Nieuwe installatie Victron multiplus 6k5 aardlekprobleem?

Ik heb een ESS installatie samengesteld met pylontech batterij, LYNX, GX, Stroommeter.

Na omschakeling werkte alles 30 seconden waarna de aarlek schakelaar inschakelde.

Daarna alleen de functioneerde de victron enkle nog als inverter vanuit AC IN naar ACOUT1

Bij loskoppling van het net en enkel voeding via batterij direct overload.

Unit is inmiddels terug voor controle.

Voor zover ik kan nagaan zitten er geen aansluit problemen mar toch goed om even te checken. hieronder aansluitschema.

de omschakel automaat is 4 polig en schakeld 102 op 4 polen tegelijk hager stf 440

Heb je toevallig geen multimeter om te meten waar de aardlek vandaan kwam?

Dat had misschien wel interesant geweest om te weten!

Misschien leuk om even wat fotos van je installatie ook te delen, zowat we een beeld krijgen van hoe het eruit ziet, en of we misschien problemen kunnen aanwijzen.

George

What’s the logic behind switching 4 poles for a single, 1 Phase, unit ? The N(eutral) needs to be separated between AC-IN & AC-OUT, is that the case ?

The logice was to have one switch to go from victron ACout1 to a bypass of the victron.

I was wiring the unit and realized that the unit would be switched of from AC in when going from 1 to 0 to 2 with the switch.

I expected that the resinc with the net night cause a problem and installed a extra switch.

neutral is seperated.

Ik heb een multimeter en geen lek gemeten tussen nul en aarde of L1 en aarde. even wat foto’s de situatie in de kelder is nu een beetje rommelig omdat de multiplus weg is en de kabels los gehaald.

Wat is hier de bedoeling van? Lijkt me niet te kloppen…

Normaal gesproken maak je geen bypass met 1 omschakelaar, het kan maar, veiliger is 2 schakelaars, zorg in ieder geval dat het zo aangesloten is:

in deze stand is de bijpass actief, ACout1 ontkoppeld, en de voeding van het net wordt terug gevoerd naar de meterkast dit is stand 2. in stand 1 word acout1 gekopeld aan de meterkast en de bypass ontkoppeld

Je zult ac in ook moeten bypassen, de multiplus kan namelijk ook terug voeden op ac in tenzij je dit in de instellingen volledig uitgeschakelt hebt

Je zult alle 12 de aansluitingen op je bypass schakelaar moeten gebruiken, met 8 draden is niet mogelijk..

Dit snap ik niet helemaal de ACIN die terugvoed of ACIN. de ACIn kan met de schakelaar hg7 helemaal ontkoppeld worden.

Als je de bypass schakelaar aansluit zoals in de afbeelding die ik gestuurd heb, dan is Hg7 niet nodig, en zul je altijd veilig kunnen omschakelen

is het dan geen probleem dat er dan er even alles los gekopeld is de 0 stand van de hager en dan ineens en spanning en load op de victron komt.

Nee dat is geen probleem, je kunt ook niet met behoud van spanning schakelen met een bypass

daarom zijn 2 bypass schakelaars handiger, dan kun je eerst het net omzetten en dan de aangesloten lasten

In mijn 3 fase victron systeem heb ik helemaal geen bypass omdat dit in principe niet nodig is, enige reden om er mijn inziens wel een te hebben is als er 1 (of meer) multiplus(sen) defect zouden raken, maar dan is het net zo makkelijk om tijdelijk wat door te koppelen

daar zit wat in op dit moment is het zo dat eerst de acloads omgezet worden naar bijpass en met de apparte schakelaar de multiplus. de 4P omschakelaar is nu bedraad als enkelpolig omschakelaar. Het probleem is dat de victron dus stuk is maar kan dat niet herleiden naar deze bedrading. maar even afwachten op het RMA rapport

My (remote) take would be a full (N + L) loop between In & OUT created in that 4 Pole switch magic.

1 bypass switch does work, 2 are nice (depending on the situation), but it’s still unclear what you were trying to achieve with 4 poles in a single phase setup…

4 pole switch wired like this would switch to bypass with one switch was my thought

Yes thats how you should wire it

Neem aan dat dit jouw eerste Victron installatie is. Ok. Nu je zo’n beetje weet wat waar moet worden aangesloten, is het tijd om even rustig na te denken over verbeteringen. Sommige zaken voldoen namelijk, zoals je waarschijnlijk wel weet, niet aan de NEN1010. Zo is de plaatsing van een thuisbatterij een ingrijpende aanpassing in de meterkast, en dan moet je tegenwoordig ook een overspanning beveiliging (laten) plaatsen. Ik zelf gebruik de rode van Dehn. Kost iets van €70 inclusief b.t.w.

Voor de kabels naar en van de Multiplus kan je beter rubber kabels gebruiken (Elektramat et all). Lekker soepel. Maak het jezelf vooral niet moeilijker dan het al is.

Zet alle kabels. Dus ook Ethernet en dergelijke. Goed vast. Gebruik waar mogelijk kabelgoot. Dat hoeft niet eens zo veel te kosten. Hornbach heeft bijvoorbeeld redelijk goede en betaalbare kabelgoten.

Wat ik zelf altijd adviseer. Zeker bij installaties zonder officiële eind inspectie. Plaats een FireKnock Out voor thuis:

Geen kritiek. Nou ja soort van. Maar dan met een positief tintje dan zullen we maar zeggen :wink:

P.s. ik weet nog goed hoe trots is was op mijn eerste 3-fase installatie, totdat iemand met verbeterpunten aan kwam zetten. Hij had helemaal gelijk. Ik bedoel maar. Het is niet erg om hier en daar een steek te laten vallen. We zijn ook niet allemaal automonteur. De volgende keer ging het meteen al beter, maar nog niet perfect. Dus kop op he!

or like this if I follow the logic of hager

Bedankt voor de tips, ik neem dat de opverspannings beveliging direct na de hoofdschakelaar komt voor de aanvoer naar de victropn multiplus. Ik heb in de hoofd meterkast een 4P schakelaar gemonteerd die meteen alles uitschakeld. de kabel van MK naar kelder is inderdaad vastekern lengte ong 2 meter. van de kelder verdeler heb ik rubber flex kabel of 1 na deze ga ik vervangen als ik de victron terug heb. fireknock is dat voor de batterijen?

Die is op de eerste plaats voor de groepen in de meterkast. Die voor naar de batterij is optioneel, maar raadzaam.

De gelinkte Fire Knock Out is voor in je meterkast. Ik heb namelijk natuurlijk geen idee wat de afmeting in de kelderruimte is.

Victron schrijft zachte kern voor in de Multiplus. Daar zijn de klemmen voor ontwikkeld.