Capaciteit van de accu's loopt terug in VRM

Beetje lastig uitleggen. Ik heb sinds het voorjaar de Victron spullen aangeschaft voor mijn motorkruiser. 4 LifePo4 NG 200 amp en de Lynx BMS NG daarbij de Cerbo en de hele installatie met ditributers Orion XS, MPPT battery protect enz. Nu zie ik in mijn VRM portal dat de capaciteit van de accu’s per week procentueel omlaag gaat. In dit tempo gaat het hard en zitten we nu al op 98,6% dit terwijl de accu’s naar mijn mening helemaal vol zitten. Nou kan ik synchroniseren naar 100% dat weet ik maar ben wel nieuwschierig of de accu capaciteit in deze 2 maanden al zoveel is afgenomen. 1,5 % in 2 maanden vind ik wel veel. kan iemand mijn hier duidelijkheid over geven? moet ik me zorgen maken? Het is nog al een uitgave geweest. Ik ben overigens blij met de mooie Victon spullen

Hallo Ruud,

Je hebt het over een afname van de capaciteit, maar bedoelt waarschijnlijk de lading graad ofwel SOC (State Of Charge).

Maar goed. Omvormers, Cerbo GX en alle andere aangesloten DC afnemers verbruiken nu eenmaal energie. Ergo. De hoeveelheid ontladen stroom (Ah) zal langzaam iets teruglopen.

Je zou de verbruikers stuk voor stuk in beeld kunnen brengen en daarna controleren of dit enigzins overeen komt met het verbruik.

Hoi bedankt voor je (snelle) reactie ik vond het al lastig om uit te leggen maar zal het laten zien met een paar scherm afbeeldingen.
Dat we begonnen 2 maanden terug stond de teller op 100% toen de 4 accu’s vol zaten en de Multiplus op druppelstand. Nu staat deze al op 98.6% als hij is geladen en er komt niets meer bij. Betekend dit dan dat de accu levensduur met 1,5 % is afgenomen?
Met vriendelijke groet,
Ruud van Loon

Verzonden vanaf Outlook voor Android

(attachments)

Nee joh die Victron New Generation accu’s zijn vast nog dik in orde.

Wat ik wel zie is een spanningsverschil tussen de Multiplus en de BMV. Iets van 90mV dacht ik. Dat helpt natuurlijk ook niet.

Have a look at this thread, especially the later posts by myself which explain how the NG batteries work and how and why they do not recharge to 100% with the 13.7V float voltage. The translate button (globe symbol) should put these into your language.

Bekijk deze thread eens, vooral de latere berichten van mij waarin ik uitleg hoe de NG-accu’s werken en waarom ze niet tot 100% opladen met de 13,7V-floatspanning. De vertaalknop (wereldbol) zou deze informatie in jouw taal moeten weergeven.

ojee, nu wordt het lastig voor mij. wat is er met een spanningsverschil en hoe kan ik dit oplossen en wat kan ik doen om de boel weert op 100% te krijgen zoals het was dat we begonnen 2 maanden terug.

Go into your Lynx NG BMS settings and where it says Charged Voltage, reduce that from the default value of 14.0V to 13.9V. Then when the system performs the next absorption charge to 14.0V after 30 days then the SOC should come back to 100%. If you can not wait for 30 days then set the SOC threshold to 99% to start an absorption cycle, but once started set it back to your normal setting (70% default).

Ga naar de instellingen van je Lynx NG BMS en verlaag de waarde bij Charged Voltage van de standaardwaarde van 14,0 V naar 13,9 V. Wanneer het systeem na 30 dagen de volgende absorptielading uitvoert naar 14,0 V, zou de SOC weer 100% moeten zijn. Als je niet 30 dagen kunt wachten, stel de SOC-drempel dan in op 99% om een ​​absorptiecyclus te starten. Zet deze na de start terug naar je normale instelling (standaard 70%).

ooh Wacht, de laadstatus van de Multiplus is van mijn lifepo4 accu’s. de 12.78 die de BMV aangeeft van mijn AGM startaccu. deze is ook aangesloten op de Cerbo.

Verzonden vanaf Outlook voor Android

OK do not make the changes and at the next 30 day absorption charge you will go to 100%, then for 30 days 98-99% then to 100% for 1 cycle etc.

Oké, voer de wijzigingen niet door en bij de volgende 30 dagen absorptielading gaat u naar 100%, vervolgens gedurende 30 dagen naar 98-99%, daarna naar 100% voor 1 cyclus, enz.

Oh jee. Ik had in mijn haast je vermelding van motorkruiser en Lynx BMS NG vergeten. Oops. Sorry.

Wat pwfarnell zegt :wink:

dank jullie wel voor jullie reacties. Ik wacht de 30 dagen af.

ben blij dat het allemaal klopt