question

aaroncloet avatar image
aaroncloet asked

Multiplus in ESS mode aansluiten op Belgisch net voor thuisbatterij.

Beste,


Ik heb thuis een multiplus II GX aangesloten op het Net met een 10Kw lithium batterij.

Alles in mooi aangesloten zoals het in de manual beschreven staat en het systeem werkt ook gewoon perfect, Maar nu is de keuring langs geweest om het systeem te keuren en dat wilde hij niet doen omdat de omvormer in serie was aangesloten met het electriciteitsnet en niet in parallel. (Ik vertelde hem dat dit systeem enkel maar in serie kan worden aangesloten en dat alle meet apparatuur vanbinnen in de multiplus aanwezig is, en dat dit toestel aan alle veiligheids voorzieningen voldoet en gekeurd is door Synergrid belgie)


Kan iemand mij helpen met info of voorbeelden van iemand anders die dit ook zo gedaan heeft thuis, zodat ik dit kan voorleggen aan de keurder? Of heb ik zelf iets over het hoofd gezien?


In bijlage de schets van hoe het is aangesloten:

aaron.jpg

b3ed6aa1-24ef-44ec-b6c2-0ce7936f1656.png

Met vriendelijke groeten

Aaron



Multiplus-IIESSsolar48v battery
1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

krisl avatar image krisl commented ·

Beste

Ik zou heel graag een gelijkaardig systeem willen plaatsen.

Ik heb mij alles aan een zeer gunstig tarief kunnen aanschaffen.

Gedacht dat ik genoeg now how heb voor dit te doen maar er toch een beetje schrik voor dat ik iets ga breken.

Daarmee de vraag oftewel een duidelijk aansluitschema van mijn situatie oftewel een helpende hand.

0 Likes 0 ·
18 Answers
janvd avatar image
janvd answered ·

Verder ook nog opletten met een power assist functie, Stel je hebt 40A van het net en daar komt er dan nog eens 32A, dan heb je met een diff van 40A of 63A problemen.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

aaroncloet avatar image aaroncloet commented ·

Klopt volledig, ik heb nog een rem automaat moeten tussen steken om te zorgen dat ik niet heel de kast moest aansluiten met 16mm2.

Ik mijn geval, hoofd zekering 50ampere plus 13ampere van de zonnepanelen plus 13ampere van de multiplus omvormer = 76Ampere (dus 16mm2)

Heb dus een klein stukje na mijn 63Ampere differentieel moeten bekabelen met 16mm2 dan een rem automaat gestoken van 32Ampere en dan kon ik de rest van de kast laten zoals het was!


f645029e-9156-477f-8d9b-196c569c1283.gif
dit is het uiteindelijk geworden en goedgekeurd.


grtz Aaron

0 Likes 0 ·
frederikbove avatar image
frederikbove answered ·

Je moet je inverter en load achter je AC-IN hangen en dan een enegerie meter vlak na je diff plaatsen. Zodat je in parallel zit.

3 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

aaroncloet avatar image aaroncloet commented ·

Kun je daar een kleine schets van maken, want het is niet duidelijk voor mij...

Waar wil je dat ik de “ACin” aftak? gewoon in parallel zoals alle andere verbruikers via een 32A zekering? Zoja, wat ga je dan op de “ACuit” zetten? Je kunt toch niet dezelfde stroom op de ingang als op de uitgang zetten..

0 Likes 0 ·
frederikbove avatar image frederikbove aaroncloet commented ·

Kijk eens op https://community.victronenergy.com/questions/9101/multiplus-ii-ess-with-no-ac-out.html


https://community.victronenergy.com/questions/6678/multiplus-ii-and-ess-config.html


De AC-in is een bi directionele poort dus je kan daar perfect ook naar op buiten sturen en AC-out laat je leeg ten zijn de AC-out1 waar je een ups functie hebt voor critical loads

0 Likes 0 ·
aaroncloet avatar image aaroncloet frederikbove commented ·

Bedankt voor je antwoord, ik ga hem morgen in parallel proberen werkende te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte. Thanks

0 Likes 0 ·
janvd avatar image
janvd answered ·

Hoi Aaron,

Ik zou dit aan de keuring instantie overmaken, samen met het ESS certificaat van Victron. Als de fabrikant kan aantonen dat dit aan onderstaande voorwaarde voldoet. Het lastige is dat jij een UPS functie gebruikt voor je hele installatie. Als je dit parallel plaats, zal het ook werken, maar is het niet meer een UPS, Tenzij er nog een kritisch kring na AC out 1 geplaatst is. Het Victron systeem belet een terugvoeding naar het distributienet wat voor de netbeheerder gevraagd wordt ivm werkzaamheden. Als het net wegvalt, werk jij off grid en scheid je jezelf van het net. Misschien moet je nog wel een scheider plaatsen achter je Multiplus, dit voor je eigen veiligheid bij werkzaamheden. Je moet uitzoeken dat het anti-eilandbedrijf ook voor ons land gecertificeerd is.


Ik ben benieuwd naar de afloop.


1614620312235.png

island-functie.pngups3.png


island-functie.png (25.1 KiB)
ups3.png (148.1 KiB)
1614620312235.png (33.8 KiB)
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

aaroncloet avatar image
aaroncloet answered ·

Hoi,


Even een kleine update voor alle andere belgen/nederlanders die dit van plan waren.

Ik heb mijn installatie dus van serie naar parallel veranderd.(Zie schets)

De “AC-in” is dus zoals door andere leden al verteld is geweest bi-directioneel en kan dus ook perfect stroom uitsturen en wordt dus eigelijk ook een soort “AC-out”.

Je moet dan enkel een externe stroom meter van victron bijkopen die je net voor de differentieel moet hangen om een juiste werking te volkomen.


Het grote nadeel van de parallel aansluiting is dat ik nu geen UPS functie meer heb op mijn volledige woning (wat ik wel had bij serie)

Want als ik bepaalde verbruikers aansluit op de “AC out” om een “non-break” load te voorzien dan zit ik weer in serie, en blijkbaar is dat niet toegelaten in België volgens de keurder.(of ze weten het niet, is ook allemaal iets nieuws hier he)


Voor de rest ben ik zeer blij met de werking van het ESS systeem van victron.

Nu in belgie beslist is dat de “terugdraaiende” teller is afgeschaft kan ik op een relatief goedkope manier alle energie van mijn zonnepanelen die overdag wordt aangemaakt zelf gebruiken savonds en snachts zonder het net te moeten gebruiken voor aankoop of teruggave. (Enkel de strenge wintermaanden kom ik er net niet, als het zonnetje niet langs geweest is)

Voor de volledige installatie van 10Kw lithium en de multiplus II GX 3000 heb ik binnen de 5000 euro kunnen blijven.toch nog een pak goedkoper als wat er nu momenteel op de markt te vinden is.


Bedankt voor de hulp.



aaron-parallel.gif


aaron-parallel.gif (203.3 KiB)
6 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

janvd avatar image janvd commented ·

Hoi Aaron, bedankt voor de terugkoppeling. Heb jij nog contacten met jouw keurder? Ik ga in de toekomst iets gelijkaardig opbouwen. Vandaar mijn interesse :-). Ik zou wel graag willen weten of dit via onderstaande weg niet met UPS werking kan (serieel)

Voor de ontkoppeling kom ik bij een Ziehl relais, daar staat het volgende voor België.

1614713635864.png

Dit komt overeen met het Victron certificaat (wel franstaling)

1614713676365.png

Bij Synergrid krijg je dit:

1614713716552.png

0 Likes 0 ·
1614713635864.png (4.3 KiB)
1614713676365.png (5.5 KiB)
1614713716552.png (13.9 KiB)
Stijn Dhondt avatar image Stijn Dhondt commented ·

Hey Aaron,


Onze setup is in oktober 2020 goedgekeurd met de verlichting, regenwaterpomp, alle internet related dingen, frigo, diepvries en enkele stopcontacten op de AC out1 net om van de ups gebruik te kunnen maken. Schema's waren duidelijk voor de keurden en hij heeft dit niet als een probleem gezien. Dus beetje vreemd dat dit bij jou niet mocht...

Ik heb dan wel een mppt met DC PV ipv AC PV. Het plan is wel nog om op de AC out1 een extra ACPV te hangen met een extra 6 tot 12 panelen.


Mvg,

Stijn

0 Likes 0 ·
maartenvt avatar image maartenvt commented ·

"Want als ik bepaalde verbruikers aansluit op de “AC out” om een “non-break” load te voorzien dan zit ik weer in serie, en blijkbaar is dat niet toegelaten in België volgens de keurder.(of ze weten het niet, is ook allemaal iets nieuws hier he)"

dat klopt niet. Er wordt gewoon een PEN verbinding gemaakt (van aarde nulgeleider maken). Ik heb reeds verschillende parallelle systemen geplaatst van Fronius waarbij ik een stopcontactenkring voorzie in backup modus (PV-point). Is zonder problemen door de keuring geraakt. Dus ik zie nog steeds niet waarom jouw eerste schema niet door de keuring geraakt is. Heeft hij een hoofdstuk van het AREI getoond waar dat in staat?

Zulke systemen moeten gekeurd worden door industriële keurders. Residentiële keurders mogen dat niet.

Ik heb wel een 5K multiplus gekozen omdat daar 50A mag doorstromen ipv 32A.


0 Likes 0 ·
alex019 avatar image alex019 commented ·
Beste Aaroncloet, mag ik vragen hoe je deze combi voor niet meer dan 5000,- eur hebt kunnen aanschaffen? Vooral met een 9,8Kwh accu. Voor een lithium 25,6V 200Ah (en dan 2x om ong 48V te krijgen) betaal je per stuk al rond de 4800,- eur.

Ik hoor graag van je hoe je dit voor elkaar hebt gekregen.

Met vriendelijke groet, Alex.

0 Likes 0 ·
kallenr avatar image kallenr alex019 commented ·

inderdaad goede vraag!

ik zit met 12 kWh BYD premium lvs, Multiplus 2 5000, cerbo gx en klein materiaal rond de 7000€ excl btw. (zelf geplaatst en laten keuren)


20210824-130203.jpg

20210824-130350.jpg

20210824-130308.jpg


0 Likes 0 ·
rampage avatar image rampage kallenr commented ·

En dit is arei gekeurd? want de automaten moeten dmv letters gekenmerkt zijn, enkel cijfers mogen niet voor residientiele toepassingen.

0 Likes 0 ·
kallenr avatar image
kallenr answered ·

De Belgische overheid subsidieert een beetje mee als je een thuisbatterij plaatst.
Echter is een voorwaarde dat je max. 60% van je PV vermogen terug het net op mag duwen.
Nu heb ik in een testopstelling een SMA sunnyboy draaien, alles werk perfect, maar hoe zou ik die max. netinjectie van 60% nog op orde kunnen krijgen?
Met een Fronius omvormer is dit makkelijk te doen dacht ik, maar die heb ik dus niet :-)

Multiplus 2 /48_3000_35, Cerbo GX, Touchscreen, 3 fase EM24.

3 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

aaroncloet avatar image aaroncloet commented ·

Bij deze wil ik even laten weten dat mijn systeem volledig aangepast is naar de Belgische wetgeving en deze ook is gekeurd ondertussen.

@KallenR Voor verder op je vraag te antwoorden: ik denk dat de 60percent injectie makkelijk te regelen valt door de batterij pas te laten starten met opladen rond 11 uur (dit kan makkelijk ingesteld worden in de multiplus 2 met de ESS assistent) dit uur kun je zelf door je waardes te bekijken vroeger of later zetten, dan zul je op deze manier zorgen dat tijdens de middagpiek je batterij niet al vol is om dan het volle vermogen op het net te steken, dit is dan ook wat ze willen vermijden (als je dat niet doet zal batterij om 7 uur al beginnen op te laden en om 11 uur al vol zijn)


https://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/FAQ-batterijpremie.pdf


dit is de officiële uitleg van België uit, en er staat duidelijk in:

“of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert.”

Ik denk dat dit een makkelijke oplossing kan zijn voor wat jij wilt bekomen.

a0e7bf44-e769-48e7-8747-d219e82a5ae4.jpeg

0 Likes 0 ·
geertgr avatar image geertgr commented ·
Hoi Aaron,


Ik heb hetzelfde systeem in gedachten.

Heb jij enkel een externe stroommeter die gekoppeld is aan de Multi of zit er ook nog ergens een energiemeter tussen?

0 Likes 0 ·
troutob1 avatar image
troutob1 answered ·
De omvormer van de Multi wordt automatisch geactiveerd en hervat de voeding van de aangesloten belastingen. Deze overdracht is zo snel dat de werking van computers of andere elektronische apparatuur niet wordt verstoord Walgreenslistens.

Bedankt!

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

maartenvt avatar image
maartenvt answered ·

De 60% exportbegrenzing is niet meer van toepassing. Je mag nu een batterij omvormer plaatsen zonder dat de pv-omvormer moet worden gelimiteerd. Dat zijn in sommige gevallen wat zorgen minder.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

beast avatar image
beast answered ·

Die begrenzing voor systemen met een thuisbatterij vind ik een zeer raar gegeven. Ik heb een gewoon zonnepaneel systeem aan het net gekoppeld. Bij mij gaat altijd 100% van het vermogen dat opgewekt wordt naar het net. Weeral iets dat ze enkel in België kunnen uitvinden denk ik.

Hoop dat Maarten gelijk heeft dat het niet meer van toepassing is.

MooI Systeem trouwens Aaron. Was net zelf over iets soortgelijk aan het fantaseren.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

kallenr avatar image
kallenr answered ·

@Beast , ja @maartenvt heeft gelijk.
toevallig vandaag nog een bij een klant een installatie laten keuren.
de 60% regel is in België niet meer van toepassing!

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

bstechnic avatar image
bstechnic answered ·

knipsel.pngnaamloose.pngHallo,

ik heb een gelijkaardige instalatie opgebouwd, echter kloppen de waarden van het uitgaande vermogen AC in niet. heeft nog iemand dit aan de hand? het lijkt erop dat dit ontstaat als de omvormer in parallel staat ipv serie. ik heb voor iedere fase een CT klem achter de ingaande diff gezet. dus voor alle gebruikers. De waarden bij de multiuplus bij AC in ( in remote control) kloppen wel.naamloose.png


naamloose.png (113.5 KiB)
naamloose.png (129.5 KiB)
knipsel.png (563.9 KiB)
1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

maartenvt avatar image maartenvt commented ·
Heb je de meegeleverde stroomklemmen van victron gebruikt die bij de multiplus II zitten? Ik dacht dat je de em24 van Carlo Gavazzi moest gebruiken om de import-export meting te doen.

Ook altijd goed kijken dat de fasevolgorde overal klopt en gelijk is van de meter en de aangesloten omvormers.

0 Likes 0 ·
maartenvt avatar image
maartenvt answered ·

I’m also investigating whether I would be allowed by the grid company to install a Victron multiplus II 5kW (+ 4x pylontech batteries) in series with my home electrical system.


The experts of one of the inspection companies is now looking whether it can be allowed for them.

Why did the inspector precisely rejected the system for you @Aaroncloet because I can't find anything that is not according the AREI rules when it's coupled in series? The multiplus II is homologated by synergrid and has the automatic switch with double relay. I know that there are still very few inspectors that really understand this matter.


I also have an existing Fronius primo 3.0 and I want to make an AC-coupled system, where my entire house, so every circuit, is behind the No-break out1 of the multiplus. I will create a signal when the system goes in backup mode, and I will lead that signal to an input module of my domotics, which will shut down some powerful circuits and switch on a red light in the living room :-). And off course we will not start to cook etc in backup mode... So I wouldn't know why I should split my consumers in break and no-break...


schema-multiplus-ii-in-serie.png


In the diagram you see that I have a bypass switch to bypass the multiplus when it needs service or when it’s broken, in order to prevent that my house has no power during that time.


In order to let Victron regulate the power of the Fronius inverter in backup mode, I thought I need to set my Fronius to the MG50 setting, right?

And there I have some doubts for the acception by the grid company (Fluvius).


In normal circumstances, the multiplus is always on, and is set to the Belgian C10/11 country settings, which also protects the grid from the Fronius inverter that is not set to the Belgian settings anymore but to the MG50.


But with that backup switch, I can outrange the multiplus and then, the Fronius inverter is coupled to the grid, and he’s not configured to the Belgian settings anymore.


So how do I solve this? Is it really necessary to change the Fronius settings to MG50? Or does the frequency shifting power control also works with the Belgian settings?

I can place my fronius inverter in between the bypass switch and the RCD/blocking circuit breaker duo, but then I don't have any PV when the multiplus is out of operation.

@Guy Stewart (Victron Community Manager) any idea maybe?


2 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

maartenvt avatar image maartenvt commented ·

Today, my ESS system was approved by the grid company Fluvius. The inspection in october was also OK.

And it works already fine for months.

What's different from the wire diagram is that I did not use the current sensor. The Multiplus measures the incoming and outgoing currents. When there are no consumers between the multiplus and the grid, the current sensor is not necessary.


If you have a simple house with a single phase grid connection, and you don't need high three phase power, this is a very interesting configuration when you want backup power.


So the information in the first post was not correct and the rejection of the serial system by the inspection was due to insufficient knowledge by the inspector and grid company. I see this more often for this kind of new and more complicated situations.


I hope I can configure a weather-forecast based control of the minimal SOC.

In these dark winter months I discharge until 25% SOC. Also to have backup power available.

But when a very sunny day is predicted that could deliver more excess energy than the 75% capacity, I want a deeper discharge the night before.

I know there are some clever guys in this community that built something like that with node-red.

I'm not much of a code guy so I hope I can implement something like that in the future.

0 Likes 0 ·
pfuhu avatar image pfuhu maartenvt commented ·
I'm currently experimenting with this.


In my house, I'm using Openhab as a domotic-system. I'm letting Openhab communicate with my Victron over Modbus to read data, but also to set the SOC-level.

On the other hand, Openhab uses the API from solcast.com to forecast the expected solar power for the next day and adjust the SOC.

This way, I'm building my own (sort-of) battery-life system, but with much less loss than the builtin-battery-life system from Victron would have.

When after two weeks of cloudy days, there is a full day of sun, my system will start draining the battery the day before (to be able to make full use of the battery). With the 'standard' battery-life-system from Victron, my battery would still be at 80% on a sunny day and a lot of electricity would be lost/injected ...


1 Like 1 ·
kallenr avatar image
kallenr answered ·

@maartenvt

your installation is already an advanced setup.
The installations (5 customers at the time of writing) that I currently have installed are all connected to the AC IN.
I have connected an emergency circuit (AC out) to only 2 customers.
I installed a 300mA DIFF + 20A fuse between the AC OUT and the outlets.
If the AC IN fails, these outlets will remain energized via the battery.
Even this extra emergency power output has to go through an inspector with extra skills (island operation skills) in my case.
In all cases I just use the EM24 as a grid meter.
This would also be a problem for some approval authorities, as it is not on the "Synergrid C10/26" list.
In my case they never looked at this, the Victron Multiplus is in the list and then it's fine :-)
I know some installers use the AC test clamp.
Only my most installations are via 3 phase, so that is not possible.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

maartenvt avatar image
maartenvt answered ·

@KallenR

You indeed need the em24 in a 3-phase system instead of the current sensor. In a single phase system, I wouldn't know why you shouldn't use the current sensor provided by Victron...

Victron needs to make a 3-phase inverter because the 3 devices we need now are very space consuming, complex and expensive...

The energy meter em24 is only functioning as an enfluri sensor. It's not a decoupling relay, so it does not have to be on the C10/26 list. It must only enable the victron inverter to do the export power control, which is obligatory.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

molenman avatar image
molenman answered ·

Beste lezer,


Recent heb ik ook een MultiplusII - GX in bedrijf genomen met een 13,2kWh thuisbatterij. Persoonlijk vind ik het regelgedrag wat traag en vrij onnauwkeurig. Bij het inschakelen van een extra belasting duurt het meer dan 10 seconden alvorens de Multiplus dit heeft bijgestuurt. Niet echt interessant als je een inductiekookplaat of microgolf aanzet omdat deze met een aan/uit regeling werken.

Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak en hoe reageert de Vlaamse slimme teller. Bij mij alvast geen 0 verbruik maar zowel + als - verbruik tijdens de werking van de Multiplus

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

maartenvt avatar image maartenvt commented ·

Geen enkele omvormer reageert zo snel dat de teller op 0 blijft staan. Met elk merk zie je dat. Bij de Multiplus II kan je instellen of je de omvormer zich laat richten op een licht positief of negatief vermogen zodat het schommelen minder export of import genereert.

0 Likes 0 ·
pfuhu avatar image
pfuhu answered ·

Het regelgedrag komt inderdaad traag en onnauwkeurig over, maar als je gaat kijken naar de injectie op je digitale meter, dan zie je dat hetgene je geïnjecteerd hebt, eigenlijk peanuts is (een onnozel kleine fractie van het totaal dat de batterij wél opgeslagen heeft).

Mijn victron staat wel met een 'instelwaarde voeding' van 100 watt. Misschien blijft het daardoor wat meer beperkt. In de zomer gaat ie zeker lager aangezien ik dan toch energie op overschot heb en wat injectie niet erg vind ...

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

molenman avatar image
molenman answered ·

Klopt pfuhu. Ondertussen is de keurder langs geweest en hij had moeite om de zelf samengestelde batterij (16x EVE 280Ah LiFePO4 batterijen met Daly BMS) in zijn keuringsverslag op te nemen. Ik ben benieuwd of alles van een leien dakje zal lopen als ik mijn subsidie zal aanvragen. Voor de rest werkt alles prima. Op naar een volgende installatie.

5 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Emile Goossens avatar image Emile Goossens commented ·
Beste Molenman, Heb je nog iets speciaals gedaan met je batterij? Moet zo'n batterij niet voldoen en CE markeringen en dergelijke normen?
0 Likes 0 ·
molenman avatar image molenman Emile Goossens commented ·

Van de batterijelementen en de BMS had ik een CE certificaat. De samengestelde batterij werd gekeurd volgens de AREI.

0 Likes 0 ·
molenman avatar image molenman Emile Goossens commented ·
De installatie werd uiteindelijk goedgekeurd maar de keurder zijn niet happig om een zelf samengestelde batterij te keuren, dit is meer werk voor hen. Hun probleem is niet zozeer het electrische aspect maar het aspect 'mechanisch ontwerp' en 'brandgevaar'
0 Likes 0 ·
Emile Goossens avatar image Emile Goossens molenman commented ·

Alvast bedankt voor de nuttige info.

Heb je toevallig de naam of de firma met wie je samen gewerkt hebt voor de keuring?

0 Likes 0 ·
molenman avatar image molenman Emile Goossens commented ·
ACEG - locatie Grimbergen
0 Likes 0 ·
ward-van-duppen avatar image
ward-van-duppen answered ·

Hi All, I'm installing a Multiplus ii 48/5000 with 16x Lishen 272ah DIY home battery. My grid is 3x230V (delta config, Belgian grid), so without N. My goal is to couple the multiplus parallel to the grid, with my PV installation (single phase) on AC out 1. In essence it will be a single phase ESS in a three phase system. From what I am reading this will not work, since the multiplus ii only accepts an L and a N? Can someone confirm this, or has anyone managed to install the multiplus ii on L1 & L2 for example? Thank you, Ward

7 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

kallenr avatar image kallenr commented ·

In that case I think you have to connect the multiplus between 2 phases. (L = phase1, N = phase2)
Then you should find out whether you can connect the EM24 meter.
You should also know that the phase of the Victron must be connected to phase 1 of the EM24.

0 Likes 0 ·
tokke avatar image tokke commented ·
Did you ever figure this out? I'm looking into this as well and can't for the love of god find a suitable example. And then there's the issue with "how do you measure 3 phase load with this kind of setup".
0 Likes 0 ·
molenman avatar image molenman commented ·
Sunnybeam heeft een dergelijke configuratie gerealiseerd en deze werkt perfect
0 Likes 0 ·
thomash1302 avatar image thomash1302 molenman commented ·
Hallo, is deze 3x230 gelukt met de em24? Of werd hiervoor een andere energiemeter gebruikt? Ik moet voor 2 klanten een dergelijke installatie voorzien maar twijfel nog bij de mogelijkheid op ons mooie delta grid. Grtjes

@sunnybeam @Molenman

0 Likes 0 ·
molenman avatar image molenman thomash1302 commented ·

De EM24 kan je aansluiten op een 3x220V netwerk zonder N. Zou dus moeten compatible zijn. Best eerst vragen aan je verdeler van Victron materiaal. Wat Sunnybeam staan heeft weet ik niet, hem vragen misschien ?

1 Like 1 ·
sunnybeam avatar image sunnybeam thomash1302 commented ·
Een Multiplus II zal perfect werken op een 3 maal 230v zonder nulleider. Als energiemeter heb je de 3 fasige EM540 nodig.


Sunnybeam

1 Like 1 ·
thomash1302 avatar image thomash1302 sunnybeam commented ·
Bedankt voor de info!
0 Likes 0 ·
sunnybeam avatar image
sunnybeam answered ·

Bedankt voor de zeer nuttige info. Welke externe stroom meter van victron heb je er precies moeten tussen steken in je parallelle opstelling?

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.