question

rodewillem avatar image
rodewillem asked

Piekstroom van de airco begrenzen

Ik zit met een lastig probleem. Mijn partner is ziek maar wil toch met onze camper erop uit. Dat kan zij goed, echter we moeten de temperatuur in de camper goed kunnen regelen. In de winter is dat geen probleem, voor de zomer hebben we een kleine Truma dakairco geplaatst. Deze werkt uitsluitend op 230V AC.

Nu wil het geval dat we nog steeds campings tegenkomen met een 6A of zelfs 4A aansluitingen, die soms nog met de buren gedeeld moeten worden ook. Als we dan de airco even bij willen zetten om de ergste warmte uit de camper te halen, dan tript de zekering. Dat wordt veroorzaakt door de opstartpiek van max. 28A gedurende 150 milliseconden (met een ampèretang log ik de piek overigens op 23A). De airco staat niet aangesloten op de aanwezige omvormer, maar rechtstreeks op het net. Het continu vermogen dat de airco vraagt is 4,4A.

Uiteraard zou het allemaal wat makkelijker zijn als er een 24V systeem in de camper zat, maar dat is helaas niet zo. Nu zit er een zware Victron 12V lader/omvormer ingebouwd die volgens de specs 3.000VA aan kan bij 25°C, met een piek van 5.500W gedurende zeker 0,5 seconden. De accubank is 560Ah die continu 300A kan leveren en in de piek 600A gedurende 5 seconden.

Daar 28A bij 230V een wattage geeft van 6.440W durf ik de airco niet aan de omvormer te hangen. Volgens de specs kan de omvormer namelijk wel goed functioneren als extra stroomleverancier voor te krappe net-installaties. Ik ben echter bang dat ik het apparaat stuk maak, zeker als onverhoopt de netspanning geheel wegvalt. Boven de 5.500W zal de omvormer de af te geven spanning vermoed ik verlagen en beneden een zeker punt afslaan.

De vraag is nu: "Bestaat er een mogelijkheid om die piekstroom te begrenzen tot zeg ca. 18A, want dan zou ik de airco via de omvormer aan kunnen sluiten en trippen de netzekeringen van de camping niet meer?".

De reden dat ik dit hier post is dat ik inmiddels vele uren alle fora heb afgegraasd, maar nergens een betrouwbare oplossing heb kunnen vinden. Er wordt veel onzin verkocht, helaas.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Multiplus-IIaircondition
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

3 Answers
ardje avatar image
ardje answered ·

Een hoge piek inschakelstroom kan door 2 dingen komen:

1 opladen van elco's.

2 opstart stroom van een electromagnetisch circuit, zoals een motor.

Volgens mij moet je beide kunnen begrenzen met een piek/inschakelstroom begrenzer.
Ik denk dat de airco dus puur 2 is met voornamelijk thermo-mechanische schakelaars.
In de bouw worden inschakelstroom begrenzers vaak toegepast omdat apparatuur vaak zware motoren zijn die geen moeite hebben met een tijdelijke begrenzing.
Je ziet iemand die bij jou even de vloer komt frezen vaak met een begrenzer aankomen. Inschakel piek is ver boven 16A, en geen enkel huishouden trekt dat.
Een andere methode wat ik niet echt zou aanraden is aansluiten met een hele lange kabel. De kabel heeft een grotere weerstand waardoor deze al automatisch de stroom gaat verminderen.

Dus de piek is op te vangen.

Nou geef je niet aan wat voor een inverter je hebt. De Multi(plus)(2) en quatro series kunnen power assist doen.
De Quatro en MP2 kunnen dit doen op een secundaire output en die afschakelen als de input wegvalt. De Multi mischien ook.
Maar het kan zijn dat je geen van die hebt.
Dus een naam/type nummer zou helpen.

* Edit: er staat multiplus 2 in de tag, dus een MP2 3000


Groetjes,

Ard

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rodewillem avatar image rodewillem commented ·

Inderdaad 12V 3000VA Multiplus met power assist.

Het gaat om een elektronisch geregelde Truma Compact Plus die die piekstroom creëert.

0 Likes 0 ·
campsite avatar image
campsite answered ·

Ik heb mijn omvormer (Multiplus 12/2000/80) zo ingesteld dat hij bij springt als het net te weinig stroom levert. Ik kan in de Multiplus overigens ook instellen hoeveel het net aan kan, middels een GX (VenusOS op een raspberry) dus dit is een super combi.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rodewillem avatar image
rodewillem answered ·

Ik kreeg suggestie om in de N-leiding naar de compressor een NTC van 5 Ohm op te nemen waarmme de motor dus in serie komt te staan. Is dat een goed idee?

3 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

cybermaus avatar image cybermaus commented ·

NTC is ietwat problematisch. Begrenst wel de opstart stroom, maar ook na heet worden zal een NTC nog wel een paar ohm weerstand hebben, en dus heet blijven, mogelijk zelfs doorbranden als er erg veel stroom loopt. Als hij eenmaal opgestart is, wat is dan het continue verbruik van de compressor?


Als dan de airco uit gaat, en een paar minuten later weer aan, is de NTC nog steeds heet, en zal het dus niet meer zo goed de opstartstroom begrenzen.

Edit: Ik dacht dat je mischien de uitgangsspanning op 210V ipv 230V kon zetten, maar ik realizeer me plots dat niet alle inverters dat kunnen. Heeft jouw inverter Bluetooth of GX, en kan je de spanning instellen?

0 Likes 0 ·
rodewillem avatar image rodewillem cybermaus commented ·
De continustroom bedraagt ca 85A DC (4,4A bij AC 230V).

Dat van die warm blijvende NTC vermoedde ik al wel, vandaar mijn vraag.

Het is een recente Muliplus II en ik heb een Cerbo GX. Vermoedelijk kan ik de spanning lager stellen.

0 Likes 0 ·
cybermaus avatar image cybermaus rodewillem commented ·

Ok, klein misverstand: Als je al een NTC gebruikt, dan moet je die in the 230V stoppen, niet in de 12V. In de afname van de invertor, niet in de voeding.


Het meest ideale zou zijn in de airco zelf, zodat de NTC de compressor begrenst, maar niet de randelectronica. Had je origineel ook geen schema meegegeven.


Zoals gemeld, er is een kans dat bij een tweede opstart kort na de eerste, de NTC nog steeds heet is, en dan niet werkt. Je zou met een timer de NTC na 2 seconden of zo kunnen bypassen, dan kan de NTC afkoelen terwijl de airco nog loopt. Maar dit begint dan al een echte schakeling te worden.


Wat je ook doet, het blijft natuurlijk geprul met gevaar voor zowel Victron als Airco.


0 Likes 0 ·

Related Resources

MultiPlus-II Product page 

MultiPlus-II Manual

MultiPlus-II 230V Datasheet 

VE.Bus Error codes

Additional resources still need to be added for this topic