Net meter wordt alleen in het weekend niet op 0 door de weeks perfect

Mijn Multiplus II 5000/230 houd door de weeks alles goed zoals hij ingesteld staat.
Echter ieder weekend gaat het mis. Dan schijnt de zon 4000w en de accu 35% dan laad hij de accu met 750w en de rest gaat het net op. Het enige wat ik kan voorstellen is dat ik in het begin met VE configure de Belgische net code had gekozen en die zit er nu nog steeds in. Is er een mogelijkheid dat dat de oorzaak is. En hoe kan ik deze wijzigen naar Europees ??

Al vast bedankt en vriendelijke groeten

Hoi, wat doet het systeem normaal?

Opnieuw configureren met ve configure, dan kun je de netcode veranderen, heb je wel ww voor nodig kun je bij je dealer krijgen of online vinden

De zon schijnt natuurlijk ook op werkdagen, dus wat is het verschil? Welke omvormer gebruik je, en staat daar wellicht iets specifieks in wat dit kan verklaren?

Edit: typefout gecorrigeerd.

Op werkdagen werkt hij perfect. Maar op zaterdag en zondag lijkt het alsof hij de laadstroom begrensd. Want hij gaat van de 4kw van de PV 3,5kw het net op sturen maar de accu is 30% vol. Zet ik de functie houd de accu geladen aan dan gaat hij met 70A de accu laden. Vaak met de stroom uit het lichtnet.

Kun je wat meer gegevens delen, welke batterij, hoe aangesloten, mppt of omvormer enz.. evt tekening, ess?

Goedemorgen,

Hier exact hetzelfde. Begon al te twijfelen of ik ergens een fout had gemaakt. Heb dit ook sinds een aantal weken. Het vreemde is dat (gisteren, zondag) na een tijd op ‘keep batteries charged’ geladen te hebben het wel weer werkt. ‘Optimized without battery life’ doet dan weer wat het moet doen.
Vandaag (maandag) geen enkel probleem, laden verloopt normaal.

Mijn opstelling:
1x multiplus2 48/5000 (v552, netcode op Germany with LOM detection)
3x Pylontech US5000
Venus OS (3.55) op Raspberry pi
Smartshunt (4.16)
Grid meter ET112

Zonnepanelen aangesloten via meterkast (AC IN zijde Multiplus)
Heb laatst de vorige versie van Venus OS teruggezet maar dat maakte geen verschil.

Benieuwd of er nog meer mensen zijn met dit euvel.

Advies van victron is ook om nooit te updaten, tenzij je problemen hebt of nieuwe functies wilt

Smartshunt heb je in principe niet nodig met pylontech batterijen, of heb je ze niet aangesloten op de raspberry?

Kijk dan even of alle instellingen juist zijn voor de shunt en de batterijen (victron heeft een pylontech config document hiervoor)

De instelling zouden goed moeten zijn, het geheel draait al bijna 2 jaar probleemloos.

Pylontech heeft communicatie met de Raspberry maar de smartshunt heb ik toegevoegd omdat de Pylontech niet erg precies is. SOC blijft vrij lang op 89% staan en gaat dan in een paar minuten ineens naar 98%. De smartshunt geeft hier een beter beeld van de actuele SOC in mijn beleving.

Weet ook niet wanneer dit begonnen is, viel me begin april ineens op.
Wellicht kan ik proberen Venus OS te downgraden naar 2 versies terug?

Ok duidelijk, dat klopt, is de pylontech bms wel degene die dvcc aanstuurt? Dat werkt het beste namelijk

Kan inderdaad zijn dat je een “onnodige” update hebt gedaan en nu problemen ervaart :blush:

Ja, Pylontech is het sturende BMS bij de DVCC instellingen.
Ik verdacht eerst de grid meter (ET112) omdat het wel normaal functioneert als ik ‘Keep batteries charged’ kies maar dan zou het probleem vaker moeten spelen. Wellicht heeft het (achter de schermen) iets te maken met negatieve stroomprijzen (voornamelijk in het weekend). Echter werk ik niet met Dynamic ESS.

Ik heb net maandag hetzelfde euvel weer gehad. Lijkt er op dat de Netmeter de oorzaak is. Op de ac zit belasting die de Victron over de max kunnen krijgen zoals vaatwasser kookplaat enz enz. Achter de essential load zitten de verlichting internet en vries en koelkast enz. Dat de A-C zo varieert kan eigenlijk niet. In de bijlage zie je een screen opname

Ik zie geen bijlage. Ook hier nog even de vraag, waar Marc ook al om vroeg, om meer gegevens te delen.

Jullie gebruiken geen software matige aansturingen (denk dan bijvoorbeeld aan NodeRED en HomeAssistant) die dit kunnen veroorzaken?

Mijn opstelling :Multiplus II 5000/70 , Cerbo-GX ,ET340 Grid meter ,Accu is 16x240Ah met JK-BMS 200A 2A active balancing. De PV installatie is 5000WP Solax 1x230V.
Het is een enkele omvormer dus mijn hele huis zit op 1 fase aangesloten. Vanaf de kWh meter gaat de voeding naar de PV en ook naar de AC belasting die mogen uitvallen bij stroomstoring. De backup uitgang van de multiplus heeft enkel de groepen die de multiplus niet kunnen overbelasten. Zoals koel en vrieskasten en al de verlichting en WCD in huis, als ook internet enz.

Hier boven vind je een filmfragment waarvan ik vind dat de AC belasting te veel schommelt. De woning zit op de ET340 op fase 1 en op fase 2 zit de PV installatie aangesloten zodat deze beide zichtbaar worden in de VRM omgeving. Zelf heb ik het vermoeden dat er door netvervuiling de meting van de ET340 wordt beïnvloed. Waardoor deze niet meer klopt en er heel veel schommeling ontstaat. De ET340 zit aangesloten op de Cerbo via de speciale USB kabel.
Ik hoop dat je hier de gewenste info heb

Zelf maak ik wel gebruik van Homeassistant, via MQTT. Maar daar heb ik ook een functie in gemaakt waardoor ik alle communicatie met Venus OS kan verbreken. Probleem blijft dan bestaan, ook wanneer ik via VRM de DVCC instellingen wijzig.
Bij mij schommelt de waarde waarmee de batterij geladen wordt steeds (vrij snel) tussen de 900 en 1100 Watt. De rest van de zonnestroom (max 3000 Watt ongeveer) gaat dan terug naar het net.
Wanneer het weer voorkomt zal ik ook proberen er een filmpje van te maken

Als je de et niet gebruikt en de multi laat meten, dan zou je die kunnen uitsluiten of zien dat de et/net idd het probleem is

Ja de laadstroom schommelt dan bij mij ook tussen de 40 en de 70A. Ook de P1 meter geeft dan het zelfde onrustige beeld

Gezien de situatie kan de multi niet al het opgenomen vermogen meten. die meet dan alleen wat er achter de essential load zit en dat is idd een constante belasting. Je hebt de ET340 en ook een blauwe 3fase meter van vistrom misschien is die wel een stuk beter, of is er echt een vorm van netvervuiling… Mijn buurman heeft de hele schuur wolligen met panelen 3x80A levert hij dan terug. In het voorjaar vorig jaar is er een netverzwaring aangelegd was de spanning kwam met regelmaat boven de 254v en vielen mijn panelen uit

Als het met alleen meten door de multiplus het probleem weg is, denk ik dat je problemen idd net gerelateerd zijn, als je spanning zo hoog is regelmatig dan zal de multi daar ook op reageren

Dan is er niets aan de hand met je netmeter, maar vooral met het net, zoals je al vermoedde, wellicht helpt een andere gridcode instelling, VDE(duits), NL is tegenwoordig ook beschikbaar

ET340 is een prima meter, de victron is sneller, de EM 540 is ook sneller en direct op schermpje afleesbaar, ik heb zowel de et340 als de em 540

het was vandaag weer het geval. Kun je de iCloud link openen? Ik ga voor morgen de helft van de PV uitzetten. Dan komt hij niet boven de 2500w en dan kijken wat er gebeurt

Hier nu ook weer maar niet zo erg als vorige week.
Lijkt of ESS het grid setpoint (0 Watt) heel moeilijk geregeld krijgt. Zon is redelijk constant, 3 Kw en de huis belasting is ook constant. Op het filmpje schommelt het Grid flink heen en weer evenals het laden van de batterij. Huis belasting is een berekende waarde (als ik het goed heb) en lijkt daardoor ook hevig te fluctueren.
Op de slimme meter heb ik mee gekeken en die klopt redelijk met wat de ET112 aangeeft.

Afgelopen dagen vergelijkbare zon opwek en huis belasting maar toen wel netjes rond het grid setpoint.

2e filmpje waar het verschil nog groter is. Na een paar seconden zet ik (via VRM) de modus op ‘keep batteries charged’ (begrensd op 50A) waarna het weer stabiel wordt.
Grid voltage momenteel is 231 V met een AC in freqentie van 49,95/ 50,05 Hz