question

tomasf avatar image
tomasf asked

Multiplus or Multiplus II in Sweden

Hi! We are planning for a grid-connected solar panel system with battery backup. Either with Multiplus or even a full ESS system. But what version of Multiplus?

Can someone please advice what version of Multiplus (MP or MP ii) are accepted to install in Sweden without external anti-islanding equipment. I have found certificates talking about other European countries but please if you know guide me to the right solution for Sweden. BR Tomas F.

MultiPlus Quattro Inverter Charger
12 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Joakim avatar image Joakim commented ·

My electric companys technical conditions (GEAB) specifys to comply to SS EN 50438

wich Multiplus II states in its declaration of conformity

(seconds to last on https://www.victronenergy.se/inverters-chargers/multiplus-ii#certificates ) it do comply to.

So if i read and understand it right the Multiplus II will work and be OK to use in Sweden whitout any other anti-islanding equipment.

I will, soon i hope, ask my GEAB if i can install 3 Multiplus II in my house.

0 Likes 0 ·
kjell avatar image kjell Joakim commented ·

How is it going? I´m also trying to get it straight with GEAB, did you get an answer from them?

0 Likes 0 ·
Joakim avatar image Joakim kjell commented ·

Nope.. asked my electrician to get it all started but he´s not that good at solarinstallations so i guesss he have not asked GEAB about it yet.... Guess i have to do a AC-coupled installation whit a small fronius and the Victron-stuff "behind it all" by myself to get the functions i want... ALL the electricians i have talked to about this just back off... they are NOT willing to do such things ... and to find a "victron pro" to install seems even harder to find..

0 Likes 0 ·
kjell avatar image kjell Joakim commented ·

I am going to write a few things in swedish if anybody wonders.

Jag kommer bygga mitt själv och skriva ut alla "reläskyddsprotokoll", certifieringar mm som GEAB har specificerat i "Tekniska vilkor mikroproduktion".

Jag måste ha mitt driftsatt innan årsskiftet för att få ut batterilagringsstödet från länstyrelsen och har en elektriker som kommer imorgon för att titta.

Jag kan berätta hur det går om du är intresserad?

0 Likes 0 ·
tomasf avatar image tomasf kjell commented ·

Ja gärna! Jag har färdig installation nu men konfigurerat så att det ej kan mata ut någon energi på nätet. (Alltså behövs ej antiislanding). När man försöker installera ESS för att mata ut effekt på tider när husets konsumption är liten, så måste man välja land i en lista. Sverige finns inte med bland de ca 10 andra länderna i listan. För att ändra behövs lösenord (som min elektriker fått av Victron). Men jag har inte klurat ut vilket land som borde väljas. Informera gärna hur du gör! Mvh Tomas F. 0702677900

0 Likes 0 ·
Joakim avatar image Joakim kjell commented ·

JA Gärna!! :-)

Kan jag anställa dig för att fixa mina reläskyddsprotokoll med ? :-)

Kanske kan ta kontakt via annat forum? facebook?

Skulle vara roligt att prata med nån som är inne på samma system som jag.

Joakim Hallin är namnet, jobbar på regionen som fastighetsreparatör om du vill söka upp mig.


0 Likes 0 ·
Joakim avatar image Joakim kjell commented ·

Hej! vart köper du victron-grejerna nånstans?

0 Likes 0 ·
ehsab avatar image ehsab Joakim commented ·

Jag köper från Awimex i Simrishamn (skåne).

0 Likes 0 ·
kjell avatar image kjell Joakim commented ·

Jag köpte på ebay.

Jag ska se om jag kan hitta dig på regionen, jag jobbar för den gamla hyresgästen i era lokaler. ;)

0 Likes 0 ·
ehsab avatar image ehsab Joakim commented ·

I'm looking to do the same thing with 3xQuattros, so if you do make any progress, please let me know, i'll do the same to you.

My provider is eon though. And they demand the following:

Svenska inställningsvärden (SS-EN 50438:2013)

Over voltage: 60 seconds 230 V +11%
Over voltage: 0,2 s 230 V +15%
Under voltage: 0,2 s 230 V –15%
Over frequancy: 0,5 s 51 Hz
Under frequency 0,5 s 47 Hz

0 Likes 0 ·
kjell avatar image kjell ehsab commented ·

Quattron har inget återmatningsskydd, använd multigrid eller multiplus-2

0 Likes 0 ·
ehsab avatar image ehsab kjell commented ·

I'm using a generator in my setup, so i need the quattro.

Not a big deal to install a contactor and ENS.

0 Likes 0 ·
3 Answers
Paul B avatar image
Paul B answered ·

The Multiplus II has internal anit-islanding relay already. but you need to find out from your power supplier as to what approvals are required, these are all listed on the spec sheet for the Multiplus II

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

tomasf avatar image
tomasf answered ·

Many thanks for your reply. I will phase the question much clearer: The datasheet for Multiplus II states a lot of standards that this machine fulfills for anti-islanding. But the datasheet for Multiplus only states "See our webpage". That standards for anti-islanding do Multiplus fulfill? (Or please show where on the Victron homepage this is listed.)


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

engmark avatar image
engmark answered ·

Hej @TomasF, @ehsab och @kjell , jag har som tanke att sätta upp ett par paneler
på taket -> MPPT -> Batteribank 24v. Använda mig av MultiPlus som har AC IN.

Två frågor:
1. Är det möjligt att konfigurera så att strömmen dras från batterier först och sedan när de har tömts ur till den nivån jag har ställt in så aktiveras AC IN igång och förser mina prylar med el tills dess att batterierna har nått upp till en viss nivå igen (med hjälp av solceller). Då stängs AC IN av och strömmen tas återigen från batterier.

2. Går det att "stänga av" så att det inte skickas ut något på elnätet?


Hälsningar
Andreas

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

ehsab avatar image ehsab commented ·
@Engmark absolut, båda frågorna går att ställa in (om du har en GX enhet).

Du får aktivera ESS och välja läget Optimized (med eller utan battery life).
Sen finns det en option att inte exportera något (varken från AC- eller DC-produktion, eller båda).

0 Likes 0 ·