Ok. Leuk onderwerp. Wat moet je in Nederland conform NEN1010 voor aardlekautomaat installeren? Moet dat een 30mA zijn. Omdat je de metalen behuizing kan aanraken. Of mag dat een 100mA of zelfs 300mA zijn?
Gevoelsmatig zegt mijn buikgevoel (ook goedemorgen allemaal) dat je een 30mA alamat zou moeten gebruiken. Wat is jullie kijk op deze materie?
Ik heb er geen aardlek voor zitten. Pas de groepen na de multiplus hebben aardlek. Kan ook niet anders want je mag maar 4 groepen achter 1 aardlek hebben. Voor de aardlek fouten is natuurlijk netjes de aardedraad aangesloten. Dus hoezo kan de behuizing onder stroom komen te staan? Hoe dan?
Op het Tweaker forum over groepenkasten weten ze het wel, allemaal van die nerds die exact volgens (nen) regels willen werken.
De praktijk is echter dat 100 en 300 ma aardlekschakelaars met Victron inverters of algemene zonnepaneel inverters alsnog ongewenst uitschakelen.
Hier bij mijn thuis ESS met de Multi rs 6000 heb ik alleen een 25A automaat ervoor zitten, geen aardlek, ivm het mogelijk ‘trippen’ van de aardlek.
Om zonder aardlekschakelaar toch zoveel mogelijk te voldoen aan de nen normen, moet de aardweerstand zeer laag zijn, liefst onder de 2 Ohm, die is nu nog 12 Ohm , door extra aardpennen te slaan probeer ik die weerstand op 3 Ohm te krijgen, die pennen heb ik al liggen..
Mss dat de aardweerstand bij jullie al zeer laag is (als de transformator in de straat dichtbij is) mogelijk zelfs onder de 1 Ohm, maar ook dat zelfs met 16 meter aan pennen in de grond de weerstand niet onder de 75 Ohm komt.
Dit zijn praktijk voorbeelden, ik ben elektromonteur.
Hoi Huib. Ja dat klopt. Je mag maximaal vier groepen op één aardlekschakelaar aansluiten. Echter is de door mij hierboven genoemde aardlekautomaat een combinatie van een aardlekschakelaar én een installatie automaat. Dus je zou er dan één per groep moeten hebben.
Net zoals bij een wasmachine, droger, vaatwasmachine en noem maar op. Die hebben ook allemaal een geel/groene draad (PE) moet natuurlijk een omvormer ook met de zogenaamde randaarde verbonden zijn. En in de NEN1010 staat dat alle afgaande normale groepen een bescherming hebben van 30mA. Dit omdat contact tussen mens en materiaal mogelijk is, en dan miet of de aardlekschakelaar of aardlekautomaat ingrijpen.
Voor kabel beveiliging zou je bijvoorbeeld ook een 100mA of 300mA beveiliging kunnen gebruiken, maar voor een mens is dat te veel voor het goede.
En ja.We hebben het natuurlijk over een worse-case-scenario. Komt bijna nooit voor, maar die beveiliging is er just-in-case.
Als het dan allemaal zo ge-aardlek moet worden volgens de regels waarom zetten ze dan geen aardek in de wijkcentale… Maar je snapt zelf ook wel dat dat helemaal geen nut heeft.
300mA heeft ook weinig nut voor persoonsbeveiliging. dan is alsnog de batterij van je pacemaker leeg…
Ik persoonlijk snap best dat mensen alles volgens de regels willen installeren. Zeker als je dat voor een ander doet. Dan ben je uiteindelijk ook verantwoordelijk voor jouw werk. Zie ook veel fouten, en middels dit soort communicatie probeer ik te begrijpen hou mensen denken c.q. werken.
Thuis heb ik verschillende omvormers aangesloten op 30mA aardlekautomaten. Eén is op een 100mA aangesloten, maar nooit een enkele keer een probleem ondervonden met trippen. De Victron omvormers zijn ook op 30mA aangesloten, en ik heb tot zover daar ook nooit een probleem gehad.
En ja als een verzekeraar wil dat je een 32kWh batterij volgens PGS-37 is geïnstalleerd, dan zal je aan die eisen moeten voldoen, of accepteren dat je geen dekking hebt als er ooit iets mis zou gaan.
Nog niet zo heel lang geleden had bijvoorbeeld een wasmachine groep helemaal geen aardlek beveiliging omdat die dan te snel zou trippen. Ik vind het allemaal nogal “Rubberen Tegel Paradijs” om zo ver te gaan met zekeringen en aardlek beveiligingen.
Over die 300mA heb ik het ook, simpelweg omdat er installateurs in Nederland gebruik maken van dergelijke beveiligingen. Ik vraag mij dan af of dat eigenlijk wel mag. Jaja. Volgens de regeltjes
Je moet absoluut veilig werken. Dat staat buiten kijf. Ik had gisteren een gevalletje “gelukkig heb ik me aan de regels gehouden” toen ik met mijn Stihl kettingzaag even zonder erg in mijn bovenbeen probeerde te zagen. Gelukkig deze keer WEL mijn zaagbroek aangetrokken… Pfff…
Ik heb wel vaker aan de 230v gehangen.. als kind al toen er nog helemaal geen aardlek schakelaars bestonden. Het voelt absoluut niet fijn maar ik word er niet bang van. Weet je wat zeer doet… de vonk van een Mercury buitenboord motor met Thunderbolt Ignition. Dat is 40.000 V en dat voel je wel als je de bougiedop aanraakt terwijl de motor loopt.
Wel of geen aardlek is afhankelijk van de aard weerstand, aanraakspanning moet bij sluiting naar de kast onder 50V blijven.
Praktisch gewoon een 300mA aardlek gebruiken, maar onduidelijk blijft of je Type A of Type B nodig hebt!
Hoi Ron. Dank voor je bijdrage. Natuurlijk ken ik het filmpje. En Toby en ik hebben het eerder al per e-mail over zijn kast gehad. Altijd weer leuk om te zien dat mensen ook actief op zoek gaan naar hoe het zou moeten werken.
Voor persoons beveliging in NL altijd alleen maar 30ma, 300ma gebruik je als hoofdbescherming van je installatie of zware industrieële apparatuur, dus evt als hoofd aardlek voor meerdere 30ma van een eind groepen
zelf heb ik een 30ma aardlek automaat (3f B25) voor het victron systeem zitten en afgaand oa 3x 30ma aardlek met 4 groepen per aardlek er achter zitten
nog nooit problemen gehad met spontaan afschakelen
Die 300mA zit daar alleen om ervoor te zorgen dat de kast spanning van de Multiplus nooit boven de 50V kan komen.
Mijn aardweerstand is 17 ohm dus bij kortsluiting naar de kast zal de 25A automaat nooit trippen (bij kortsluiting loopt er maar 13,5A).
Dus alleen een zekering aan de ingang dat mag in mijn situatie niet!!!
Nu bij een sluiting naar de kast schakelt de ingang spanning bij 300mA af en met 17 ohm is dat 5,1V kastspanning.
Met 30mA ben je niet meer selectief en kan de aardlek er ook uit vliegen als je huis installatie een aardfout heeft.
Maar wat veel interessanter is mag je een (goedkope) type A aardlek gebruiken of moet dat een type B zijn die ook op DC lek reageert?
A type mag je alleen gebruiken met een verklaring van Victron dat de DC lek nooit boven 5mA kan uitkomen.
Voor de RS is er zo een verklaring maar hoe zit dat met de Multiplus II?