Omdat de motor in mijn boot vervangen is door een grotere is de dynamo ook groter geworden. Van 60 naar 115 Ah. over het effect hiervan op de laadstroom heb ik net hiervoor al een andere vraag gesteld.
Nu zit achter de dynamo een Victron Argofet 200-3 200A die de stroom verdeelt naar 7 accu’s: 1 start accu 50Ah, 2 service accubank bestaande uit drie accu’s 3x 125 Ah. 3. Naar het voorschip waar een Crystec battery isolator (diode) zit die de stroom weer verdeelt over 1. accu voor de ankerlier 100 Ah 2. twee parallel geschakelde Yellow top accu’s (1 x 75Ah en 1x 55Ah) voor de boegschroef en de furlex.
De 3 service accu’s zijn overleden en die wil ik vervangen door 1x 200 Ah Lithium accu van Victron. Echter dit heeft een ander laad cyclus dan een AGM accu en ik begrijp dat ik daarvoor een DC-DC acculader nodig heb. Deze dient dan achter de startaccu geplaatst te worden. Als je dan ook de walstroomlader op je Li accu’s wilt aan sluiten (met aangepast laadcyclus voor Li) dan worden de andere accu’s alleen nog maar door de Dynamo opgeladen.
A. Ook hier geldt dan ook eigenlijk de vraag of de 115Ah dynamo niet teveel stroom levert voor de andere AGM accu’s en moet daar dan niet nog een “begrenser” tussen geplaatst worden?
B. Heb ik het hierboven goed beschreven of zie ik nog wat over het hoofd en moet ik nog andere voorzieningen treffen
C. wat mij ook is opgevallen is dat er nergens fuses tussen geplaatst zijn. alleen van de service accu’s naar de gebruikers. dienen hier of daar niet ook fuses geplaatst te worden ter beveiliging?
bijgevoegde tekening geeft de huidige situatie weer.