question

auke avatar image
auke asked

Gaat dit zo werken?

Indeling Groepenkast Dakterras vanaf Kabel 5x6m².pdfBeste,

Ik ben van plan een Victron ESS te bouwen en vraag me af of de bedachte setup zo klopt.

Systeem komt in de berging van ons dakterras. Voeding naar deze locatie is een 5x6m2 welke via een C20 is afgezekerd in de hoofd groepenkast in de woning. Doel van de setup is peakshaving (nu 3x 40A en wordt na installatie ESS 3x 25A), zonnestroom opslaan en netcongestie zoveel als mogelijk oplossen. We hebben een dynamisch contract. Accu's ga ik ook zelf assembleren (2x 15Kwh units met ieder 16x 302ah accu). Groepenkast van de woning is inmiddels voorzien van een VM-3C75PT energy meter.


Graag jullie mening/opmerkingen. Ben al een tijdje aan het nadenken over het systeem maar zie wellicht toch nog iets over het hoofd.


Alvast bedankt voor de input

setup
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

5 Answers
Duivert NL avatar image
Duivert NL answered ·

Kort antwoord nee gaat niet werken!

Laat je even goed adviseren door je locale dealer

Systeem design mag niet via de community besproken worden

Fouten:

Ac in zit verbonden met ac out dit is niet mogelijk!!

Als je ook batterij backup wilt hebben zul je je huis aan de critical loads moeten aansluiten met een onderverdeler, of systeem grid parallel is ook mogelijk

3x multiplus 5000 gx > het is of 3 gewone met een cerbo, of 1gx en 2 gewone en dan geen cerbo

Shunts > het is of lynx bms of batterij bms (mits deze met gx/cerbo kan communiceren) of shunt (en geen 2 shunts!)

Laat je even goed adviseren over accu bekabeling en afzekering, je speelt met zeer hoge stromen dus kans op brandgevaar


Ook AC electrisch gezien, vraag advies aan een e-installateur, gebruikte automaten zijn ook te klein voor de mp 5000’s dan kun je net zo goed de mp 3000 versie nemen

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

auke avatar image
auke answered ·

Hallo Duivert,

Top. Bedankt voor je reactie. AC in/out mijn fout. helemaal gelijk. Tekening vannacht gemaakt. AC in moet vanaf grid komen en AC naar groepenkast. Cerbo GX in combi met normale MP II. Helder. Dat wist ik niet. Maar ik volg het nu.

2x smart shunt heb ik gedaan om specifiek de status van de beide accupacks te monitoren. Aangezien ze via bluetooth benaderbaar zijn hoeven ze van mij niet perse naar de Cerbo. Ga ze met name gebruiken om de conditie van de accu's (incl. middenspanning) te monitoren.

Ik ga er nog eens stevig over nadenken. Ik ga voordat ik van start ga zeker met een dealer om tafel. Nog even puzzelen welke dealer hiervoor geschikt zou zijn (regio Groningen. Plan is wel dat ik merendeel zelf wil installeren. Qua bekabeling ben ik bekend met de werkwijze en heb ook de juiste gereedschappen in huis.

Nogmaals bedankt voor de prima input/kritiek

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Duivert NL avatar image
Duivert NL answered ·

Graag gedaan, was ook bedoeld als opbouwende kritiek;)

2 shunts puur als monitoring kan natuurlijk, met een goede bms (of 2 in de batterijen die communiceren met elkaar en cerbo) is dat wel onnodig,

Zelf heb ik een 3 fase ESS met 3 pylontech us5000 batterijen, deze communiceren onderling en met het systeem alle gegevens die nodig zijn


Mocht je ze nog niet gelezen hebben, hier staat een hoop info over ESS systemen en bekabeling zijn eigenlijk de 2 belangrijkste handleidingen van victron

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/nl/index-nl.html

https://www.victronenergy.com/upload/documents/The_Wiring_Unlimited_book/43562-Wiring_Unlimited-pdf-nl.pdf


Deze is ook interessant, mbt tot merken accus en ondersteunde bms’en:

https://www.victronenergy.com/live/battery_compatibility:start


Met voldoende kennis van elektrotechniek en de juiste materialen en gereedschapoen is het systeem zeker zelf te installeren, evt kun je ook gratis online trainingen volgen via victron proffesional

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

auke avatar image
auke answered ·

Top. Ik heb je kritiek zeker niet als negatief ontvangen. Alleen het feit dat je de moeite neemt om te antwoorden is al super fijn.

Bedankt voor de links! Super waardevol. Ik heb tot op heden mijn kennis voornamelijk gebaseerd op oneindig veel youtube video's (Harold Halewijn, Victron, Ray builds cool stuff etc. etc.). Zoals het er nu uitziet ga ik accu's gebruiken van Docan Technology. Een van de weinige bedrijven uit CN die wel kwaliteit leveren (voor zover bekend). Deze ga ik inbouwen in een Apexium, min of meer, kant en klare box met 200A BMS van Seplos. De box moet naar mijn idee nog wel wat aanpassingen hebben maar is in de basis niet verkeerd.

Hele project is, los van interessant, ook bedoelt om als hobby te gaan doen. Ben best handig en ook installatie van 22 PV panelen is uitstekend gegaan. Ook hier gold: goede voorbereiding en juiste gereedschap is het halve werk. De PV installatie heb ik laten keuren door een installateur en 100% in orde.

De tip van de online trainingen ga ik zeker iets mee doen!

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

zonnigbreda avatar image
zonnigbreda answered ·

voor de batterijen zou je ook eens kunnen kijken bij nkon.nl, heb ik al jaren goede ervaringen mee.

Qua prijs vd cellen vaak concurerend met de verschillende Chinese leveranciers en gewoon Nederlandse leverancier / geen import toestanden.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Related Resources

Additional resources still need to be added for this topic