Bij terug ongrid gaan springt aardlekschakelaar af

Beste victron liefhebbers, kunnen jullie mij helpen, Ik heb 2x Multiplus in een driefasen netwerk, dus de 3de fase (nog) niet gebruikt. Offgrid gaan werkt prima, maar als ik opnieuw ongrid wil gaan. springt de aardlekschakelaar die vóór de Multiplussen is gemonteerd, onmiddelijk af. Het heeft er duidelijk mee te maken dat de multiplus in off-grid-mode de neutraal en de aarde verbind. Een voorlopige oplossing heb ik wel gevonden: Met de omschakelaar de uitgangen vd multiplussen stroomloos maken, wachten tot hij zegt: “tikketikketikketik”, en dan de omschakelaar weer terug zetten. Maar ik vind dit geen elegante oplossing… Gelukkig valt het net (nog) niet vaak uit… Weten jullie een geheel automatische oplossing voor dit probleem ? Dank voor elke reactie! Joost uit Beerse
Opm: Ik heb de gehele installatie op de AC-out-1 zitten, ik heb geen doorverbinding van de neutraal van het grid naar de neutraal van de AC-out-1
Eendraadsschema-ESS-Internet.pdf (30,6 KB)

Heeft iets met het ground relais te maken denk ik, maar dat mocht je alleen in specifieke gevallen veranderen in de setup

Hoe schakel je tussen grid en off-grid? Met een 3 standen automaat? Zo ja welke?

Mocht dit nu een Hager automaat zijn, zonder draaischakelaar erop, dan heb je mogelijk een probleem met het afvallen van de null draad.

Bij het inschakelen moet eerst de nul en daarna de fases worden verbonden. Hager doet dit niet op de juiste manier, en heeft dit ook toegegeven, en in Duitsland is daardoor deze automaat inmiddels hiervoor verboden.

Bij het uitschakelen van het net moet dit natuurlijk precies andersom gebeuren.

2 Likes

(Beste Chiefsolar: Vóór de omvormers zitten achtereenvolgens: de schakelaar van de maatschappij, een aardlekschakelaar en een afslagautomaat. Alledrie vertonen ze het zelfde gedrag.)

Ik heb de oorzaak gevonden! Maar nog geen oplossing…
Als ik de groep van mijn driefasen kookplaat afschakel, werkt alles perfect!

Deze kookplaat bestaat eigenlijk uit drie aparte kookplaten: de twee linkse pitten op L1, de middelste pit op L2, en de twee rechtse pitten op L3. En een gemeenschappelijke neutraal. Tenminste dat denk ik, maar mogelijk dat hij toch een combinatie maakt van de fasen ?

Aangezien ik (nog) maar twee multiplussen heb in een 120gr. tweefasen opstelling, heb ik de derde fase gewoon door getrokken naar (enkel) de middelste pit, die wordt toch bijna nooit gebruikt. De middelste pit werkt dus niet in off-grid mode, maar daar kunnen wij mee leven. Ik heb dus de volgorde van de fasen gewijzigd. Is dat het probleem ?

Het betreft een Inventum IKI9021:
https://www.inventum.eu/inbouw-apparaten/inductiekookplaten/iki9021/productsheet/Inventum-IKI9021-productsheet.pdf/

Ik heb de neutraal vóór de omvormers, en de neutraal áchter de omvormers gescheiden gehouden. Maar blijkbaar ontstaat er toch een doorverbinding aan de kookplaat.

Helemaal begrijpen doe ik het niet, kan iemand het uitleggen waarom dit gebeurt ? Dank bij voorbaat voor alle hulp!!
Joost uit Beerse

1 Like