question

metz-producties avatar image
metz-producties asked

Schakelen op PV energie.

Hallo,

Mijn Ess systeem bestaat uit 2x multiplus II op 2-fasen, 3 smart chargers PV mppt's, pylontech accu's en een cerbo.


In Ess mode gebruik ik via assist het programmable relay van een multi voor het schakelen van een boiler. Op 100% soc accu boiler aan en op 80% boiler uit. Op deze wijze weet ik zeker dat als er voldoende Pv (zon) is, de boiler aan mag. De boiler voedt weer een vloerverwarming systeeem en fungeert als een warmtewisselaar.


Sinds het nieuwe jaar gebruik ik Dynamic Ess (beta) en kan ik deze functie niet meer gebruiken omdat Dynamic Ess anders omgaat met de accu. Dynamic Ess kan de accu namelijk ook vol houden, in mijn geval boven de 80%.

Dus nu moet ik aanpassen en zoek ik een schakelfunctie die werkt op instelbare hoeveelheid Pv energie.


Vraag aan Victron:

@mvader (Victron Energy)

Kan er een schakelfunctie in de multiplus II of in de cerbo worden geprogrammeerd die op Pv (zonne energie) schakelt?

Liefst het programmable relay van de multiplus II natuurlijk.

Weet u een andere oplossing?

Ps. Homewizard kan dit wel schakelen, maar de P1 ziet alleen de teruglevering. Dit kan ook vanaf een "accu dump" komen en dan klopt het verhaal weer niet.


Groet Theo

dynamic ess
1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

metz-producties avatar image metz-producties commented ·

Inmiddels heb ik het voor elkaar met Node Red.

Ik wil graag de relais uitgangen van de smart chargers ook gebruiken.

Node Red "ziet" ze wel, maar de contacten schakelen niet. Zie de flow.

Vraag aan @Dirk-Jan Faber (Victron Energy) Wat doe ik fout?schermafbeelding-2024-01-10-185522.png

0 Likes 0 ·
1 Answer
metz-producties avatar image
metz-producties answered ·

dashboard.jpg

Dit is het Node-Red dasboard geworden. Het werkt!!


dashboard.jpg (181.8 KiB)
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.