question

m-2 avatar image
m-2 asked

Enkelfasig grid, driefasig achterland/huis

Hallo,

In mijn huis-to-be heb ik een, beperkte, enkelfasige netaansluiting. Ik voorzie dat ik in huis driefasen apparatuur ga inzetten (koken, EV, etc). Natuurlijk kan ik de netaansluiting laten opwaarderen, maar dat is nogal prijzig (niet in NL).

Ik vroeg me af of ik een drietal multiplussen (met zonnepanelen en met enkele accu) kan inzetten om de grid enkelfasig te laten, maar op de critical load uitgangen toch driefasen apparatuur te koppelen. Misschien maar één multiplus aan de grid koppelen?

Is dit te verwezenlijken of ben ik een beetje van het padje af? ;-)

Thanks!

Multiplus-IIESS
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

2 Answers
haelo avatar image
haelo answered ·

Wellicht is het handig een rekensommetje te maken van de te maken kosten. Een alternatief zou namelijk kunnen zijn om een driefasen aansluiting te laten maken en op slechts 1 fase terug te voeden uit de ESS installatie. Op deze manier heb ik ook mijn eigen installatie uitgevoerd. Een extra meter meet dan de actuele waarde van de afgenomen/teruggeleverde energie en een regeling stuurt de omvormer zodanig dat de netto opgenomen energie nagenoeg nul is. Mijn installatie bestaat uit 3fasen aansluiting, extra grid meter, 1 stuks multiplus, cerbo gx, mppt regelaar met zonnepanelen en accu's.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

duivert avatar image
duivert answered ·

zie hier voor meer info, misschien kun je er meer mee, anders even contact opnemen met een dealer

https://community.victronenergy.com/questions/40921/3-phase-single-phase-grid.html

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.