question

tourne-mobil-muis avatar image
tourne-mobil-muis asked

Bij loskoppelen accu winterstalling ook de zonnepanelen loskoppelen?

Het is in de camperstalling verplicht de huishoudaccu los te koppelen van het 12V net. We hebben Victron zonnepanelen en een Victron MPPT 100/20 zonnelader. Ondanks dat de camper binnen staat blijven de panelen spanning op de MPPT leveren dus staat er spanning op het 12V net. Kan dit schade opleveren aan de lader en/of andere apparatuur?

MPPT Controllers
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

5 Answers
djsmiley avatar image
djsmiley answered ·

Niet perse, maar omdat de zon niet constant is (en de hoeveelheid stroom dus varieert) kan het goed zijn dat sommige apparatuur aan en uit gaat (klapperen).

als het de versie met Bluetooth is zou ik m in de app uitschakelen. Alternatief is een (geschikte) schakelaar plaatsen tussen de panelen en de regelaar (Dat zou mijn voorkeur zijn). Dan kun je gewoon de panelen afschakelen in de stalling.


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

tourne-mobil-muis avatar image
tourne-mobil-muis answered ·

Bedankt voor je reactie. Ben hier al erg mee geholpen (iets minder nerveus). Nu hebben we ook een CBE Control Panel PC180-ST. Wordt het 'klapperen' van de apparatuur voorkomen door deze uit te schakelen? (mains on/off)

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

djsmiley avatar image djsmiley commented ·
Niet altijd, vaak zit er van alles direct op de accu aangesloten. Je schakelt met het bedienpaneel wel de zekeringkast (DS300 oid) uit maar niet alle dingen die er later bij aangesloten zijn. (wat meestal wel het geval is)
0 Likes 0 ·
tourne-mobil-muis avatar image
tourne-mobil-muis answered ·

Oké, helder. Ik ga voor het plaatsen van een schakelaar tussen en de panelen en de MPPT. Bedankt voor de hulp en alvast een fijne jaarwisseling gewenst!

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

djsmiley avatar image djsmiley commented ·

Neem wel een geschikte schakelaar (voor DC). Zelf installeer ik meestal deze: https://www.vekto.nl/installatieautomaat-ac-dc-1-polig-20a-karakteristiek-c

Die kunnen in een klein kastje: https://www.vekto.nl/2-modules-ip40-130x47x63mm

0 Likes 0 ·
tourne-mobil-muis avatar image
tourne-mobil-muis answered ·

Goede tip. Is het zinvol een iets zwaardere schakelaar te nemen zoals 25 Amp?

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

djsmiley avatar image djsmiley commented ·

Kan, maar is afhankelijk van je panelen.


  • Meestal staan die in serie en/of een hogere spanning, dus een lagere stroom. T is afhankelijk van de exacte specificaties maar in veel gevallen staan de panelen in serie en blijft de stroom dus laag (hogere spanning). Mar kwaad kab het sowieso niet om een zwaardere te nemen
0 Likes 0 ·
tourne-mobil-muis avatar image
tourne-mobil-muis answered ·

Oké, je hebt me enorm geholpen, bedankt. Voorspoedig 2024 gewenst.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.