Nieuwe installatie Victron multiplus 6k5 aardlekprobleem?

Klopt zachte kern had ik gelezen ga ik doen. thx

en nog een ander vraagje.

de kabel van meterkast naar victron is nu met een aardlekautomaat afgezekerd 300 mA B32

Ik wou deze vervangen door 300mA C32 om bij inschakeling victron een tijdelijke piek te kunnen opvangen.

dit had ik ergens gelezen, is dat nodig?

B/ C 32A, goeie vraag, want als de hoofdzekering 25 A is, is die 32A nutteloos? (dus een vraag voor de Victron expert), ik zie geen nut in een C type, die neem je bij motoren of compressors dus bij hoge aanloopstroom.

Met een B32 is je selectiviteit op je net zekering van 35A al te klein, laat staan met een C32,

Je kunt het zo laten of zoals het netjes volgens de regels hoort naar B20A (met B25A kom je ook nog wel weg)

Niet per definitie. Dat is per installatie te bekijken. Naar gelang de aangesloten apparatuur. Een automaat met C karakteristiek schakelt gewoon later uit, maar je wil ook niet dat je hoofdzekering (smeltpatroon) er uit klapt. De eerste vervangen keer is vaak gratis, maar daarna gaat vervanging geld kosten. Dus bij een 25A hoofdzekering gebruiken wij gewoon een B25 automaat na de hoofdzekering. Bij een 35A een 32A automaat.

In de onderverdeler, bij de omvormer, plaatsen we dan een hoofdschakelaar en daaraan vast met een kamrail de aardlekautomaat. Die hoofdschakelaar is discutabel, omdat je de installatie ook spanningsvrij kan maken met de aardlekautomaat. Maar omdat de hoofdschakelaar letterlijk in de NEN1010 staat, plaatsen wij die. We praten hier dan over €10 of zo (voor 1-fase).

AC uit is bij ons uitgevoerd zonder aardlekautomaat, want alles in de meterkast zit toch al achter minimaal aardlekschakelaars.

tja Ik had ergens gelezen dat de trafo’s + condensatoren in de multiplus ook aardig kunnen pieken bij inschakelen. en aangezien bij mij de zekering er uit vloog,door aardlek of the hoge startstroom. had ik het zekere voor onzeker gedaan. maar C kar is wat over de top voordat die uit schakeld op stroom zijn de kabels al doorgebrand. ik heb overigens nu 35 amp 1 fase en heb een verzwaring naar 40 amp aangevraagd. kan de c kar aardlek dus maar weer retour sturen.

Is die verzwaring naar 40A wel echt nodig. Ik heb een hele woning met een 35A hoofdaansluiting al meer dan een jaar aan een MultiPlus II 5000 hangen. Inductie kookplaat, twee airco’s, close-in boiler en een warmtepomp. Ja er komt daar ook een 3x25A verzwaring, maar om een totaal andere reden. De netbeheerder moet alleen de kabel nog verzwaren.

Ja idd, gaat prima, ik heb 3x25A met 3x 5k mp2, 20kw opslag, 10kw DC PV

maar gebruik van maart tm oktober vrijwel niets, hebben het volgende aan grote gebruikers:

3kw airco, 3kw wp buiten unit, 9kw wp binnen unit, 1.6kw quooker, oven 3kw, ker. kookplaat 7kw, 2,5kw vaatwasser, wasmachine, droger

Binnenkort ook 3fase laadpaal

Condensatoren hebben een inrush maar dat is alleen een piek bij eerste keer inschakelen op je batterijen, niet op ac

Hier natuurlijk ook een wasmachine, warmtepomp droger en vaatwasmachine.

De nieuwe Victron EV lader met LAN aansluiting is hier voor Q4 in de planning meegenomen.

Heb even in de HomeWizard app gekeken en alleen vanaf derde week November tot derde week Februari afname van het net. Eigenlijk alleen door de warmtepomp. Ik stap zelf ook af van string omvormers naar Victron MPPT’s. Daarmee verwacht ik tot 10% meer in de accu’s te krijgen.

The Multiplus is a DC device with some AC Connectors, to prevent high inrush currents (and arcing) you can use a Victron Pre-Charge cable before startup or a Lynx Smart BMS which contains an embedded Pre-Charge circuit:

Selectivity between MCB’s (Fuse) can be created by their current rating, so 16A should be selective against 25A. Should.. In practice, creating a short-circuit with an average magnitude in a modern electrical installation will probably trip both.

Also be aware that you can use Power Assist, if you do it’s possible to have 25A at AC-IN but >35A at AC-OUT, size your MCB’d accordingly.

For RCD’s (Earth leakage) you can’t simply put different ratings in series to create selectivity like MCB’s, so a 300mA in front of a 30mA isn’t selective per se. You also need time selectivity so they break in sequence to prevent the same behavior as the MCB’s. If you use a decent vendor for your electrical equipment, like Hager, you can probably find specific “selective” 300mA RCD’s. In most cases they are almost double the price of a regular RCD (for a reason), so be prepared…

An example of a selective 300mA (so NOT a regular 300mA) RCD by ABB:

https://empower.abb.com/ecatalog/ec/EN_NA/p/2CSF204201R3400

I believe your inverters are not next to your main switchboard: “DO NOT WIRE AC CABLING FROM THE MAIN GRID THROUGH YOUR HOUSE WITHOUT PROPER RCD’s & MCB’s”.

It’s not “Smart” or “Cost Effective”, but dangerous and plain stupid. So ignore any “It works for me” advise, you will never see those people post the results in this forum after they died. You spend a few 1000 quid on batteries and inverters, don’t be penny wise - pound foolish, allocate a part of it for a decent electrical installation/equipment.

Selectiviteit is er in meerdere vormen, waaronder gedeeltelijke en gehele selectiviteit. Automaten in series kunnen het beste van één en hetzelfde merk (fabrikant) zijn. De selectiviteit data van de fabrikant kan afwijken, en is dan leidend. Ik zelf gebruik eigenlijk alleen producten van Eaton. Maar dat is meer iets persoonlijks.

Zwart wit gezien is selectiviteit geen verplichting, maar zeker wel een aanrader. Zeker voor eindgroepen en PV omvormers. Ook voor een Multiplus waar alleen AC-IN in gebruik is.

Een MultiPlus waar AC OUT-1 in gebruik is, schakelt niet af bij netuitval, en is geen eindgroep meer maar een apparaat met distributie groep.

Mijn tijdelijke MultiPlus II 5000 hangt ‘gewoon’ als eindgroep aan een B16 aardlekautomaat. Werkt ook prima zo.

Tip: de NEN1010 PDF kan tegenwoordig geheel gratis gedownload worden.

Als ik de NEN1010 goed begrijp hoef ik voor de voedingskabel naar de victron en van de victron naar de meterkast geen aardlek te gebruiken wel bv een B32 automaat. de kabel is een ymvk kabel. en het huis de eindpunten zijn beschermt via standaard aardlek automaten.

Bekijk ook wat Victron adviseerd over het toepassen van aardlekschakelaars.

Het staat mss niet in de nen1010, maar volgens nen.nl is er ook nog geen Norm voor thuis accu’s.

Heb je geen zonnepanelen direct of indirect op de Victron aangesloten? Zonnepanelen moeten wel via een aardlekschakelaar (en automaat) zijn aangesloten.

die had ik i.d. gelezen en daarom een 300 mA aardlek toegepast. Als de multiplus in eiland bedrijf schakelt door het wegvallen van het Net schakelt de interne aardlekrelais van victron de aarde naar de nul om de werking van de aardlekschakelaars in huis te garanderen. Daar is het even opletten in een TT huisnetwerk.

De sft440 omschakeling heeft volgens chat een probleem: Door AC-In en AC-Out op één SFT440 te zetten, zitten het Net en de Omvormer op dezelfde schakelas. Tijdens het omschakelen onder belasting springt er een vlamboog (vonk) over tussen de klemmen die vlak naast elkaar liggen.

Hierdoor botsen het vaste net en de actieve omvormer in een fractie van een seconde asynchroon op elkaar, met een destructieve kortsluiting tot gevolg.

zin of onzin ?

Wat mij betreft onzin, alle schakeldelen zijn geisoleerd van elkaar ondanks dat ze met 1 as bediend worden

Wat wel mogelijk is dat de nul in de 3 fase/ 4 polige Hager omschakelaar net iets eerder afschakelt dan de 3 fasen zelf zodat er zeer kortstondig 400 volt op de stopcontacten komt te staan, de betere 4 polige omschakelaars hebben daar geen last van, die van Kraus en Naimer worden veel toegepast.

Is inderdaad een mogelijkheid, heb in specs van hager gelezen dat er break before make is. dus alles word in de 0 stand losgekoppeld. Chat blijft hardnekkig beweren dat er kortstondig een vlamboogje ontstaat, die de lucht ioniseert en daardoor kortsluting kan veroorzaken tussen acin en acout miliseconde werk.

Ik nog eens alles bekeken ga er maar vanuit dat de hager sft440 prima is, ik moet ook nog een laadpaal aansluiten, en die moet ook via de victron ACOUT2 anders heb ik mogelijk een aarde lus bij eilandbedrijf. nieuw schema:

De AC-IN van de tijdelijke Multiplus II hangt hier aan een aardlekautomaat. Omdat ze dit ook voor omvormers voorschrijven, en de kast van metaal is. De 3-fase installatie in de garage hangt ook aan aardlekautomaat.