question

ton-gans avatar image
ton-gans asked

Remote hulp gezocht met DESS en VM3P75ct

Is er iemand van Victron die remote in mijn installatie kan meekijken.

- Ik heb DESS ingesteld dat er niet meer dan 10 kW battery charge/discharge power mag plaatsvinden. Als er teruggeleverd of ingekocht wordt dan wordt deze settings niet in acht genomen. Het systeem charged of discharged 14.5 kW. Vervolgens wordt ik overspoeld met overload alarms op L1, L2 en L3.

- Ik heb een VM-3P75CT als gridmeter met de 3 ct's met de pijltjes naar de groepenkast voor de hoofdmeter geinstalleerd. Het op nul houden van de meter gaat goed. Echter het bijhouden van de terugeleverde kW wijkt enorm van de werkelijkheid af. Voorbeeld, gisteren teruggeleverd 41.6 kWh, volgens gridmeter 5.2 kWh.

Alvast bedankt, Ton


dynamic ess
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

4 Answers
rikhf avatar image
rikhf answered ·

Ton, het eerste probleem komt doordat je er vanuit gaat dat die D-ESS settings in VRM beperkende settings zijn. Dat zijn ze niet. Die settings worden alleen maar gebruikt voor het berekenen van een schema door het VRM portaal. Begrenzen van laden / ontladen kun je regelen in DVCC of je laat de BMS van de batterij de CCL en de DCC doorgeven aan de Cerbo.

Voor wat betreft het tweede, de gridmeter weet niet hoeveel de PV heeft opgeleverd. Er is immers ook zelf consumptie. Waar zit de PV aangesloten? ACin of ACout?

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

ton-gans avatar image
ton-gans answered ·

Hoi, met dat 1e kan ik aan de slag. De PV zit aangesloten op ACout.

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rikhf avatar image rikhf commented ·
Ok. Hoe wordt de PV gemeten? Lees je de omvormer rechtstreeks uit of heeft hij een eigen meter?
0 Likes 0 ·
ton-gans avatar image
ton-gans answered ·

Ik heb Enphase micro-omvormers. De PV opwek wordt middels een script op de Cerbo GX uit de Enphase Gateway gehaald.

Wat ik niet begrijp. De energiemeter heeft 3 ct's. Deze zitten voor de hoofdschakelaar. De ct's zouden toch de teruglevering moeten/kunnen meten?

1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

rikhf avatar image rikhf commented ·
Dat doen ze ook. In het voorbeeld hierboven 5,2 kWh. Dat zou betekenen dat wat de Enhase omvormers hebben opgewekt min die 5,2 plus die 41,6 kWh is opgegaan. Kan dat niet zo zijn?
0 Likes 0 ·
ton-gans avatar image
ton-gans answered ·

Nee.
Opgewekt 61.5kWh, teruglevering 41.6 kWh volgens P1 meter. Verschil verbruikt/in batterij.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.