question

adje avatar image
adje asked

Is het mogelijk om het laden uit te schakelen (Multiplus 2 , 12/3000 )?

Ik heb een fabriekcamper , en wil alleen de omvormer gebruiken met de

mogelijkheid om de walstroom op te voeren(bv van 6 naar 8 amp).

Multiplus-II
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
patricknl avatar image
patricknl answered ·

Ja zeker, je hebt een VE.Bus - USB adapter en een UTP kabel nodig. Dan kan je via een Windows computer/laptop via Ve Configure de lader uit zetten. Via dit programma kan je alle waarden aanpassen, let op met wat je doet dus. Je kan zo een verkeerde instelling opslaan die schade kan toebrengen aan je accu, je omvormer of iets dergelijks...

Een veiligere en minder permanente oplossing is dit paneel inbouwen:

https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/digital-multi-control-200-200a


Het lijkt mij in combinatie met dat paneel misschien interessanter om je MP2 tussen de Walstroom en je AC-poorten in de camper te zetten met een aansluiting op je huishoudaccu's. Op die manier kan je via de walstroom ook je huis accu automatisch bijladen met behulp van de MP2, dit op momenten dat je niet de maximale amperage trekt uit de walstroom. Mocht je dan op de camping meer vermogen via AC nodig hebben haalt hij deze energie uit je volle huishoudaccu... Anders vrees ik dat je na een paar dagen toch een lege huishoud accu heb als je niet oplet... Of wil je de originele lader van je camper gebruiken hiervoor?

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

adje avatar image adje commented ·

Allereerst bedankt voor je antwoord.

En ja ik wil alleen de originele lader gebruiken van de camper.

Dit omdat ik op die manier zo veel mogelijk “problemen”

wil voorkomen.(teveel, te snel, verkeerd laden).

Het liefst zou ik naar “iemand” toe gaan die de instellingen

voor mij zou kunnen maken.


0 Likes 0 ·