Aardlek fout door aardrelais

Hallo,

ik ben net begonnen met ESS en heb daarvoor een multiplus2 5000va, cerbo gx mk2 aangeschaft in combinatie met een zelfbouw accu+JK BMS. Daarnaast nog een raspberry pi5 om later de cerbo te kunnen koppelen aan homewizard p1.

De opstelling heb ik gebouwd in de garage, weg van mijn woning. Daar komt 3 fasen in een aparte verdeelkast binnen. Deze fasen worden verdeeld over twee drie polige aardlekschakelaars en vervoglens onderverdeeld in groepen.

De victron installatie heb ik achter twee 16A automaten geplaatst, zowel AC-in als AC-out1. ac-in heb ik al beperkt tot max 15A. AC-out1 is niet te beperken(?)
Het probleem waar ik tegenaan loop is zodra de twee automaten ingeschakeld worden de AC-out direct voor een aardlekstoring zorgt zodra de omvormer aan gaat. De AC-in veroorzaakt geen storing. Dit al getest met aan aparte aardlek.

Na veel zoeken en lezen begrijp ik dat de Multiplus zelf een aardrelais heeft dat geschakeld word. Dit relais veroorzaakt vermoedelijke de storing in mijn aardlekautomaat in mijn meterkast. alles is netjes geaard aan aardrail en zit kort bij de meterkast (bekabeling ± 1 meter).

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt, maar over uitschakelen van de aardrelais van de multi kan ik weinig vinden. En is dit wel gewenst of is er een andere schappelijke oplossing?

in onderstaande afbeelding e.e.a schematisch proberen weergeven.

na een week teste en proberen ten einde raad. Wie o wie helpt me op de juiste weg?

Hoi als ik je tekening goed begrijp heb je ac in en ac out van de inverter op elkaar aangesloten via de 2 16A automaten

Dit kan en mag niet..

Als je bepaalde groepen in geval van stroomuitval wilt blijven gebruiken dien je die rechtstreeks aan de ac out 1 aan te sluiten, deze kan en mag geen verbinding hebben naar het net of ac in

Gebruik je het systeem alleen net parallel, dan dien je de ac out helemaal niet te gebruiken

Grid parallel:

Groepen met Batterij backup:

Hoi Marc,

Je begrijpt mijn tekening goed. Is het dus niet zo dat wanneer de vraag bij AC-in stopt het over gaat naar AC-out? Ik zie in dat er ergens een installatie fout zit, maar begrijp de gedachtegang nog niet helemaal.

Grid parallel: is Ac-in dan ook AC-out om bijvoorbeeld een nul op de meter te behalen wanneer voldoende stroom uit de batterij beschikbaar is (gevoed door overtollige zonnestroom)?

Batterij backup: Dit begrijp ik niet. Moet ik een groep waar een batterij backup achter staat helemaal loskoppelen van het net? Bijvoorbeeld het lichtnet in de woning wordt gevoed vanaf het net via L1. Kan het dan niet via L1 vanuit de garage gevoed worden op moment van netuitval? In dat geval kan ik geen gebruik maken van mijn bestaande voedingskabel van garage naar de woning.

Voorlopig hebben we hier nog geen last van net-uitval/ erg weinig storingen maar wil het wel zo installeren ( of minimaal begrijpen ) dat er gebruik gemaakt kan worden van de accu mocht dat nodig zijn.

Antwoord op je vragen:

Ja als ac in (net) stopt blijft ac out altijd werken

Ja mits het systeem goed ingesteld is en je hebt daarvoor wel een grid meter nodig

Ja alles wat je bij stroomuitval wilt voeden moet achter ac out 1, als je het systeem in de garage hebt en een groep wilt voeden van uit batterij bij stroom uitval, dan zul je een kabel van uit ds garage moeten trekken naar die groep

Bij stroom uitval kan en mag je niets terug leveren naar het net, dit zou levensgevaarlijk zijn voor eventueele monteurs die op het net bezig zijn

Dus L1 voeden vanuit ac out 1 die ook aangesloten is op L1 van het net is een no-go!

Kort samen gevat, als je backup wil moet er een kabel komen van uit garage naar de groep die moet blijven werken

Wil je “nul” op de meter dan moet er een 3fase netmeter geplaats worden(ET340/EM540/VM 3P75)

Duidelijk verhaal zo, ik begrijp he. Aangezien er geen mogelijkheid is om een extra kabel te trekken vervalt het backup verhaal in de woning. Hooguit wat groepen in de garage kunnen hier dan achter. Jammer ik dacht dat de multiplus juist beschermd was tegen eiland beveiliging, maar dat is dan maar zo.

Wat betreft die gridmeter: Ik was van plan om het systeem te regelen via een raspberry pi gekoppeld aan de homewizard p1 meter, zonder terug levering ( daarvoor moet ik de zero-feed functie nog instellen). ik heb namelijk ook geen mogelijkheid om een nieuwe UTP kabel vanaf de energiemeter bij de garage( victron intallatie) te krijgen. Zit hier ook nog een gevaar of onmogelijkheid in?

Multiplus is wel degelijk beschermd (eiland beveliging) maar alleen zoals het systeem bedoeld is, alles op ac out 1 blijft werken en wordt losgekoppeld van ac in (eiland beveiliging) zo kunnen en mogen dat ook PV inverters zijn, zodat je bij stroomuitval ook gewoon nog zonnestroom hebt, zoals je het nu hebt aangesloten kan en gaat het systeem ook niet werken

Ik heb geen ervaring met de (homewizard) P1 meter maar dit moet kunnen al dan niet met Node-red, hiervoor heb je niet perse een extra pi nodig, Node-red is ingebouwd in de cerbo, hiervoor dien je venus OS large te installeren (OS van de cerbo)

Bedankt voor je reacties! Duidelijk zo! Mijn interpretatie was te simpel.

bedankt! :slight_smile: ik ga het geheel aanpassen.

Bij mij werkte de P1 niet.
Probleem bij mij was dat de data om de 20 seconde komt.
Als je dan ESS wilt gebruiken ging de levering alle kanten op. (slechte net balancing)

Er zijn slimmemeter die per seconde de gegevens doorgeven.
Dus je moet geluk hebben.

Ik heb voor de VM 3P75 gekozen (makkelijk aan te sluiten)

Ander probleem waar ik tegen liep is dat je eerst de accu moet aansluiten anders slaan de stoppen door. (is dit ook jouw probleem?)

Netwerk is wel een must

De HomeWizard P1, Energy Sockets en kWh meters zijn veel te traag voor (D)ESS.

Noodstroom kan automatisch met een automatisch omschakelaar of handmatig met bijvoorbeeld de Hager HIM406

Vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast een kabel naar de Hager (linksboven). Vanaf de Multiplus II een kabel naar de Hager (rechtsboven). Twee soorten voedingen dus (net en Victron).

Onderkant van de Hager met draadbruggen naar de afnemers (groepen).Ook daar eventueel een SPD installeren.

Joi Fred,
Is die meter ook met wifi bereikbaar en te regelen? Dat is een beetje het iissue. Geen enkele mogelijkheid tot leggen van nieuwe kabels ( zonder extreme kosten) .

Was die vertraging door de p1 of het internet?

@fredvduin Het zijn batterij gebaseerde systemen, zonder voldoende grote batterij kun je het systeem niet opstarten of laten werken…

Mee eens dat een hoop p1 meters traag zijn, ik heb naast mijn victron systeem met een EM540 (100ms), ook een youless p1 meter, deze geeft data per seconde door dus theoretisch zou deze voor (d)ess ook kunnen werken

De HomeWizard P1 meter geeft de data op zijn snelst om de seconde door, maar een slechte WiFi verbinding zorgt voor uitval of vertraging.

De Victron VM 3P75 werkt met CAN en LAN dus moet je een kabel verbinding hebben.

N.b. ik heb ruime ervaring met HomeWizard producten (schreef o.a. software voor de Energy Sockets en kWh meters).

Helaas heb ik dus zoals aangegeven geen mogelijkheid om een nieuwe kabel te leggen en ben toegewezen op wifi.
Per seconde lijkt me persoonlijk best een prima alternatief als ik dat verwezenlijkt krijg… Als er andere draadloze alternatieven zijn, hoor ik dat graag :grin:

Ik gebruik de Victron VM 3P75 via Lan, deze meet 10x per seconde. (200x zo snel als mijn slimmemeter)
Ook is mijn Multiplus 2 GX aangesloten via Lan.
Met WIfi (op de GX) werkt het ook, geen echte problemen gezien.(deze GX zit wel dichtbij de tweede Wifi gateway)

Hoe goed/slecht is jouw Wifi bereik bij de Cerbo, je kan er een andere (betere) USB wifi adapter opzetten met externe antenne.

Een ander alternatief is via 230 Volt (Powerline - internet via het stopcontact)
Hierin zitten ook weer andere problemen

Ik zou gewoon beginnen met Wifi en een VM 3P75.

Ik had mijn Multiplus 2 3000 GX in huis en de levering van de Accu kast met BMS liep vertraging (2 maanden)

Ik wilde ervaring opdoen met de firmware/GX.
In eerste instantie werkte het gewoon, alleen na de tweede keer vlogen de stoppen eruit.

Tijdelijk oplossing is een (kleine) voeding van ~50 Volt.

In mijn omgeving dacht men dat je zonder een accu kon testen. (Victron gebruikers)

Vertraging is de slimmemeter bij mij.
Gegevens komen iedere 20 seconde.

Dat is idd wel een trage slimme meter :blush:

This topic was automatically closed 14 days after the last reply. New replies are no longer allowed.