New Victron MultiPlus 6k5 installation – earth leakage problem?

Wie is ‘chat’ en heb je een 40A of 63A SFT440?

Zelf ben geen fan van de Hager en gebruik dus iets anders

ik heb de 40 Amp uitvoering

Is die Kraus schakelaar eigelijk 4 polig?, ik zie aan de bovenzijde dat de rechter contacten zijn doorgelust. En wordt er dan per inverter 1 omschakelaar gebruikt? dus bij 3 fase 3 omschakelaars?

Ja die is vier polig dus iedere fase apart. Eigenlijk één van de duurdere maar ook betere. Doet precies wat hij moet doen met de nul. Kost ook wat kracht om de schakelaar om te zetten.

Aardig vaak gelezen over de voor- en na-ijlende nullen van omschakelaren.
Zelf heb ik een Sontheimer die dat ook keurig doet.

Echter, een reguliere hoofdschakelaar van bijvoorbeeld Hager of ABB is 4-polig zonder aanduiding van een nul-positie. Deze lijken me dus per definitie ook niet voor/na ijlend.
Waarom kom ik deze discussie niet tegen op dat vlak en zitten er in alle 3-fase meterkasten dergelijke hoofdschakelaren, weet iemand dat hier toevallig?

Dat komt omdat een hoofdschakelaar de polen tegelijkertijd omschakelt en dan van ten hoogste één bron. Bij het omschakelen van bijvoorbeeld grid naar noodstroom, dan loop je het risico dat het fout gaat. Je kan dan ook van bijvoorbeeld van een TT-net naar een IT-net van een generator omschakelen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij power stations. Daar zijn ook filmpjes van op YouTube te zien. Wat je dan bijvoorbeeld met aarde zou moeten doen. Ik meen mij te herinneren dat ze dan de aarde met de nul verbinden.

Ik volg wat je bedoelt, alleen schakelt een omschakelaar altijd via een ‘spanningsloze stand’ toch? Dus effectief is dit hetzelfde als 2 hoofdschakelaren in mijn gedachte. de ene uit, de andere aan.
Er zit altijd een ‘praktische’ vertraging van pakweg 100 ms of meer tussen het schakelen, ook bij zo’n hager SFT440.

Je moet het omschakelen echter in één handeling kunnen uitvoeren. En de SFT440 is niet goed genoeg. Zelfs door de fabrikant erkent, nadat een YouTuber dit onder hun aandacht bracht. De beste man. Een Duitser. Is zelf ook Victron gebruiker/installateur. Ben alleen zijn naam even kwijt.

de Stf440 heeft een nul stand op dat moment is de victron alleen gekoppeld met de batterij, en zal waarschijnlijk nul naar aarde schakelen. vervolgens overschakelen naar de stand die de net en noodstroom verbruikers verbind. de aanname is dat de victron snel genoeg detecteerd dat er net spanning is en de nul loskoppeld van aarde. Dit is in principe dezelfde situatie als het net uitvalt en weer online komt zonder dat de sft440 manueel bediend word.

Op het moment dat de Hager in de nul stand staat, schakeld de Victron over in Eiland mode, dus in een ander stroomstelsel, het kan mis gaan als er wordt om-geschakeld van het ene naar het andere Stroomstelsel, dus van Net naar Eiland mode (of Net naar Generator)

Pas de ‘simpele’ omschakelaar alleen toe als het stroomstelsel gelijk blijft.

In ‘Wiring Unlimited’ word bij een by-pass schakelaar van een inverter die van Hager geadviseerd..

In België zijn de regels voor een ATS duidelijk beschreven (Synergrid overheidsinstantie), hij moet duidelijk 50mS onderbrekingstijd hebben. Ik weet uit praktische ervaring dat sneller dan dat schakelen differentiëelautomaten wel degelijk doet springen vanwege asynchrone ladingsverschillen. Mijn inverters gebruiken allemaal een 30mA wat de zaak nog gevoeliger maakt. Daarom heb ik mijn eigen ATSsen gebouwd met een ESP microcontroller voor MQTT communicatie, 3 transistor gestuurde dubbelpolige wissel relais en 3 optocoupler-net metingen. 2 relais onderbreken de GRID/OFFGRID ingangen onafhankelijk en 1 relais doet de effectieve omschakeling. Tussen al die relais schakeling gebeurd er een snelle meting door de optocouplers om te controleren dat er geen relais blijft plakken. Ik schakel op basis van de batterij SOC zodat ik mijn LifePo4 gezond boven de 20% kan houden. Ik onderbreek exact 8 x 10mS (halve golf) dus 80mS. Mijn PC/TV/etc… zijn daar voorlopig tevreden mee. Een andere aanpak is het meten van de hoekverschuiving tussen de Grid en Inverter, in zulk geval kun je snelleer schakelen. Bovendien gebruik ik relais met geforceerde contacten (iets duurder maar aan te raden). Ok heb ik vele kleine ATSjes gebouwd per groep in mijn huis. Zo schakel ik in cascade met de SOC.

De SFT440 en vele andere 3-fase (hoofd)schakelaars/automaten/alamats/omschakelaars hebben géén na-ijlende nul bij uitschakelen en geen voorijlende nul bij inschakelen. Schakel je “onder last” (wat al niet verstandig is) dan zal potentieel 50% van alle (enkelfase) 230 Volt apparaten binnen 10 ms defect raken omdat de spanning bij die apparaten kan stijgen tot haast 400 Volt. Reden: een (tijdelijke/kortdurende) “zwevende nul”. Verdiepingsstof: driefase omschakelaar (en zwevende fase)

Of je nu langzaam of snel overschakelt, dat is niet relevant, kans op een zwevende nul is gewoon aanwezig.Vandaar die Kraus & Naimer / Sontheimer / Eaton omschakelaars met na/vooreilende nul.

@Matsuda ik begrijp ook werkelijk niet dat de meeste driefase hoofdschakelaars zo uitgevoerd zijn. Bij werkzaamheden van de netbeheerder in je straat waarbij de spanning er af gaat, dus altijd alles eerst uitschakelen (alle automaten/alamats uitschakelen). Wachten tot de netbeheerder aangeeft “het werkt weer”. Dan eerst zelf meten of ze de nul hebben aangesloten (meten tussen de fases en nul/aarde) en daarna pas automaten/alamats inschakelen.

Bedenk dat de netbeheerder pas defecte apparaten gaat vergoeden als het aantoonbaar hun fout is (zij zijn bijvoorbeeld de nul vergeten) én minimaal twee apparaten daardoor defect zijn geraakt (bij één apparaat dus geen vergoeding).

Dankjewel voor de reactie. De achtergrond is me heel duidelijk en daarmee zijn die hoofdschakelaren inderdaad de bron van mijn verwarring! Ik heb tot op heden nog geen lastscheider kunnen vinden met zo’n voor/na ijlende nul, behalve omschakelaren.

In elk geval van plan beter op te letten om nooit onder last in- en af te schakelen… Lijkt de enige optie.

Allemaal terecht voor 4 fase opstelling, ik misbruik echter de hager als bypass schakelaar voor 1 fase. eigenlijk alleen om de victron van het stroomnet af te koppelen voor mogelijk onderhoud aan de huis installatie of de victron. Ik had ook 2 stf 220 kunnen gebruiken maar dan moet je weer op de volgorde van schakelen letten

@franklin lekker creatief die 4P omschakelaar! Wat ik nog kan toevoegen aan je ontwerp: ik zou zelf geen automaat achter AC-out1 zetten maar een aardlekautomaat. Het idee hierachter is dat de MultiPlus mogelijk onvoldoende korstluitstroom kan leveren om die 40A te laten trippen, want hij tript op zijn vroegst bij 120A en op zijn laatst bij 200A en ik vermoed dat de MP die stroom niet kan leveren. Een aardlekautomaat schakelt al af bij 100 mA of 300 mA (afhankelijk van model) bij een sluiting tussen fase en aarde (niet fase-nul), Maar ik geef wel toe, het is wat vergezocht omdat het alleen maar het traject naar je meterkast beschermd. Daarnaast, de MP schakelt zich vanzelf wel uit bij een kortsluiting.
Bedenk of die B40A automaat voldoende is bij gebruik van PowerAssist (40A uit het net + powerassist).
Je zal het wel weten, maar voor de zekerheid: gebruik geen massieve draad voor het aansluiten van AC-in/uit (zoals Victron voorschrijft).

Dat het bij hoofdschakelaars (in groepenkasten) nooit wordt vermeld heeft @BAnders (en anderen) hierboven uitgelegd:

Ik interpreteer het als volgt: Omschakelaars worden voornamelijk gebruikt tussen generator (of een accu systeem) en Net-stroom waar in een Victron inverter via een aardrelais -die een zekere vertraging heeft- de aarde en nul met elkaar worden verbonden, dus naar een ander type Stroomstelsel.. Met andere woorden, de 3 fasen zijn bij Hager al omgeschakeld.. maar de nul is nog eventjes aan de aarde geschakeld met als gevolg heel even 400 Volt op elk 230Volt apparaat.

Bij hoofdschakelaars wijzigt het stroomstelsel niet dus geen vertragend aarde/ nul relais en geen kans op een zwevende nul.

@Frisianstar Wat je schrijft lijkt mij niet juist, je lijkt twee zaken doorelkaar te halen.

1. Als je een 3-fase hoofdschakelaar (of andere “normale” 3-fase schakelaar) in- of uitschakelt zal mogelijk de nul tijdelijk te vroeg of te laat verbonden zijn en zal die schakelaar zorgen voor een (zeer kortdurende) zwevende nul. Niet voor niets bestaan er ook driefase schakelaars met zo’n na/voorijlende nul. Die zijn er natuurlijk niet voor niets. Je kan aan de schakelaar zien of hij wel of niet zo’n nulschakelcontact heeft. Het schakelend deel van het symbool is dan geen streepje maar een streepje met een haakje er aan (een soort omgekeerde L). Als je onderstaand symbool ziet dán is dat dus een na/voorijlend nulcontact. Zie je alleen maar een streepje (niet die L) dan heb je kans op een zwevende nul (mijn hoofdschakelaar en alle driefase aardlekschakelaars in mijn groepenkast hebben alleen maar een streepje, dus zijn potentieel zwevende nul bronnen). Hager, de fabrikant van de SFT440 heeft ook keurig bevestigd dat de SFT440 je niet beschermd voor een zwevende nul.

nul-voorijlend-symbool

2. Als een Victron omvormer van netbedrijf naar eilandbedrijf schakelt, zal hij standaard (dat is uit te schakelen) een relais inschakelen die een PEN verbinding maakt, dus één van de twee 230 Volt draden van de omvormer (die we dan “nul” noemen omdat deze dan t.o.v. aarde geen spanning meer heeft) aan de aardverbinding/chassis verbindt. Dat heeft niets met een zwevende nul te maken (kan ook niet, want een Victron MP omvormer is een enkelfase apparaat), dit is alleen maar een veiligheids issue, om te zorgen dat een aardlekschakelaar/alamat zal werken (op voorwaarde dat de aarde daadwerkelijk goed aangesloten is op de aardrail in de groepenkast en dat deze een voldoende lage verspreidingsweerstand heeft, maar voor 30 mA foutstroom zal dat wel goed gaan; voor een kortsluitstroom naar aarde (waar ook die PEN verbinding voor dient) werkt dit waarschijnlijk niet omdat de kortsluitstroom van de Victron omvormer meestal te klein is, maar geen probleem dan schakelt de omvormer zich uit (en weer aan, en dat drie keer en dan echt uit).

De omschakelaar heeft normaal gesproken de taak om (kritische) groepen aan het net te koppelen of aan de AC-out van de MP. Dat heeft normaal niets te maken met keuze tussen TT-, IT- of wat voor stelsel dan ook. Want standaard zit AC-out aan AC-in (in netbedrijf) en behoud je dus het stelsel zoals aangeboden door de netbeheerder (in welke stand van de omschakelaar dan ook).

Pas als de omvormer overschakelt naar eilandbedrijf (omdat bijv. de netspanning uitvalt, of je dit handmatig doet) dan zou zonder ingrijpen van Victron een IT-stelsel ontstaan aan AC-out. Op zich niet erg, maar je moet goed doorgronden wat voor gevolgen dit heeft: een aardlekschakelaar werkt dan niet, ondanks dat als je op het testknopje drukt hij wel uitspringt, werkt hij dus niet als aardlekschakaar: hij beschermt je niet. Hoeft ook niet want bij een IT-stelsel kan je zowel de ene als de andere 230 Volt draad vastpakken (probeer dit niet!) zonder dat je onder spanning komt te staan (bij IT-stelsel is er juist geen relatie tussen “de aarde waar we op staan” en draden van AC-out (dus geen of nauwelijk spanning daartussen). Victron omvormers schakelen standaard het PEN relais in om te zorgen dat niet een IT-stelsel ontstaat (ook wel zwevend net genoemd, wellicht komt daar de verwarring door) en daardoor een aardlekschakelaar wél zal werken. Nogmaals, je moet dan wel zélf zorgen dat er een goede verbinding is tussen het chassis/aardaansluiting van de MP en de aardrail.

Dit geldt ook bij aggregaten, daar moet je bewust een PEN verbinding maken en een (flinke!) aardpin slaan en die aan de aarde van het aggregaat verbinden. Zo niet, dan een IT-stelsel (en werken de aardlekschakelaars niet).