Aardlekschakelaar probleem na installatie van ESS

Ik heb een ESS installatie met 3 multies 48/5000. Als ik deze inschakel valt de hoofd aardlekschakelaar 300mA uit en krijg hem niet meer op zolang het ESS systeem werkt. Het ESS werkt dan in eiland modus. Wat kan ik er aan doen.

Hi hoe heb je je systeem bedraad qua ac in en ac out? zijn de ac out Nullen samen gevoegd of apart?

Hallo Marc, na de hoofdaardlekschakelaar 300mA naar AC-IN dan via AC-OUT 1 terug naar de groepen kast. De nul geleiders van de AC-IN zijn samen gevoegd en ook de nul geleiders van de AC-OUT zijn samen gevoegd.

Ok dat is goed, heb je de batterijen aangesloten?

Ja, dat heb ik.

Kun je een schema maken hoe het aangesloten is? De aardlek automaat is alleen voor de multiplussen of zit er ook wat anders op?

Hallo Marc, ik denk dat ik het probleem gevonden heb maar nog niet opgelost. Ik heb de overspanningsbeveiliging los gekoppeld m.a.g. dat de aardlek niet meer afvalt. Nu is volgend, mijn pv omvormer start niet meer op als het grid is ingeschakeld maar ga ik op eiland modus dan start de pv omvormer wel op. Na wat opzoek werk blijkt dat te liggen aan de multies die hun ground relais niet openen als het grig opstaat. Dus op eiland modus is er een N-PE verbinding via een relais en in normale werking is die verbinding er niet. Klopt dat ? Dit zou ook de oorzaak kunnen zijn dat mijn aardlek regelmatig uit viel. Dit zou ingesteld kunnen worden in de multies maar ik weet niet hoe.

Ja dat klopt, de aard relais instellingen kun je instellen met ve config software of de connect app onder lader/omvormer instellingen

Ik kan nergens lader/omvormer vinden.

Blijkbaar kan ik het N-PE relais niet zo maar regelen. Kan iemand mij hierbij helpen.

Die staat normaal open, alleen in eiland mode (bij wegvallen AC in) maakt de Muntiplus het zwevend net hard door de nul met PE door te verbinden.
De nul van de AC in is niet verbonden met de nul van de AC out?

Ok, dank je wel. Alweer een stap verder maar nu is mijn probleem nog niet opgelost. Als het grid opstaat start de PV omvormer niet op, terwijl als ik het grid afschakel en alleen op eiland modus werk de PV omvormer wel opstart. Ook als het Ess systeem uitstaat schakeld de PV omvormer in.

Kan het zijn dat je afwijkende grid codes hebt in de pv omvormer en of multiplus?

Nogmaals de vraag :blush:, miss kun je een schema maken van hoe alles is aangesloten? ergens klopt iets niet

Toevallig hier ook een bijzondere aardlek fout; ik heb zojuist 2 omschakelaars in de groepenkast gebouwd (ik kan nu de 2 warmtepomp 230 volt groepen schakelen tussen netstroom of via de thuisaccu), ik heb ook de 2 Kwh meters voor deze 2 groepen terug geplaatst, bij het inschakelen van de groepen klapte de aardlekautomaat eruit… bij de omschakelaars verkeerd bedraad? nee, de nul draad van kwh meters had ik op een foute plaats vast gezet, namelijk onder de aardlekautomaat ipv erboven, en dan heb je aardlek fout…het zit soms fout op een onverwachte plek.

Hallo, de tekening van mijn installatie volgt nog maar ik denk dat alles goed is aangesloten. De grid code heb ik voor België geselecteerd en er is er maar een, dus daar kan ik niets veel aan veranderen. De PV omvormer is een SMA Sunny Tripower STP10000TL-10 van 2013 en daar kan ik geen instellingen in doen, ten minste dat denk ik toch. Maar is die nog wel compactiebel met het ESS systeem? Wat als ik de PV omvormer op de AC in koppel, dus direct na de hoofdaardlekschakelaar? Dan ziet hij alleen het grid net en niet het net van de ac out. Nadeel is dat mijn opvormer uitvalt als het grid wegvalt, maar de gebeurd nu ook niet dagelijks en kan ik als het toch eens gebeurd wel een tijdje verder op de battery. De vraag is gaat dat werken? Wat ik nog even wou meegeven, ik ben zelf elektricien. Maar dit is mijn eerste installatie met een victron systeem.

Ja als je hem op ac in kant zet dan werkt ie alleen als er grid is, maar als je er een pv meter tussen zet dan kan de GX hem meenemen in berekeningen (en zictbaar op vrm) en zal ie hem gebruiken om de batterijen te laden

Hallo Marc, hier het schema van mijn installatie.Ik ondertussen mijn pv omvormer op de ac-in gekoppeld en nu blijft hij werken. Ik heb een EM23 kWh meter staan voor de pv omvormer en ik heb een RS485 naar usb interface besteld om te koppel met de cerbo gx. Ik meld me weer als deze geïnstalleerd is. Gr.

Thanx, wat doet de omschakelaar precies?

Want zoals ik nu zie koppel je AC out van de multiplus aan grid in stand 1, dat kan en mag niet