Beste victron liefhebbers, kunnen jullie mij helpen, Ik heb 2x Multiplus in een driefasen netwerk, dus de 3de fase (nog) niet gebruikt. Offgrid gaan werkt prima, maar als ik opnieuw ongrid wil gaan. springt de aardlekschakelaar die vóór de Multiplussen is gemonteerd, onmiddelijk af. Het heeft er duidelijk mee te maken dat de multiplus in off-grid-mode de neutraal en de aarde verbind. Een voorlopige oplossing heb ik wel gevonden: Met de omschakelaar de uitgangen vd multiplussen stroomloos maken, wachten tot hij zegt: “tikketikketikketik”, en dan de omschakelaar weer terug zetten. Maar ik vind dit geen elegante oplossing… Gelukkig valt het net (nog) niet vaak uit… Weten jullie een geheel automatische oplossing voor dit probleem ? Dank voor elke reactie! Joost uit Beerse
Opm: Ik heb de gehele installatie op de AC-out-1 zitten, ik heb geen doorverbinding van de neutraal van het grid naar de neutraal van de AC-out-1
Eendraadsschema-ESS-Internet.pdf (30,6 KB)
Heeft iets met het ground relais te maken denk ik, maar dat mocht je alleen in specifieke gevallen veranderen in de setup
Hoe schakel je tussen grid en off-grid? Met een 3 standen automaat? Zo ja welke?
Mocht dit nu een Hager automaat zijn, zonder draaischakelaar erop, dan heb je mogelijk een probleem met het afvallen van de null draad.
Bij het inschakelen moet eerst de nul en daarna de fases worden verbonden. Hager doet dit niet op de juiste manier, en heeft dit ook toegegeven, en in Duitsland is daardoor deze automaat inmiddels hiervoor verboden.
Bij het uitschakelen van het net moet dit natuurlijk precies andersom gebeuren.
(Beste Chiefsolar: Vóór de omvormers zitten achtereenvolgens: de schakelaar van de maatschappij, een aardlekschakelaar en een afslagautomaat. Alledrie vertonen ze het zelfde gedrag.)
Ik heb de oorzaak gevonden! Maar nog geen oplossing…
Als ik de groep van mijn driefasen kookplaat afschakel, werkt alles perfect!
Deze kookplaat bestaat eigenlijk uit drie aparte kookplaten: de twee linkse pitten op L1, de middelste pit op L2, en de twee rechtse pitten op L3. En een gemeenschappelijke neutraal. Tenminste dat denk ik, maar mogelijk dat hij toch een combinatie maakt van de fasen ?
Aangezien ik (nog) maar twee multiplussen heb in een 120gr. tweefasen opstelling, heb ik de derde fase gewoon door getrokken naar (enkel) de middelste pit, die wordt toch bijna nooit gebruikt. De middelste pit werkt dus niet in off-grid mode, maar daar kunnen wij mee leven. Ik heb dus de volgorde van de fasen gewijzigd. Is dat het probleem ?
Het betreft een Inventum IKI9021:
https://www.inventum.eu/inbouw-apparaten/inductiekookplaten/iki9021/productsheet/Inventum-IKI9021-productsheet.pdf/
Ik heb de neutraal vóór de omvormers, en de neutraal áchter de omvormers gescheiden gehouden. Maar blijkbaar ontstaat er toch een doorverbinding aan de kookplaat.
Helemaal begrijpen doe ik het niet, kan iemand het uitleggen waarom dit gebeurt ? Dank bij voorbaat voor alle hulp!!
Joost uit Beerse
Ik probeer eens mee te denken he, voor een ervaren elektricien gaat dit vermoed ik heel logisch en vanzelfsprekend klinken.
De 2 inverters zijn niet gesynchroniseerd, dus bij uitvallen net driften ze weg van mekaar (faseverschil niet langer 120°). Bij herinschakelen net beoordelen ze onafhankelijk van mekaar de condities dat het net terug “ok” is en er zit dus een (klein) tijdverschil op de herinschakeling. Dat wetende gaat één van de N-PE relais nog dicht zijn, terwijl de andere open staat.
Kookplaat is een 3F+N aansluiting, dus de N van de drie fasen hangen daar sowieso aan mekaar. Dus je bewering van neuters achter de omvormers gescheiden te houden, klopt dan toch niet? Of heb je er maar één aangesloten op de kookplaat? Dan zouden er off-grid ook enkel maar die pitten werken van wie de fase/N beide zijn aangesloten.
Of de kookplaat werkt in Delta-configuratie (zonder N), maar dan zouden de diffs (na de omvormer meteen springen), want stroom in L1 = stroom in L2 en N1=N2=0.
Dus meest logische is dat de kookplaat maar 1 gedeelde Neuter heeft en in Y (ster)-configuratie werkt op 240V per pit. Daar hangt N1 dus aan N2.
Als de PE-N relais niet gesynchroniseerd zijn en er is een verbinding achter de omvormer van N1 met N2 (dus bij de kookplaat), heb je op een bepaald moment een TT net met N gekoppeld aan PE. Bij onevenwichtige belasting (quasi altijd), kan er dan stroom recht naar de PE lopen, daarom springt je diff.
Ik vraag me nu wel af hoe dat in een 3-fase setup zit, waar de Neuters wél verbonden moeten/mogen zijn achter de omvormers (backup uitgang). Kunnen de PE-N relais daar zo nauwkeurig gesynchroniseerd schakelen? Zou de Cerbo dan maar één van de 3 omvormers de PE-N relais laten schakelen? Of zit er genoeg marge op de traagheid van differentieel om de traagheid + onnauwkeurigheid van de relais op te vangen…
Als iemand hier fouten in ziet, graag corrigeren, ik ben nu éénmaal geen elektricien.
Bij 3 fase multiplus systeem (of 2) altijd de nul zowel voor als na de multiplus aan elkaar aansluiten! En dan pas verdelen over je groepen
Het gaat mijn inziens fout bij (bijna) precies wat gunther zegt, off grid heb je 2 fasen die 120gr syncen, deze blijven gesynct!
zodra grid er is gaan ze syncen met grid, de 3e fase die je rechtstreeks op de kookplaat hebt gooit dan roet in het eten…
Zo lang je geen derde multiplus hebt voor 3fase, zul je de kookplaat moeten afschakelen voor de multiplussen weer on grid gaan en daarna is ie weer bruikbaar
Voor de kookplaat maakt fase volgorde niet uit verder
Gaat dat überhaupt? 2-fase gesynchroniseerde setup? Ik had er kort achter gezocht, maar niet echt iets gevonden.
Zolang de kookplaat uitstaat zou die toch geen effect mogen hebben? Tenzij de stuur-electronica nét op L3 zou hangen en always-on is.
Als de nullen effectief volledig gescheiden zouden blijven achter de omvormer en er geen enkel apparaat in delta-configuratie werkt, zie ik niet echt een probleem, je werkt dan eigenlijk met 3x (of 2x) onafhankelijke enkelfasige opstelling ipv 3- (of 2-)fasige opstelling. Lijkt me wel lastig qua uitvoering, typisch in 3F+N - netaansluiting, deel je net de nul om minder bekabeling te hebben.
Ja 120gr 2 fase is gewoon instelbaar, delta wordt officieel zowiezo niet ondersteund (wel gebruikt in belgie)
Nullen moeten altijd aan elkaar verbonden zijn zowel voor als achter de multis
Wordt door ts niet vermeld welk land de installatie is
Beste Victron-vrienden,
Ik heb vandaag de nul vóór en áchter de multiplussen doorverbonden. En dat lost het probleem op !
Ik had deze gescheiden gehouden, omdat de multiplussen in offgrid-mode de nul en de aarding met elkaar doorverbinden. Als je terug ongrid gaat, leek het me gevaarlijk dat dan de nul van het net aan de aarding kwam te hangen. Maar dat blijkt niet te gebeuren: als je terug ongrid gaat, wacht het systeem een paar minuten, en schakelt dan in één keer alles om.
Onze kookplaat is niet echt driefasen, het zijn drie éénfasige kookplaten met een gemeenschappelijke nul.
Wat is dat prachtig dat jullie allemaal met mij mee dachten, zonder jullie hulp had ik het nooit voor elkaar gekregen. Bedankt allemaal, kom in Beerse een trappist drinken!
Ooh ja, de installatie staat in Vlaanderen…
Groeten,
Joost
fijn dat het nu werkt!
Goed om te horen dat je een oplossing hebt gevonden. Veel van die (semi) automatische schakelaars met grid, off en offgrid standen hebben ook vaak draadbrugjes voor de nul.