Multiplus 2 GX low battery alarm

Ik heb sinds een paar maanden een Multiplus 2 GX 24V met 2 stuks 12V semi tractie lood accu’s in serie. Op zich werkt het systeem wel echter krijg ik stevast een low battery alarm bij ongeveer 23,5V terwijl ik de “DC input Pre alarm” op 19.3V heb staan en het “DC input low Shutdown” op 19.0V (ingesteld via VE Confugure 3).
Heb ook al andere alarm waardes geprobeerd maar dat veranderd niets, heb intussen een MK3 interface aangeschaft om te zien of die waarden idd in de Multiplus staan en dat blijkt zo te zijn.
Dit alarm zorgt er voor dat inverter stopt terwijl de accu’s nog voor 70% gevuld zijn volgens het systeem, vraag me af wat ik verkeerd doe?

Gebruik je ESS?

Ik had hetzelfde probleem (Multiplus2 3000/48v) na aanpassen ESS alleen nog alarms, geen shutdowns meer

Ik gebruik inderdaad ESS (alleen ESS, geen dynamische ESS) om het terugleveren op het net te minimaliseren. Wat heb je aangepast om de shutdowns te voorkomen?
Als minimale laadtoestand heb ik 30% ingesteld in de ESS maar rond de 70% gaat de inverter al uit op lage batterij spanning.

Ik heb de Dynamic cut-off verlaagt

Mijn 2 accu’s zijn 16s LFP 314Ah (51.2Volt) met een eigen (JK) BMS
Ik heb de minimale laadtoestand op 2% omdat ik een hele grote SOC afwijking heb tussen de Victron en de (beide) BMS-en
De accu beveiliging zit in de BMS

Ik zit nog in de opbouw fase

1 Like

Ik zie dat de Dynamic cut-off waarden behoorlijk afwijken van mijn instellingen, nu heb ik een 24V systeem en geen 48 volt maar als ik ze door 2 deel zijn jou instellingen behoorlijk hoger dan bij mij. Ik heb de documentatie nog eens nagelezen en ik denk dat ik dat deel verkeerd geïnterpreteerd heb, ik heb ze intussen bijgesteld en nu is het weer even afwachten hoe het gaat. In ieder geval alvast bedankt voor de moeite, ik ga het weer een paar dagen uitproberen en dan laat ik wel even weten of dat geholpen heeft.

Waardes zijn voor LFP / Lfepo4 accu’s
Er zijn 48V systemen met 15s accu’s (15x3.2V=48V) en 51,2 V systemen met 16S accu’s
(16x3.2=51.2Volt)
Beide worden (vaak) 48V systeem genoemd (Mixen is vuurwerk)

Semi tractie lood accu’s zijn natuurlijk weer anders

Plaatje was alleen ter illustratie
Waarschijnlijk moet je de waardes verlagen.

Welke waardes gebruik je nu

Deze instellingen had ik er in staan, die had ik al een paar keer wat naar beneden bijgesteld maar had niet het gevoel dat het er beter van werd. Om te testen had ik jou gegevens door 2 gedeeld om te kijken of het daar beter van gaat worden.

Als ik “Gel of AGM…” kies

Krijg ik

Ik vind 25.50 Volt erg hoog voor een 24 V lood accu

blijkt ook niet te werken, bij 90% stopt de inverter nu ook, blijkbaar moeten die waarden tcoh een behoorlijk stuk lager staan. Heb ze nu nog maar iets lager gezet dan de vorige keer:

Het zal wel een beetje uitproberen worden denk ik.

Je kan op jouw Victron portal een Excel bestand downloaden. (Tab Geavanceerd, button rechts boven)
Hiermee zie wanneer de Victron in Alarm gaat.

Het is niet alleen de voltage maar ook de stroom die invloed heeft.

Het zijn wel heel veel gegevens en voor een overzicht gooi ik altijd een aantal kolommen weg (of verbergen)

Wat is de functie van de Victron systeem

De functie is puur en alleen thuisbatterij, de overtollige stroom van de zonnepanelen opslaan en gebruiken als de zon niet schijnt. Ik zie overigens dat met de aangepaste instellingen de accu’s al wel tot 62% kom waar voorheen ik niet onder de 70% kwam dus is al wel een lichte verbetering.

Het lijkt er op dat de spanning van de accu’s tot 20,4V gezakt is en dan het alarm komt.
in het ESS heb ik onderstaande instellingen nu. Deze zijn overigens al wel een stukje lager dan de fabrikant van de accu’s voor schrijft (daarom had ik dat ook nog niet geprobeerd) maar ik ga ze nog wel 0,5V verder naar beneden bijstellen om te kijken of dat nog wat verbetering brengt.

Hoe groot zijn de accu’s, heb je veel verlies in de kabels

Accu’s zijn 12V / 180 ah per stuk en dus 2 in serie. De kabels zijn 1,5 meter lang en 50 mm2 dik. Het spanningsverlies zou dan eigenlijk minimaal moeten zijn, heb de inverter voorlopig begrensd op 1 kW. Ben wel bezig met een uitbreiding, de capaciteit wordt dan dubbel zo groot.