question

winfried-van-wijk avatar image
winfried-van-wijk asked

Cerbo GX connect to smart gas meter.

Ik zie in de download van het dashboard dat het VRM portaal ook gegevens van een gasmeter kan uitgelezen. Kan iemand mij de instructie sturen hoe ik mijn slimme gasmeter (Landis + Gyr SN:5612470236) kan verbinden met de Victron Cerbo GX (een data kabel misschien?) en hoe ik de ESS zo kan instellen dat het VRM-portaal de gegevens van de gasmeter kan uitlezen?

cerbo gx
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

3 Answers
theo74 avatar image
theo74 answered ·

Zo ver ik weet is het niet mogelijk om zonder tussenkomst van zelf ontwikkelde en vertalende techniek de P1 port en/of slimme (gas)meter uit te lezen met de Cerbo GX.
Misschien dat je Github eens uit moet pluizen of hier wizzards tussen zitten die iets gemaakt hebben wat kan werken.

De Cerbo GX kan energie opname/teruglevering van/aan het net weergeven als je een speciale stroommeter met data-uitgang toepast. De geschikte modellen zijn terug te vinden in de informatiebladen van de Cerbo GX op de Victron website.


De gasmeters die een Cerbo GX wel kan uitlezen zijn bijvoorbeeld de Mopeka ultrasoon sensoren, of weerstand gebaseerde mechanische meters, beiden bedoeld voor bijvoorbeeld de (losse) gastanks in de camper of boot.

Zo kun je ook bepaalde niveaumeters voor schoonwater en vuilwatertanks in de camper of boot uitlezen, of de temperatuur meten middels Bluetooth Ruuvi tags.

De bedrade meters sluit je aan op de 4 tank-ingangen van de Cerbo GX en de Bluetooth sensoren koppel je in de besturingssoftware van de Cerbo GX.


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

winfried-van-wijk avatar image
winfried-van-wijk answered ·

Goedemorgen Theo,

Ik lees op de site van Cedel dat vrijwel alle slimme meters zonder problemen uitgelezen kunnen worden met een gewone P1 naar USB kabel, maar dat de slimme meter Landis+Gyr E360 die ik heb hierop een uitzondering vormt en er bij het gebruik van een gewone P1 USB kabel storingen optreden, wat resulteert in zogeheten CRC errors. Deze slimme meter kabel - P1 USB kabel E360 met stekker voor de Landis + Gyr E350 (ZCF110CCtFs2) DSMR 4.2 zou oplossing kunnen bieden, zie link

https://webshop.cedel.nl/nl/Slimme-meter-kabel-P1-USB-voor-Landis-Gyr-E360

Vraag;

Kan ik deze slimme meterkabel met USB met de Cerbo GX verbinden?

Als ik de slimme meterkabel niet met USB op de Cerbo GX kan verbinden, op welke poort (VE.Direct / VE.Bus / VE.Can / BMS-can) kan hij dan wel verbonden worden en welke kleurcode moet ik in de stekker gebruiken op de Cerbo GX? Tot slot moet dit een cross-over verbinding zijn?

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

hominidae avatar image
hominidae answered ·

@Winfried van Wijk AFAIU there is no way to connect a gas meter with a cable to the central installation.

All connections need to be separated / not connected on galvanic level. This is true for all installations, not specifically with victron. Hence all ways to connect to a gas meter I know of are wireless, either via IR, bluetooth or Zigbee.


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.