question

richard-veghel avatar image
richard-veghel asked

Hulp met node red.

Ik ben bezig met node red maar ik vrees dat ik er gewoonweg te weinig van snap.

Voor dat ik heel veel verkeerd doet is mijn vraag, is er iemand in de positie en de mogelijkheid om mij even te helpen met een aantal instellingen.

Ik wil een instelling maken dat mijn grid feed in veranderd door de soc van de batterij.

En ik wil dat er een relai schakeld op de cerbo bij een soc van >95%

En ik wil een relai schakeling maken op basis van temperatuur.


Ik hoor het graag :)

ESSNode-REDdiy
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

8 Answers
groningen avatar image
groningen answered ·

@Richard veghel


ik denk dat we in hetzelfde "schuitje zitten". Wil ook een duidelijke beginnershandleiding over node-red en hoe het op Cerbo te installeren. Deel alsjeblieft als je nuttige informatie vindt.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

richard-veghel avatar image richard-veghel commented ·
Op de cerbo installeren is makkelijk.

Firmware update installeren en ipv small/normal moet je large selecteren en krijg je op je vrm een optie erbij in het menu

Als je daar op klikt dan kan je gelijk naar node red


Kom je er niet uit, laat het even weten dan ga ik even kijken in het menu van je remote console waar je dat moet selecteren

0 Likes 0 ·
richard-veghel avatar image
richard-veghel answered ·

Heyyy, dat doe ik zeker!

Er is heel veel mogelijk, dat weet ik wel. Op youtube heb ik al heel veel gezien alleen het is gewoonweg niet duidelijk genoeg om het zelf te doen.

Ik ga ook even posten bij een victron dealer en een bevriende it'er wat hij er van snapt en of hij mij/ons kan helpen.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Dirk-Jan Faber (Victron Energy) avatar image
Dirk-Jan Faber (Victron Energy) answered ·

Op YouTube hebben we een webinar staan met instructies: https://www.youtube.com/watch?v=i_iaciqn_Fg&t=27s

3 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

richard-veghel avatar image richard-veghel commented ·
Die webinar is super duidelijk om inderdaad een begin te maken met de koppeling etc.

De nodes plaatsen en koppelen is ook goed te doen en duidelijk in de webinar.

Alleen de nodes instellen en iets dieper op de nodes in gaan dat zou ik nog wel graag willen zien.

In remote console kan je al wel heel erg veel en is super gebruiksvriendelijk (zeker als je dit vergelijkt met andere merken!) Maar ik heb het idee dat je nog zo veel meer op een redelijk makkelijke manier kan met een victron multiplus icm ess.

Alleen dan moet je wel een beetje een sturing hebben met node red denk ik.

0 Likes 0 ·
Dirk-Jan Faber (Victron Energy) avatar image Dirk-Jan Faber (Victron Energy) ♦ richard-veghel commented ·

Had je https://github.com/victronenergy/node-red-contrib-victron/wiki/Example-Flows ook al gezien? Daar staan ook nog wat meer voorbeelden.

Het blijft uitdagend om de voorbeelden zo te maken dat ze voor iedereen eenvoudig toepasbaar zijn.

0 Likes 0 ·
groningen avatar image groningen commented ·
@Dirk-Jan Faber , bedankt Dirk.
0 Likes 0 ·
castijn avatar image
castijn answered ·

Aan iedereen.... we worstelen allemaal met hetzelfde denk ik....

Nadat je jouw Victron Multiplus hebt draaien, wil je meer. Dus op zoek op dit forum, you tube etc. En dan kom je bij Node red terrecht. Voor een welwillende leek best wel complex....


Is het een idee om met een groep geïnteresseerde mensen af en toe overleg (teams call oid) te hebben, ervaringen en nodes te delen? Lijkt mij heel interessant.......


Groet,


Peter

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

groningen avatar image
groningen answered ·

@Castijn

Ik ben "traag" en mijn tijd is beperkt (kinderen), maar ik luister zeker graag als je een teamvergadering gaat houden. Ik zou ook graag willen spelen met de CV-belasting etc. via Node-Red (d.w.z. weer, stroomuitval, zonsondergang/zonsopgang, etc.)


Mvg

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

v-willy avatar image
v-willy answered ·

Ik ben pas begonnen met node red te leren kennen. Niet zo eenvoudig voor mij blijkt. Ik heb een 3fasige installatie gebouwd die in princiep semi off grid moet werken. Nu heb ik dat gemaakt met pv inverter assistents en dat lukt maar ben toch overgestapt op ESS om beter te kunnen uitbreiden en daarbij kwam ik in de problemen om alles geregeld te krijgen. Bij navraag werd aangeraden door victron om os large te gebruiken omdat dit de meest flexibele weg zou zijn. Althans wanneer ik node red begrijp om alles te kunnen regelen. Mocht iemand wat inzicht kunnen verschaffen hoe ik simpele opdrachten kan samen stellen zou dat mij vooruit helpen hoop ik.

Waar ik "voorlopig " wil toe komen is dat ik via AC in een paar uur in de nacht de batterij wil bijladen als ze te laag is en bijgevolg het semi off grid systeem is overgeschakeld naar grid. (ik heb in hoofdzaak enphase micro inverters die wanneer het systeem is uitgeschakeld wegens lage Dc spanning niet opstarten zolang er geen spanning aanwezig is) Vandaar de batterij terug wat opgeladen tot bv. 30% tegen de morgen.

Verder wil ik wanneer mijn batterij 90% bereikt ACout2 inschakelen en bij 80% terug uit omdat ik niet wil-kan injecteren in het net en hiermee een buffervat voor warm water wil opwarmen.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Dirk-Jan Faber (Victron Energy) avatar image Dirk-Jan Faber (Victron Energy) ♦ commented ·
Dit kan in grote lijnen ook buiten Node-RED om door gebruik te maken van scheduled charging (onder ESS in het console menu).
0 Likes 0 ·
marceldb avatar image
marceldb answered ·

Ik heb ook mijn eigen ESS gebouwd met 3 Multis en 60 kwh diy lf280k cellen. Alhoewel ik geen programmeerkennis heb, maar wel ervaring met Homey heb ik toch wel wat wegwijs kunnen worden in Node Red. Ik heb bijv een flow gemaakt die de Tibber prijzen ophaalt, de accu's laadt bij lage tarieven, dan via een Shelly relais omschakelt naar mijn tweede slimme meter om vervolgens de accu weer terug te laten leveren. Dat werkt perfect. Ook rekent een flow permanent uit dat er niet teveel stroom gaat door de hoofdzekeringen en stelt dynamisch het grid setpoint bij zodat de stroom nooit meer of minder dan 24.5 of -24.5A door de zwaarst belaste fase gaat. De data daarvoor haal ik met Node Red uit de API van Homewizard.

Het heeft me wat tijd gekost, maar het is goed te doen. Je moet het principe snappen van payloads, topics, objects, arrays, ed. Daar zijn talloze filmpjes over.

Met Homey is het simpeler te regelen, maar is helaas niet stabiel genoeg. Node Red op de Cerbo is zo stabiel als een rots.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

joepk avatar image
joepk answered ·

Erg interessant. Hier heb ik ook een aantal homewizard meters en zou deze graag aan Victron koppelen. Geef eens wat hints hoe te doen? Mooi spul allemaal.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.