiosk Mode

I used the styles.css file another user posted to remove the side controls on LAN Access and enable Kiosk mode in Chromium. Everythign is scaled and works fine except for swiping between PAGES. If I touch the screen the menu opens and I can navigate the menu just fine, but swiping between for instance the main animation screen and the generator screen does not work. I am sure it is an issue with Chromium, can anyone offer any insight?

davejowen asked

0 Answers

Zero feed-in with ESS and heating resistance for leftover power - best way to control the resistance (PWM, leading/trailing edge, ...)

Hi,

We've built a system with Multiplus II / Cerbo GX, Pylontech batteries and a Fronius inverter - and as the goal is zero feed-in, we added some heating resistances to heat up rooms and water for showers etc. with leftover power.

A RaspberryMatic instance is reading the live values from the Cerbo GX via Modbus/TCP (really great how easy it is to read/set values btw!) and controlling three 1 kW heating resistances via an ESP32 (Arduino-like, providing web-controllable relays). Currently, this results in possible steps of 333W, 500W, 1000W, 1500W, 2000W, 3000W.

This gives the possibility to realize almost whatever you want between the live values (pv power, ac consumption, ESS SoC, daytime, ...) and the ESP32 outputs by creating RaspberryMatic applications or scripts.

The first results are great, but - yeah the regulation steps mentioned above are quite big. It would be better to be able to regulate between 0W and 3000W without any steps :-)

So the question is: What suits best for the MultiPlus, especially with regards to micro-grid capability? I suppose that leading/trailing edge regulation isn't really good as it will have a big impact on the sine wave. Full wave control also seems like a bad idea, as it will stress the MultiPlus' regulation and/or the batteries.

The softest approach (also trying not to stress the inverters semiconductors too much) seems to be PWM with MOSFETs, which the ESP32 could also control easily at higher frequencies. But it will probably require filters to avoid EMI/disturbances in the grid, even with the resistive loads here..

Any thoughts on this are welcome!

ips-ad asked
jamierobinson answered ·

1 Answer

VRM Portal Shows My Neighbor's Battery Name As Mine

I noticed a strange phenomenon on the VRM portal. I have a RPi (on a houseboat) running Venus OS connected to a Victron Battery Monitor. It's been working great but I noticed that the name for my battery/system has somehow assumed the name of my neighbor's boat (Ruff Day). His boat does have a CGX color display as well as Victron inverter and solar chargers but as far as I know, none of his gear is connected to the VRM portal. Other than the strange name change on my system, the battery data being report does appear to be accurate for my system.

[image]

petej asked
kevgermany commented ·

3 Answers

406 Posts
265 Users
28 Followers

Topic Experts

Stefanie
486 Points
bathnm
342 Points