AC out 3 fase aardleks trippen

Misschien hele domme vraag maar kom er niet uit. Compleet systeem werkt al tijdje met 3 fase setup met 48/3000 en 2x batterij 330 Ah. Cerbo Gx etc. etc. Allemaal geen probleem. Maar…ik wil AC out 1 van alledrie de units via hun eigen alamat koppelen aan een bypas schakelaar (Hager SFT440). Als ik 1 alamat aan zet gaat goed (uiteraard) maar bij de tweede vliegt de eerste er steeds uit. Ik heb van de AC out’s de nul parallel geschakeld bij de uitgang van de alamats zodat ik met 3x fase en 1x nul de ST440 in kan. Waar gaat dit fout? Moet ik bij de ac-out’s wellicht de nul alvast parallel zetten ipv achter de alamats? Als ik de nul niet parallel zet aan uitgang alamats gaat alles goed maar dat werkt uiteraard niet omdat ik dan niet naar de SFT440 kan (3x fase, 1x Nul).

Ik moest “alamat” opzoeken om te weten wat dat is.
Een differentieelschakelaar dus.
In het nieuwste Belgische AREI een “differentieelstroombeschermingsinrichting” zelfs.

Anyway, ik denk niet dat je de individuele Multiplussen elk een aparte differentieel mag geven maar, als je er echt een differentieel (alamat) achter wil hangen, dat best doet met 1x driefasige waarbij je de nulgeleiders van alle drie de Multiplussen aan de Nul van de alamat / differentieel koppelt.

In een 3 fase setup is het immers heel belangrijk dat al de Nulgeleiders altijd samen zitten omdat je daarmee een (virtueel) Nulpunt maakt, van daar ook de naam.
Moest 1 van de 3 Nulgeleiders onderbroken worden van de rest kan dat zelfs heel nare gevolgen hebben.
In een standaard huisinstallatie wordt meestal een zogenaamd TT netwerk gebruikt, waarbij de Nul in de hoogspanningscabine aan aarde ligt.
Daardoor staat er tussen aarding en Nul altijd 0 Volt (opnieuw: vandaar de naam).
Van zodra je Multiplus loskoppelt van het net gaat 'ie (normaliter) intern zelf z’n Nul aan de aarding leggen, om opnieuw een echt Nulpunt te maken.
Daarom moeten ze ook alle drie altijd samen hangen, anders zou je alamat een spanningsverschil kunnen detecteren tussen de verschillende Nulgeleiders (wat absoluut niet mag) en daardoor dus trippen.

In het kort: 1 driefasige alamat met Nul plaatsen en geen 3 aparte.

Persoonlijk zou ik eerder voor de Hager HIM404 gaan, lijkt me iets solider.
De SFT440 is dan weer lekker compact.

Hallo Bart,

Super bedankt. Klinkt heel logisch maar niet op deze manier aan gedacht. Bedankt voor de hulp. Ik ga een Hager 3 fasen aardlekautomaat monteren.

Precies wat bart vermeld, moet 1aardlek worden, losse kan en mag niet!

Ps in het engels krijg je meer respons, er is (nog) geen NL sprekend gedeelte

Hallo Marc,

Je hebt helemaal gelijk. Voertaal op mijn werk is engels maar omdat het wellicht specifiek iets te maken had met ons nederlands netwerk dacht ik eerst in NL te vragen. Werkt :grinning:. Binnen 15 min antwoord

Haha ja er zijn genoeg NL sprekende forumleden!

Zie de test van de HIM406 en trek je conclusies. Operation Hausspeicher – Hauptschalter nachrüsten mit zentraler Ausschaltfunktion UPDATE - meintechblog.de

1 Like

Foewie, goed dat ik Duits kan lezen.
Komt er dus op neer dat als je een omschakelaar met hulpcontacten wil gebruiken je beter af bent met de Kraus omschakelaar dan met de Hager HIM40x serie.
Voor de SFT440 zie ik ook geen vervroegde inschakeling van de nul dus vermoedelijk is die in 't zelfde bedje ziek.
Eventueel een Geya W2r ATS, als je die vertrouwt en dat ding door de inspectie geraakt.