question

elbertus-kortman avatar image
elbertus-kortman asked

Victron Energy Quattro 12/3000/120-50/50

Ik wil de de Victron Energy Quattro 12/3000/120-50/50 aanschaffen voor mijn zeiljacht. Daarnaast koop ik 3x een zonnepaneel van 405 watt per stuk, totaal 1215 watt solar input. Op mijn diesel motor zit een 50 watt altenator, daarnaast koop ik een benzine aggraat van 1000 watt. Mijn hoofd batterij wordt een 300 AmpH lithiumbattery met ingebouwde 100 bms mijn motor start op een vetus 100 AmpH AMG accu, de radio wordt gevoed door een 120 en 95 AmpH AMG accu's doorgeschakeld alles blijft op 12 Volt en wanneer nodig omgevormd tot 220 Volt met de omvormer tot 3 Kw maximaal. Als ik dit zo combineer kan dan het Quattro systeem dit allemaal perfect controleren of moet ik voor de solar engery input andere controllers aanschaffen?

M.v.g Bart.

MultiPlus Quattro Inverter Charger
1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Paul B avatar image Paul B commented ·
I you post in English you would increase your responses. as English language users may then respond to your questions
0 Likes 0 ·
1 Answer
Mike Dorsett avatar image
Mike Dorsett answered ·

I see two problems so far with the set-up: Firstly you will need to add a solar MPPT controller for the PV modules - the Quattro does not provide this function. Secondly the battery is undersized for the peak current of the Quattro - which could be as high as 500A. (6kW peak) Personally I would look at moving to 24V for the house bank. The Generator can connect to one of the AC inputs of the Quattro, so that is no problem. You would need some device like the Argo-fet to cahrge from the engine alternator, or an Orion dc/dc converter if you move to 24V.

k zie tot nu toe twee problemen met de set-up: Ten eerste moet je een zonne-MPPT-controller toevoegen voor de PV-modules - de Quattro biedt deze functie niet. Ten tweede is de batterij te klein voor de piekstroom van de Quattro - die kan oplopen tot 500A. (6kW piek) Persoonlijk zou ik voor de huisbank kijken naar de overstap naar 24V. De Generator kan worden aangesloten op een van de AC-ingangen van de Quattro, dus dat is geen probleem. Je hebt een apparaat nodig zoals de Argo-fet om van de motordynamo te laden, of een Orion dc/dc-converter als je overstapt naar 24V.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.