question

stains avatar image
stains asked

batterijen Laden

Ik heb in mijn boot Tractie batterijen 12V= ± 1400 Ah en 24V= ± 600Ah. Met Victron nieuw Multiplus 3000 voor de 12 V= van dit jaar, en één lader voor 24V = lader, van 2008. Tijdens de winterstalling had ik er altijd een klok voor zitten die elke maand 24 uur de stroom inschakelde. Nu is de nieuwe die dat automatisch doet zou moeten doen, om de batterijen op peil te houden, maar de oude 24V= lader staat dan continu aan de stroom. Wel is de hoofdschakelaar voor 12V= en 24V= uitgezet. de accu's ontladen dus praktisch niet . Wel heb ik in eerste instantie de 230V er op laten staan, alleen laden. weet niet of dit verstandig is voor de oude 24V= lader of dat ik gewoon moet regelen dat er 24 uur per maand stroom op komt te staan, zal dan hand matig door de eigenaar moeten worden gedaan!!! Zal en kan hem herinneren. Graag hoor ik van iemand die hier ervaring mee heeft wat verstandig is en de beste oplossing. Bij voor baat dank voor reacties.

Met vriendelijke groet Simon

charger
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
harold avatar image
harold answered ·

Ik begrijp dat de 24V een ouderwetse regelaar is?
Waarom zet je die oude klok dan niet voor die regelaar?

Ouderwets en ongeregeld zou ik inderdaad niet continue aangesloten laten.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Related Resources

Additional resources still need to be added for this topic