Heb je toevallig geen multimeter om te meten waar de aardlek vandaan kwam?
Dat had misschien wel interesant geweest om te weten!
Misschien leuk om even wat fotos van je installatie ook te delen, zowat we een beeld krijgen van hoe het eruit ziet, en of we misschien problemen kunnen aanwijzen.
Ik heb een multimeter en geen lek gemeten tussen nul en aarde of L1 en aarde. even wat foto’s de situatie in de kelder is nu een beetje rommelig omdat de multiplus weg is en de kabels los gehaald.
in deze stand is de bijpass actief, ACout1 ontkoppeld, en de voeding van het net wordt terug gevoerd naar de meterkast dit is stand 2. in stand 1 word acout1 gekopeld aan de meterkast en de bypass ontkoppeld
Nee dat is geen probleem, je kunt ook niet met behoud van spanning schakelen met een bypass
daarom zijn 2 bypass schakelaars handiger, dan kun je eerst het net omzetten en dan de aangesloten lasten
In mijn 3 fase victron systeem heb ik helemaal geen bypass omdat dit in principe niet nodig is, enige reden om er mijn inziens wel een te hebben is als er 1 (of meer) multiplus(sen) defect zouden raken, maar dan is het net zo makkelijk om tijdelijk wat door te koppelen
daar zit wat in op dit moment is het zo dat eerst de acloads omgezet worden naar bijpass en met de apparte schakelaar de multiplus. de 4P omschakelaar is nu bedraad als enkelpolig omschakelaar. Het probleem is dat de victron dus stuk is maar kan dat niet herleiden naar deze bedrading. maar even afwachten op het RMA rapport
My (remote) take would be a full (N + L) loop between In & OUT created in that 4 Pole switch magic.
1 bypass switch does work, 2 are nice (depending on the situation), but it’s still unclear what you were trying to achieve with 4 poles in a single phase setup…
Neem aan dat dit jouw eerste Victron installatie is. Ok. Nu je zo’n beetje weet wat waar moet worden aangesloten, is het tijd om even rustig na te denken over verbeteringen. Sommige zaken voldoen namelijk, zoals je waarschijnlijk wel weet, niet aan de NEN1010. Zo is de plaatsing van een thuisbatterij een ingrijpende aanpassing in de meterkast, en dan moet je tegenwoordig ook een overspanning beveiliging (laten) plaatsen. Ik zelf gebruik de rode van Dehn. Kost iets van €70 inclusief b.t.w.
Voor de kabels naar en van de Multiplus kan je beter rubber kabels gebruiken (Elektramat et all). Lekker soepel. Maak het jezelf vooral niet moeilijker dan het al is.
Zet alle kabels. Dus ook Ethernet en dergelijke. Goed vast. Gebruik waar mogelijk kabelgoot. Dat hoeft niet eens zo veel te kosten. Hornbach heeft bijvoorbeeld redelijk goede en betaalbare kabelgoten.
Wat ik zelf altijd adviseer. Zeker bij installaties zonder officiële eind inspectie. Plaats een FireKnock Out voor thuis:
Geen kritiek. Nou ja soort van. Maar dan met een positief tintje dan zullen we maar zeggen
P.s. ik weet nog goed hoe trots is was op mijn eerste 3-fase installatie, totdat iemand met verbeterpunten aan kwam zetten. Hij had helemaal gelijk. Ik bedoel maar. Het is niet erg om hier en daar een steek te laten vallen. We zijn ook niet allemaal automonteur. De volgende keer ging het meteen al beter, maar nog niet perfect. Dus kop op he!
Bedankt voor de tips, ik neem dat de opverspannings beveliging direct na de hoofdschakelaar komt voor de aanvoer naar de victropn multiplus. Ik heb in de hoofd meterkast een 4P schakelaar gemonteerd die meteen alles uitschakeld. de kabel van MK naar kelder is inderdaad vastekern lengte ong 2 meter. van de kelder verdeler heb ik rubber flex kabel of 1 na deze ga ik vervangen als ik de victron terug heb. fireknock is dat voor de batterijen?