ac Image

ac

PV mit Victron Multiplus II inkl. Speicher im Nebengebäude

Hallo, ich hätte eine kurze aber knifflige Frage

Ich möchte eine 10KW PV am Nebengebäude (Garage) inkl. 20kW Speicher installieren, welches vom 30m entfernten Haus mit 4mm³ 3phasig versorgt wird (Unterversorgung vom Haus) und darüber hinaus nur mit einer LAN-Erdkabel verbunden ist. Mit 3x Multiplus II 5000 inkl. Zubehör GX etc. sollte das funktionieren den Überschuss der in der PV-Garage erzeugt wird, über den Anschlusspunkt im Haus einzuspeisen solange Grid verfügbar. Sollte das Grid jetzt ausfallen, gehen die Multiplus auf Insel und die AC OUT sind in der Garage für jene Verbraucher nutzbar die nicht am Grid hängen. Das Haus ist natürlich dann nicht versorgt. So weit so gut bzw. schlecht

Im Hauptgebäude habe ich bereits eine funktionierende 3 phasig installierte Notstromversorgung mit einem manuellen Netztrennschalter (Grid/0/Notstrom) welcher mittels Kabel mit einem Diesel-Generator verbunden werden kann.

Jetzt die Frage: Könnte ich (sollte der Generator eingehen, der Diesel knapp werden...) nicht auch das HAUS über den AC OUT in der Garage über das selbe Kabel versorgen, mit dem ich ansonsten vom Generator versorgt werde?

Ein Problem das mir sofort gekommen ist, dass am Multiplus damit der AC OUT (Notstrom Garage) mit dem AC IN (Versorgung Garage) kurz geschlossen werden. Was macht der MULTIPLUS das wenn er über den AC-OUT selbst versorgt wird? Lässt sich das irgendwie lösen?

beste Grüße

[image]

Die Kompletten Installationen werden bei mir von einem Elektro-Unternehmen durchgeführt. Nur mit Victron haben sie sich noch nicht sehr ausführlich beschäftigt.

wolfgang07 asked
ja-solala answered ·

8 Answers

MPPT Remote config and VM AC load value

Hello

i have some problems my setup

Victron MULTIPLUS-II 48/5000/70-50 GX -> grid is connected no feed in is set and ext. current sensor connected

Victron Energy SmartSolar MPPT 250/100 VE.Can, connected to inverter by ve.direct

Victron Energy Lynx Power In as a buss bar

Victron Smartshunt 500A/50mV connected to MPPT via bluethooth

8x Sharp NU-JD540

JK-BMS B2A24S20P {not connected to inv via CAN} on the 16 x 304ah 3.2v prismatic lifepo4 new battery cells

1. When inverter is set to "inverter only" the displayed load is 300W and more -> Grid inv inv only.jpg

[image]

but when inverter is set to "ON" the displayed load is 150W ->200W -> Grid inv ON.jpg

[image]

All this with the same load no load added or removed, write this to not get answer like you added or removed load!!!

Q -> what is the reason for different load displayed when inv is set to Inverter only or ON?

2. Regarding MMPT settings, ext control is displayed in VM, and different V in Victron connect and remote VM

[image]

in remote console MMPT -> Networked Operation charge voltage is set 60.8 but in the MMP via Bluetooth voltage is set to 55V

[image]

[image]

Q -> what is the reason for different V

Q -> is there a way to fully control MMP from VM remote console like from Bluetooth APP ?

Q -> what is the reason "ext control" is displayed? what device is controlling the MMPT?

Q -> in MMPT absorption is set to 55.2 and batt voltage is still rising, why?

[image]

3. In the VM no matter what state of charge battery have, displayed value do not go under 90% even when inv was disconnected due to low battery

4 unfortunately JK BMS do not working as it should and do not turn off charging when one cell reach the set "over voltage value" which is 3.55

ess config is attached

[image]

when i try to upload RVSC file

i try to make it zip rar let it in RVSC format -> have the same error

https://www.youtube.com/watch?v=7NOL2cFnO1g&feature=emb_imp_woyt

clauberty asked
JohnC answered ·

3 Answers

Hello I have a problem with my Multiplus 3000VA/48 converter. Since a while it ignores the AC input. The Multiplus works with the batteries and the panels but the AC input does not work anymore. I need your help please . The AC source is grid

I have a problem with my Multiplus 3000VA/48 converter. Since a while it ignores the AC input. The Multiplus works with the batteries and the panels but the AC input does not work anymore. I need your help please . The AC source is grid

hamsang asked

0 Answers

AC Out 1 on Multiplus II label states only 21 Amps.

[image]

Multiplus 24/3000 label show AC Out 1 = 21 Amps

The documentation along with posts from others says it's about 70 Amps.

Please clarify...thanks.

jmod asked
harold answered ·

2 Answers

Split phase victron quarrto 3000/48 not charging from AC

Hello, I hope someone out there can help.

the system in question is installed on a bus with Solar but currently located in a very shaded area, from time to time we need to charge from grid.

the system has a Cerbo GX.

also in setup we disabled "Switch as Group". As suggested in other posts. As we are triying to charge from a single 120V ac input (AC Input 1)

Additionally it is in VS it is setup to start charging from ac when battery voltage drops below a 56 volts.(condition was met).

when connecting to grid, it shows volts and hertz but doesn’t start charging.

Other info:

There’s a CAN bus BMS connected and it controls solar charging perfectly.

I’ll be glad to provide any other data.

Thanks!

chenirl asked
Alexandra commented ·

0 Answers

Wiring Unlimited, Parallel Inverters: AC Resistors?

Hello,

I'm reading Wiring Unlimited - Rev 07, and in section 6.7 (Special considerations for AC wiring of parallel and/or 3 phase inverter/chargers).

It states that if low resistance cables are used in a parallel set-up, the differences in resistance from the AC input contactors, can result in one unit carrying a substantial amount of the load. And to safeguard against this issue, Wiring Unlimited recommends that you use thinner and longer cables.

Would AC resistors do the same job, allowing for shorter cables, and varying lengths?

Thanks

Kris R

kris-r asked
wkirby answered ·

1 Answer

Phoenix 12/500. AC ausgang absichern weil mehrer steckdosen oder verteiler

Hallo welchen schalter/schutzschalter würde ich brauchen wann ich den AC ausgamg vom Inverter absichern will.

Zurzeit hängt manchmal ein 3er verteiler fix da ca 2.5 weg ein kabel zum 230v kühlschrank auf einzelne steckdose dor würde ich gerne 2er od. 3er hin hängen driekt am 3er verteilrr hängt meisten laptop, diverse lade geräte, stabmixer oder auch mal ein 2tes langes weg (wie bei kühlschrNk) nach aussen um mal werkzeug zu nutzen, ein licht anhängen ider evtl auch mal teil meines dj Equipment was auch innen vorkommen kann! Er war auch nie überlast der inverter alles im grünen berreich nur ist halt teilweise echt bisserl "kablesalat" mit langem kabel vom inverter 3er verteiker weg da dran wieder einen Verteiler weil ebem gerade so gebraucjt wird spontan! Das fahrzeug hat KEINE NETZVORANGSCHALTUNG und KEINEN LANDANSCHLUSS mit irgenwelchen umschalt Schnickschnack.....maximal im winter wird von einem benzin 4- takt inverter-stromerzeuger extra ein kabel nähe batterie gelegt (länge immer unterschiedlich)mal steht das aggregat direkt unterm bus u. Dan wieder weit um es nicht zu höhren) und an dieses kabel wird ein victron blue smartcharger 12v15a angehängt der meine batterie ganz klassisch nachlädt oder nichteinmal das sondern der stromerzeuger wird nur extern dazu geschaltet wo dan evtl Laptop oder anderes equip hängt was in regenzeiten zu viek energie frisst!

Wie gesagt ich würde voll gern bei Phoenix 12/500 AC ausgang einen schutz!!! Falls ich mal bei arbeiten das verlängerungskabel durch schneide oder doch mal paar tropfen wasser einfach wo falsch Hinteropfen eo nicht sein soltte naja gebe viele möglicjkeoten warum absichern!

Sooo langer text für eigentlich sehrbeinfach simplen aufbau

Bitte evtl kann mir jemand weiterhelfen und hätte einen tipp welcher FI/LI da sinn machen würde oder zumindest eien LI-schutz wann FI sowieso nicht das bewirkt was der bewirken soll! abb- schutz/schütz oder ähnliches

Für anregung bin ich offen doch die spontane verwendundndurch Verlängerungskabel irgenwo herum am bus und spontan mal einen 3er verteiler dazu weil nötig innemnoder aussen wirds nicht ändern ansonsten offen für alles besten dank

Sonig hitzige Grüße

Gruß

klem asked
klem answered ·

2 Answers

Multiplus Compact 12/2000 fault

Please help me figure out what went bad on a Multiplus Compact 12/2000. The inverter works as expected. However, the charger does not come on and the unit does not connect to shore power. I have tried multiple sources for the shore power and check the wiring. The unit worked previously without any issues.

When I plug in shore power, the DMC flashes the blue "mains" light and I can hear a relay briefly engage then disengage. It does this three times, then nothing.

On Victron Connect, I see AC voltage available at 60hz (at the house it showed 120V, this photo was when it was plugged into a generator where is shows 128V)

I have checked and double checked the wiring, nothing has changed. I updated firmware and checked the setting and even tried a few different configurations, but nothing works. It just clicks some relay, then shows fault.

As I mentioned, it worked before. I don't know what changed or why is won't work now.

Thanks for looking.

[image]

subzero asked
Mike Dorsett answered ·

1 Answer

Multiplus Compact 12/2000/80 only reads 64V on AC input

I have a Multiplus Compact 12/2000/80 that I bought to use on my boat February of 2022. The unit had been working perfectly up until yesterday when I noticed it wasn’t charging. I connected the MK3-USB interface and while checking VEConfigure I noticed that the Main AC input voltage was only reading 64V. I checked the input line with a multimeter and found that I was getting 120V going into the unit. I’ve tried resetting the unit and making sure the firmware is up to date.

I also notice when the unit is off and I turn on the AC input from shore power the three LEDs on the unit will flash continuously until I turn on the inverter, at which point the flashing will stop. The inverter function still seems to be working. I am a bit stumped on this one. Is the unit faulty? Has anyone run into this issue before?

vwbusboy1 asked
Mike Dorsett answered ·

1 Answer

ESS aufbauen vorerst mit vorhandenem AC Balkonkraftwerk und Cerbo GX

Hallo ich habe derzeit ein 600W AC System welches ich mit einer Multiplus 2 + EM24 + Pylontech Akkus + Cerbo GX + Display erweitern will. Später sollen weitere DC Module mit Victron MPPTs dazu kommen. Gibt es eine Möglichkeit, die Leistung der AC Solarmodule auf dem Display anzeigen zu können (AC Meter??) und wie erkennt die Multiplus, wann Sie die Batterien laden soll (Überschuss) und wann sie den Strom aus dem Netz ziehen soll? Sobald der EM24 "Einspeisung ins Netz" erkennt?

absolutbeginner asked
absolutbeginner answered ·

7 Answers

MultiPlus II - External AC protection/surge required? (EMS -Like Progressive Industries)

Hi,

Does MultiPlus II "requires" additional AC feed (input) protection for shore?

I am thinking of additional breakers and/or EMS like Progressive Industries that protect against open/short, surge, under-voltage, etc, etc.

I see most design connecting the shore inlet directly to the MultiPlus but I see so many things that could go wrong, not to mention someone with bad intentions trying to "fry" an inverter from the outside.

Any input greatly appreciated.

Thanks

mademoisellechristie asked
tom4x edited ·

1 Answer

AC Lasten werden nicht angezeigt, Batterie wird nur geladen.

Hallo,

ich versuche eine kleine Eigenversorgungsanlage bei begrenztem Platz in der Stadt aufzubauen.

Multiplus II 12/3000, Cerbo Gx, MPPT 150/75, Bluetooth Batterie - Spannungs - und Temperatursensor, ET340, testweise Batterie Liontron 12,8 V 200 Ah BMS. 4 x Canadien solar 370 Wp in 2 Strängen parallel.

Einstellungen sind Eigenverbrauch, Überschusseinspeisung bis maximal 600 Watt, Zielwert 50 W.

Mein Problem:

Das Gridmeter (Einstellung AC-Loads) erfasst auf 3 Phasen korrekt den Stromverbrauch. Es wird jedoch kein Strom aus der Batterie entzogen. Es werden auch keine AC - Lasten angezeigt.

Netz hängt am Multiplus an AC in.

Bei kritischen Lasten stehen immer nur 13 W, wahrscheinlich Eigenverbrauch des Systems. Zudem wird, selbst wenn Sonne auf den Panelen steht, sobald die Batterie auf 100 % geladen ist keine PV - Leistung angezeigt, maximal 12 - 20 Watt, obwohl vielmehr kommen müsste.

Wo könnte hier der Fehler sein ?

[image]

[image]

[image]

Ulrich Graefe asked
lifeingalicia answered ·

7 Answers

easyplus 12/1600/70 inverter charger AC out let number 2 not working

I have a an issue with my easy plus basicly its working all ok except one of the ac outlets is not working

Ive checked that both plugs are push in fully trips are set ok yet i only have ac out put to one of the two when connected to mains power ether grid or generator

Any ideas on what this might be please would be a great help

kind regards

Andy

easy100 asked

0 Answers

Clarity on AC pass-through on AC1 OUT

Am I understanding correctly the grid AC passes through the Multi AC1 OUT when the inverter is in charging mode ONLY?

duswami asked
duswami commented ·

1 Answer

Disconnect grid supply based on battery SOC

Hi Folks. Im running an MP2 3kVa with a single Pylontech US3000C (I unrestand this battery is undersized but it's a slowly ever growing system). I've noticed that even with a grid set point set at 0w, and VRM shows a zero grid import, a clamp meter over the incoming supply indicates a 0.55A (230v) draw. I can only assume this is for grid synchronization purposes. Now, my load on this inverter averages pretty much just about that.

So question is, im going to seperate my loads further so that loads will never exceed max discharge current of the battery and essentially have them run off grid (ie disconnect the AC input from the inverter). But is there a way I can have the AC In disconnected from the inverter when SOC is 20% + and only have grid reconnect when battery reaches the 20% without any external components? I think this can be done by using the external relay connected to a contactor of sorts but can this not be done using an assistant?

Sam Smit asked

0 Answers

48 Posts
48 Users
0 Followers

Topic Experts