question

ab-haveman avatar image
ab-haveman asked

Welke parameters instellen bij laden met aggregaat

Ik heb een offgrid systeem in Spanje, dus zonder AC aansluiting, bestaande uit 24 x TZS 12 accu’s (2335 Ah / C120 / 1.85 V) en 2 x 12 zonnepanelen met 2 x Xantrex Charge Controllers en nu sinds kort, omdat de Xantrex inverter kapot ging, een Victron Quattro 48V / 8000 inverter met Cerbo GX Touch. Accu’s worden geladen door de zonnepanelen en indien te weinig stroom wordt middels een aggregaat (3-fase) via een Flexi Plus 48V 100A snellader de accu’s bijgeladen. De Victron wordt nu dus alleen als inverter gebruikt, gekoppeld aan het accupack en zet DC om naar AC.

Ik laat de Cerbo GX via Relay 1 automatisch de aggregaat starten. Mijn vraag is nu welke instellingen ik het beste voor bovengenoemde situatie in de Cerbo GX kan instellen. Dus, wanneer moet ik de aggregaat laten starten en weer stoppen ?

cerbo gx
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

3 Answers
tozz avatar image
tozz answered ·

Is dit niet een beetje wat je zelf prettig vind? Of wellicht rekening houden met de battery. De TZS 12 heeft het over een levensduur van +/- 5000 cycles bij 25% DoD. Als je die 25% zou willen aanhouden zou je de generator moeten starten bij een SoC van 75% of lager.

Je kan hier zelf een keuze in maken. Een lagere DoD (Depth of Discharge) betekent dat je langer zonder generator kan, en dus wellicht brandstof bespaard, ten koste van een lagere levensduur van je accu's.



2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

ab-haveman avatar image
ab-haveman answered ·

Dank voor je antwoord. Het gaat mij niet direct om de brandstof maar vooral om het welzijn van mijn accu’s. Nu laad ik op bij een spanning van 47V tot 48V, ik zal hem nu op SoC instellen op 75% tot 80% en kijken wat er gebeurt.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

tozz avatar image tozz commented ·

Persoonlijk vind ik een DoD van 25% wel erg weinig. Dan heb je dus effectief maar 25% van je opgestelde capaciteit ter beschikking. Dat is uiteraard prima als frequent op generator draaien geen probleem is. 5200 cycles is ook veel, met 1 cycle per dag zouden ze een levensduur hebben van 14 jaar. Een normale Li-Ion batterij zit op zo'n 600 cycles.

Je voltage lijkt wat aan de lage kant. Een Google zoekopdracht leverde op:

Recommended float charge voltage: 2.23Vpc

24x2,23V = 53.52V als je alle 24 cellen in serie hebt staan.


0 Likes 0 ·
ab-haveman avatar image
ab-haveman answered ·

Hi Tozz, nog even een vraag. Ik heb hem nu op SoC gezet maar zie hem niet starten. Nu heb ik gekeken wat de SoC is, maar krijg “geen data beschikbaar”. Het lijkt dus of de SoC gegevens niet beschikbaar zijn in mijn Cerbo GX ?

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

tozz avatar image tozz commented ·

Zit er een BMS in de installatie? Of zitten de accu's direct op de Quattro?

0 Likes 0 ·