Systeem gebruikt alleen grid

Hallo allemaal,

Ik heb mijn systeem altijd aangestuurd via Modbus (ESS control loop setpoint, adres 2700) en de ESS-instelling op Geoptimaliseerd zonder BatteryLife gezet. Dit werkte eigenlijk altijd naar behoren, totdat ik merkte dat het systeem bij volle accu’s en negatieve stroomprijzen terug ging leveren aan het net.

Daarom heb ik toen de ESS-instelling gewijzigd naar Externe besturing, om te testen wat de mogelijkheden waren. Helaas kreeg ik het toen niet werkend: het systeem deed niets en bleef alleen stroom van het net gebruiken.

Sindsdien loop ik vast. Wat ik ook probeer, het lukt me niet om terug te keren naar de oude situatie. Het systeem blijft van het net afnemen, ongeacht de instellingen.

Wat ik tot nu toe zonder succes geprobeerd heb:

• Proberen aan te sturen via Modbus-adressen.
  • Herstart van het systeem.
  • Herstart van het VE.Bus-systeem.
  • ESS-instellingen aangepast naar Geoptimaliseerd zonder BatteryLife, Geoptimaliseerd met BatteryLife, en Accu altijd vol.
  • Nieuwste firmware geïnstalleerd.

Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:

• 1x MultiPlus-II 48/5000/70-50
  • 1x SmartSolar Charger MPPT 250/60 rev2
  • Cerbo GX
  • GX Touch display
  • Lynx Distributor
  • Voltsmile-accu’s

Ik heb geprobeerd contact te leggen met zowel de leverancier van het systeem als andere partijen, maar dat lijkt helaas een onmogelijke opgave.

Is er hier iemand die enig idee heeft hoe ik op zijn minst terug kan naar de vorige werkende situatie?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Danny

Hoi wat is je grid setpoint en hoe meet je grid?
Heb je ESS of DESS?

Heb je al oude firmware teruggezet?

als je systeem goed werkt is een firmware update nooit nodig, victron adviseert zelfs om nooit te updaten tenzij je specifieke nieuwe functies wilt, updaten kan dit soort problemen opleveren

2 Likes

Aangezien je zelf een control loop hebt gebouwd maar die voor ons niet bekend is, is het heel moeilijk om gefundeerd advies te geven.
Welke versie van Venus OS draai je bijvoorbeeld ?
Hoe bepaal je wanneer injectieprijzen negatief zijn zonder DESS ?
Welke setting spreek je aan om injectie te stoppen ?
etc
etc
etc

1 Like

De laatste versie is een ramp. Moest systemen terug zetten naar v3.55 Dat is ook wat Victron adviseerde.

1 Like

Hallo Marc,

Bedankt voor je reactie. Ik zal even per vraag antwoord geven:

• Het grid-setpoint zou normaal gesproken bepaald moeten worden door een stukje software dat ik heb gemaakt in Loxone. Het systeem reageert echter op geen enkel setpoint, ook niet als ik dit via de webinterface of het bedieningspaneel aanstuur. Het setpoint op het bedieningspaneel verandert wel gewoon mee wanneer ik het via Loxone aanpas via het opgegeven Modbus-adres.
  • De grid-waarde die in Victron wordt weergegeven, wordt ook daadwerkelijk door Victron zelf gemeten. Ik gebruik hiervoor geen externe meter. Ik gebruik daarnaast een HomeWizard, maar ook daar verandert niets aan de gemeten waarde.
  • Ik maak gebruik van ESS.
  • Ik heb geen oudere firmware teruggezet, en ik weet eerlijk gezegd ook niet direct hoe ik dat zou moeten doen. Wel wil ik erbij vermelden dat het probleem al vóór de update ontstond. Ik heb geüpdatet in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen.

Ik hoop dat dit zo wat meer duidelijkheid geeft. Laat het gerust weten als er nog vragen of onduidelijkheden zijn.

Da’s een heel subjectief antwoord.
Ja, de CCGX met v3.60 heeft CPU problemen, maar die hardware is intussen ook al behoorlijk antiek.
Da’s zoals klagen tegen Microsoft dat Windows 11 niet goed draait op je antieke PC.
Op modernere GX’en draait v3.60 zonder noemenswaardige problemen.

1 Like

Je kan register 2700 beter niet langer gebruiken - je zou de flash chips op termijn hiermee kunnen beschadigen!

Hallo Bart,

Bedankt voor je bericht.

Ik begrijp je punt. Toch zou het systeem sowieso moeten reageren op de waarde die je instelt bij “Instelwaarde stroomnet”.
In mijn geval bepaal ik die waarde via een stukje software dat ik zelf geschreven heb in Loxone. Deze software stuurt de gewenste waarde naar het ESS control loop setpoint (adres 2700). Dit zou dus de waarde moeten zijn die onder “Instelwaarde stroomnet” zichtbaar en actief is — maar er gebeurt niets.

Verder stuur ik geen andere parameters aan. Het heeft altijd prima gewerkt, totdat ik op een gegeven moment “Extern beheer” heb ingeschakeld om te testen of ik ook de PV-output kon uitschakelen.

Geeft dit wat meer duidelijkheid?

Je schrijft naar een Modbus register, niet naar de flash chip.

Victron doc: “Please note that the power setpoint register changed in Venus 3.50. Prior to Venus 3.50, the power setpoint would be written to register 2700 or 2703 instead. While this is still supported, it is recommended that future implementations use the 32-bit setting at registers 2716 and 2717 to avoid constantly logging the new setpoint to VRM, and wearing the flash on the GX-device with repeated writes.”

OK, fair point. Daar had ik over gelezen.
Mea culpa.

Ik zou eens proberen om je eigen control loop uit te schakelen, te switchen naar normale ESS en dan kijken hoe het systeem daar op reageert.

Ook de Cerbo GX MKII van mijn test systeem thuis heeft het moeilijker met de laatste firmware. Ik zie veel vaker meldingen dat de CPU te druk bezig is. Triggers in Node-RED vuren nu vaker twee keer achter elkaar met de oude en nieuwe waarde.

Als je heel complexe flows hebt op een uitgebreid systeem is dat altijd een risico.
Zelf ben ik m’n flows gaan optimaliseren om resources te besparen en ben nog nergens in problemen gekomen.
Zowiezo is dit eigenlijk een discussie die niet in dit topic thuishoort en ook niet relevant is voor het probleem dat OP aankaart.

Omdat ik alleen via Modbus communiceer, heb ik zojuist de Modbus-communicatie volledig uitgezet.
Dit maakt echter geen enkel verschil. Ook wanneer ik handmatig de waarde aanpas via de instelling “Instelwaarde stroomnet”, blijft het systeem onveranderd reageren.

Wat me daarbij net is opgevallen: in VRM blijft zowel bij de MultiPlus als bij de MPPT “External control” staan.
Zie bijgevoegde foto.

Hij zei de nieuwste firmware te hebben geïnstalleerd, en gebruik te maken van een control loop om een setpoint aan te passen. Laat ik nu net een aantal klanten hebben geholpen met een modbus dead loop probleem. Flows aangepast en probleem verholpen, en wat er aan de hand is, was toen nog niet duidelijk.

Ik heb inmiddels de firmware teruggezet naar 3.52. dit was de enige optie wat ik zo inde interface kon zien. helaas heeft dit niet geholpen en is er geen verandering.

Misschien kun je je instellingen delen van remote console voor oa ess?

Heb je alle bekabeling nagelopen? Communiceert alles met elkaar?
Heb je een usb mk3 aangesloten op het systeem?

Externe besturing is in principe normaal, als je batterijen communiceren met het systeem en dvcc geforceerd inschakelen zodat de bms het laden kan regelen

Bijgevoegd wat foto’s. mocht je meer screenshot willen laat het dan maar weten.
Bekabeling is allemaal correct en alles communiceert wel met elkaar.
De usb mk3 heb ik nog niet aangesloten, deze ligt aan de zaak en pik ik maandag op mocht het dan nog niet werken.

Met deze instelling zou je nu dus terug moeten leveren aan het net, doet het systeem dat?

Heb je alleen ac out 1 in gebruik? Of zit er ook iets voor de multiplus (ac in kant) aangesloten?