Nieuw Victron 3-fase systeem en onduidelijke waardes op VRM portal

Nieuw Victron 3-fase systeem en onduidelijke waardes op VRM portal

Zal vast allemaal gesneden koek zijn voor jullie, maar hoe verklaar ik de verschillende waardes van Discharging en de AC load?

Zo’n blauwe Victron energiemeter met CT klemmen direct na de hoofdschakelaar. Twee GobelPower 16kWh accu pakketten (4 DC kabels van 2 meter naar T class power in, links van de shunt) met JKBMS en CAN communicatie. Type shunt/omvormers staan op de afbeelding. Omvormers (firmware v559 dacht ik) zijn aangesloten op een distributor (rechts van shunt) en alle DC kabels zijn 70mm2 en AC kabels 10mm2.

Cerbo GX MKII met v3.71 large i.v.m virtuele PC Inverters.

Ik vermoed dat ik een nul kalibratie moet uitvoeren? Wat denken jullie?

AC loads is alleen wat er naar je huis gaat, dus tussen de AC_in en het net.

Daarnaast heb je die DC-zijdige -867 wat pak ‘m beet je accuvermogen is (komt deze waarde van de shunt? zie een wat ander wattage onderaan je pagina)
Daar tussenin zit nog wat overhead van de multiplus zelf.
In deze snapshot levert je multiplus-II set 670-37+5 = 638 Watt aan z’n AC-in richting het huis.
Verder ontlaadt de accu met 867 of 838 watt.

Dan blijft er een redelijk forse 170-200 watt aan overhead voor je MP-II over. Weet niet wat die dingen normaal doen, maar bij mijn 3x Multi RS is zo’n 60-70 Watt overhead normaal als ze niet in idle staan.

Ik heb de firmware van de LynxShunt bijgewerkt en moet nu even wachten totdat de accu weer op 100% staat. En wat de multiplus op de afbeelding aangeeft is dat wat de Cerbo GX MKII van de JK-BMS krijgt.

Heb ook de BMS firmware bijgewerkt tot v19.21 maar nu zie ik rare waardes van een accubak. Celspanning en temperatuur klopt niet. Vermoedelijk is het communicatie protocol anders dan eerst. Moet even uitzoeken wat dit zou moeten zijn, maar de verkoper reageert nergens meer op. Misschien weten ze het ook niet eens :man_shrugging:

En nog bedankt voor je reactie. Waardeer ik. Top!

Heb je de JK BMS gecalibreerd voor zowel voltage als amperage op een hoge laad en ontlaadstroom? Dat helpt enorm

Oh ok. Dat moet ik dan even uitzoeken. De installateur had ook geen idee wat hij aan het doen was denk ik.

Dat klinkt als de gemiddelde thuis-accu installateur inderdaad. :upside_down_face:

Gewoon maximaal laden op je normale laadlimiet, clamp-meter om de accukabel heen en dan in je JK BMS app die stroom invoeren bij current bovenin de settings.
Dan hetzelfde doen voor ontladen. Zo heb je allebei de MOSFET’s gecalibreerd.

Ah ok ik dacht al wat is dat voor iets. Dank je wel. Daar ga ik later vandaag mee aan de slag. Moet eerst maar eens uitvogelen waarom één BMS geen gegevens doorgeeft. Victron (Cerbo) ziet er wel twee, maar er is geen data. Vermoedelijk een kwestie van een protocol instelling. Werkte eerst namelijk wel, maar na mijn firmware update niet meer :see_no_evil_monkey: