question

aart-k avatar image
aart-k asked

BlueSolar PWM Light Charge Controller storing

Ik heb een storings-probleem met mijn BlueSolar PWM Light Charge Controller van 4 jaar oud.

Ik zal even beschrijven wat ik gedaan heb om de storing op te sporen.

Zowel zonnepaneel als accu heb ik losgekoppeld, een "verbruiker"zit er nooit aan, dus die hoeft ook niet los.

Vervolgens sluit ik alléén de accu aan. Het schermpje geeft zoals dat moet aan dat er een 12V accu is gevonden en vervolgend brand het middelste LEDje keurig fel groen. Het rode LEDje zet ik uit met de knop. (stand 0)

Alles in orde zou je denken, maar na enige minuten valt de controller "in storing". Het middelste groene LEDje gaat uit, het linker LEDje is zéér zwak groen en het rechter LEDje zéér zwak rood.


Als ik de accu los koppel en een tijdje wacht en daarna weer aansluit is de situatie ongewijzigd en is de controller dus nog steeds "in storing".


Als ik een dagje wacht herstelt de controller zich blijkbaar vanzelf maar als ik bovenstaande procedure herhaal valt hij tóch weer "in storing".


Wat is er niet goed? Gewoon kapot en een nieuwe kopen?

BlueSolar PWM
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
aart-k avatar image
aart-k answered ·

Nog even een aanvulling op mijn post van een uurtje geleden.


Als ik in de fase dat er (nog) geen storing is en er dus alléén het middelste groen LEDje brandt omdat de accu is aangesloten daarna óók mijn 50Wp zonnepaneel aansluit gaat ook keurig het linker LEDje groen volop groen branden. So far so good zou je denken.


Maar ook dan valt na enige tijd de controller weer ouderwets "in storing".

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Related Resources

Additional resources still need to be added for this topic