question

jules-pieter avatar image
jules-pieter asked

Multiplus 1 12 3000 instellen nooit meer dan 250 ah

Hoe stel in de victron config in dat mijn Multiplus 1 12 3000 nooit meer dan 250 ah(ca 3000 watt verbruikt ook niet bij een piek?

200 ah lifepo4 met zekering van 250ah. Deze brand al door bij een verbruik van 185 ah ca 2100 watt. Blijkbaar zijn er piekspanningen. Hoe ervoor te zorgen dat hij geen pieken meer heeft boven de 250ah? Ik heb een 3000 multiplus en ik wil niet naar 400ah batterijen met bijbehorde zekering.

Wat me ook opvalt is dat de multiplus 37 watt verbruikt als hij alleen maar aan staat. Hoe stel ik m in zodat hij minder verbruikt?

Dank u wel :)


Multiplus-II
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
djsmiley avatar image
djsmiley answered ·

Een 250A zekering mag niet bij 185A springen. Zelfs een overschrijding is geen probleem, afhankelijk van het type zekering kan dat sneller of langzamer gaan. In de datasheet van de zekering staat een grafiek waarin je ziet wanneer. Bij 110% bv na 30min, bij 150% na 5min enz.

Is het wel een echte zekering? Of zo’n goedkoop chinees automatisch baggerding? Die dingen smelten als je er naar kijkt en dan is t niet gek dat zo’n 250A ding al bij eerder springt.

Gebruik gewoon een goede zekering. En de mp limiteren hoeft niet, want een 3000VA is 2400W. Een lithiumaccu geeft zo’n 13V dus je blijft ook op max load onder de limiet van de bms.

Een beetje bms kan kortstondig ook hoger leveren dus mits goed geinstalleerd zou het prima moeten werken


Overigens zal er geen piekspanning zijn, want je accu gaat niet ineens 24V levert. Ik denk dat je een piekstroom bedoelt. Maar zoals gezegd moet een goede zekering dat kortstondig aankunnen.

Gewoon een 250A mega zekering en je zit goed


Meer als 250Ah instellen kan niet, want je accu is maar 200Ah. Daar ga je nooit meer uit krijgen, dus het is niet echt zinnig om dat te willen.


Ik denk dat je een hoop eenheden door elkaar haalt

Snap wat je bedoeld maar het is wat verwarrend

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

jules-pieter avatar image jules-pieter commented ·

Bedankt. Ik bedoel natuurlijk zo instellen dat de Multiplus maximaal 250A gebruikt al degelijke ANL zekeringen. Daar is toch niets mis mee? Blijkbaar wordt er echt meer dan 250A uitgetrokken anders brand hij niet door.

De limiet van een bms van een lithium accu van 100AH is 100A. Ik heb er twee dus de limiet is 200A continu.

Nog andere ideeën waar het aan kan liggen of hoe ik toch de multiplus voor de zekerheid op 250 kan instellen?

Wat me ook opvalt is dat de multiplus 37 watt verbruikt als hij alleen maar aan staat. Hoe stel ik m in zodat hij minder verbruikt?

0 Likes 0 ·