question

aaroncloet avatar image

Multiplus in ESS mode aansluiten op Belgisch net voor thuisbatterij.

Beste,

Ik heb thuis een multiplus II GX aangesloten op het Net met een 10Kw lithium batterij.

Alles in mooi aangesloten zoals het in de manual beschreven staat en het systeem werkt ook gewoon perfect, Maar nu is de keuring langs geweest om het systeem te keuren en dat wilde hij niet doen omdat de omvormer in serie was aangesloten met het electriciteitsnet en niet in parallel. (Ik vertelde hem dat dit systeem enkel maar in serie kan worden aangesloten en dat alle meet apparatuur vanbinnen in de multiplus aanwezig is, en dat dit toestel aan alle veiligheids voorzieningen voldoet en gekeurd is door Synergrid belgie)

Kan iemand mij helpen met info of voorbeelden van iemand anders die dit ook zo gedaan heeft thuis, zodat ik dit kan voorleggen aan de keurder? Of heb ik zelf iets over het hoofd gezien?

In bijlage de schets van hoe het is aangesloten:

aaron.jpg

b3ed6aa1-24ef-44ec-b6c2-0ce7936f1656.png

Met vriendelijke groeten

Aaron

Multiplus-IIESSsolar48v battery
2 |3000 characters needed characters left characters exceeded

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

6 Answers
janvd avatar image
janvd answered ·

Verder ook nog opletten met een power assist functie, Stel je hebt 40A van het net en daar komt er dan nog eens 32A, dan heb je met een diff van 40A of 63A problemen.

1 comment

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Klopt volledig, ik heb nog een rem automaat moeten tussen steken om te zorgen dat ik niet heel de kast moest aansluiten met 16mm2.

Ik mijn geval, hoofd zekering 50ampere plus 13ampere van de zonnepanelen plus 13ampere van de multiplus omvormer = 76Ampere (dus 16mm2)

Heb dus een klein stukje na mijn 63Ampere differentieel moeten bekabelen met 16mm2 dan een rem automaat gestoken van 32Ampere en dan kon ik de rest van de kast laten zoals het was!

f645029e-9156-477f-8d9b-196c569c1283.gif
dit is het uiteindelijk geworden en goedgekeurd.

grtz Aaron

aaroncloet avatar image
aaroncloet answered ·

Hoi,

Even een kleine update voor alle andere belgen/nederlanders die dit van plan waren.

Ik heb mijn installatie dus van serie naar parallel veranderd.(Zie schets)

De “AC-in” is dus zoals door andere leden al verteld is geweest bi-directioneel en kan dus ook perfect stroom uitsturen en wordt dus eigelijk ook een soort “AC-out”.

Je moet dan enkel een externe stroom meter van victron bijkopen die je net voor de differentieel moet hangen om een juiste werking te volkomen.

Het grote nadeel van de parallel aansluiting is dat ik nu geen UPS functie meer heb op mijn volledige woning (wat ik wel had bij serie)

Want als ik bepaalde verbruikers aansluit op de “AC out” om een “non-break” load te voorzien dan zit ik weer in serie, en blijkbaar is dat niet toegelaten in België volgens de keurder.(of ze weten het niet, is ook allemaal iets nieuws hier he)

Voor de rest ben ik zeer blij met de werking van het ESS systeem van victron.

Nu in belgie beslist is dat de “terugdraaiende” teller is afgeschaft kan ik op een relatief goedkope manier alle energie van mijn zonnepanelen die overdag wordt aangemaakt zelf gebruiken savonds en snachts zonder het net te moeten gebruiken voor aankoop of teruggave. (Enkel de strenge wintermaanden kom ik er net niet, als het zonnetje niet langs geweest is)

Voor de volledige installatie van 10Kw lithium en de multiplus II GX 3000 heb ik binnen de 5000 euro kunnen blijven.toch nog een pak goedkoper als wat er nu momenteel op de markt te vinden is.

Bedankt voor de hulp.

aaron-parallel.gif

aaron-parallel.gif (203.3 KiB)
1 comment

Hoi Aaron, bedankt voor de terugkoppeling. Heb jij nog contacten met jouw keurder? Ik ga in de toekomst iets gelijkaardig opbouwen. Vandaar mijn interesse :-). Ik zou wel graag willen weten of dit via onderstaande weg niet met UPS werking kan (serieel)

Voor de ontkoppeling kom ik bij een Ziehl relais, daar staat het volgende voor België.

1614713635864.png

Dit komt overeen met het Victron certificaat (wel franstaling)

1614713676365.png

Bij Synergrid krijg je dit:

1614713716552.png

1614713635864.png (4.3 KiB)
1614713676365.png (5.5 KiB)
1614713716552.png (13.9 KiB)
troutob1 avatar image
troutob1 answered ·
De omvormer van de Multi wordt automatisch geactiveerd en hervat de voeding van de aangesloten belastingen. Deze overdracht is zo snel dat de werking van computers of andere elektronische apparatuur niet wordt verstoord Walgreenslistens.

Bedankt!

kallenr avatar image
kallenr answered ·

De Belgische overheid subsidieert een beetje mee als je een thuisbatterij plaatst.
Echter is een voorwaarde dat je max. 60% van je PV vermogen terug het net op mag duwen.
Nu heb ik in een testopstelling een SMA sunnyboy draaien, alles werk perfect, maar hoe zou ik die max. netinjectie van 60% nog op orde kunnen krijgen?
Met een Fronius omvormer is dit makkelijk te doen dacht ik, maar die heb ik dus niet :-)

Multiplus 2 /48_3000_35, Cerbo GX, Touchscreen, 3 fase EM24.

1 comment

Bij deze wil ik even laten weten dat mijn systeem volledig aangepast is naar de Belgische wetgeving en deze ook is gekeurd ondertussen.

@KallenR Voor verder op je vraag te antwoorden: ik denk dat de 60percent injectie makkelijk te regelen valt door de batterij pas te laten starten met opladen rond 11 uur (dit kan makkelijk ingesteld worden in de multiplus 2 met de ESS assistent) dit uur kun je zelf door je waardes te bekijken vroeger of later zetten, dan zul je op deze manier zorgen dat tijdens de middagpiek je batterij niet al vol is om dan het volle vermogen op het net te steken, dit is dan ook wat ze willen vermijden (als je dat niet doet zal batterij om 7 uur al beginnen op te laden en om 11 uur al vol zijn)

https://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/FAQ-batterijpremie.pdf

dit is de officiële uitleg van België uit, en er staat duidelijk in:

“of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert.”

Ik denk dat dit een makkelijke oplossing kan zijn voor wat jij wilt bekomen.

a0e7bf44-e769-48e7-8747-d219e82a5ae4.jpeg

janvd avatar image
janvd answered ·

Hoi Aaron,

Ik zou dit aan de keuring instantie overmaken, samen met het ESS certificaat van Victron. Als de fabrikant kan aantonen dat dit aan onderstaande voorwaarde voldoet. Het lastige is dat jij een UPS functie gebruikt voor je hele installatie. Als je dit parallel plaats, zal het ook werken, maar is het niet meer een UPS, Tenzij er nog een kritisch kring na AC out 1 geplaatst is. Het Victron systeem belet een terugvoeding naar het distributienet wat voor de netbeheerder gevraagd wordt ivm werkzaamheden. Als het net wegvalt, werk jij off grid en scheid je jezelf van het net. Misschien moet je nog wel een scheider plaatsen achter je Multiplus, dit voor je eigen veiligheid bij werkzaamheden. Je moet uitzoeken dat het anti-eilandbedrijf ook voor ons land gecertificeerd is.

Ik ben benieuwd naar de afloop.

1614620312235.png

island-functie.pngups3.png

island-functie.png (25.1 KiB)
ups3.png (148.1 KiB)
1614620312235.png (33.8 KiB)

frederikbove avatar image
frederikbove answered ·

Je moet je inverter en load achter je AC-IN hangen en dan een enegerie meter vlak na je diff plaatsen. Zodat je in parallel zit.

3 comments

Kun je daar een kleine schets van maken, want het is niet duidelijk voor mij...

Waar wil je dat ik de “ACin” aftak? gewoon in parallel zoals alle andere verbruikers via een 32A zekering? Zoja, wat ga je dan op de “ACuit” zetten? Je kunt toch niet dezelfde stroom op de ingang als op de uitgang zetten..

Kijk eens op https://community.victronenergy.com/questions/9101/multiplus-ii-ess-with-no-ac-out.html

https://community.victronenergy.com/questions/6678/multiplus-ii-and-ess-config.html

De AC-in is een bi directionele poort dus je kan daar perfect ook naar op buiten sturen en AC-out laat je leeg ten zijn de AC-out1 waar je een ups functie hebt voor critical loads

Bedankt voor je antwoord, ik ga hem morgen in parallel proberen werkende te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte. Thanks