Hallo Marc, die tekening wat ik gemaakt heb met Trikker is niet zo duidelijk. Dus een hand getekend tekening. Die omschakelaar is een Him406 van Hagar. Stand 0 zijn beide 4p contacten open. In stand 1 is de bovenste contacten dicht en de onderste open. Zodat de ac-out los gekoppeld is van het grid. In stand 2 zijn de bovenste open en de onderste dicht.
Ik heb nog een vraag. Ik heb de victron RS485 naar usb interface binnen gekregen. Nu weet ik niet welke kleur draden ik moet aansluiten op de EM23 Kwh meter. Kun je mij daar bij helpen?
Zo heb ik het aangesloten, maar ik zie geen pv meter op de cerbo. De interface van de grid meter heb ik gewisseld met die van de pc meter(EM23) om te zien of de nieuwe interface ok is en ook op de kleuren gebruikt die jij doorgegeven hebt. Daar werkt de nieuwe interface op. Volgens documentatie over de EM23 zijn de aansluit klemmen hetzelfde als de EM24. Als ik het goed begrepen heb moet ik op de cerbo naar INSTELLINGEN gaan en daar energie meter kiezen. Daar zou dan de EM23 zichtbaar zijn maar dat is niet zo. Of zit ik verkeerd?
Ik had die al staan na de pv omvormer. Elke 1000 Kwh krijg ik een vergoeding dus moet ik meterstand doorgeven. Als ik het goed begrijp kan ik die dus niet gebruiken, en moet ik een EM24 aanschaffen.
Hallo Marc, ik heb onder tussen een EM540 ontvangen en geplaatst. Die zie ik nu wel op de cerbo, dat ging vrij eenvoudig. Mijn volgende probleem is nu, het vermogen van de pv omvormer gaat niet naar de multies maar gaat het grid op. Het ESS neemt alleen vermogen van de batterij. Nu heb ik gezien op de cerbo bij apparten - multiplus 2 48/5000 70-50 dat de actieve ingang losgekoppeld is, is dat normaal? Het lijkt mij vreemd. Ik weet niet hoe ik dat moet aanpassen als dat een verkeerde instelling is.
In je tekening zit de ess energiemeter niet gelijk bij het net maar na de pv omvormer. Zit dat ook zo? Deze hoort voor de pv te zitten anders kan de ess meter geen juiste berekening maken
dus grid> ess meter> pv meter en omvormer en parallel ac in naar multiplussen
ac losgekoppeld betekend dat ie geen net verbinding heeft of niet kan verbinden (fase gedraaid?)
Hallo Marc, ik had inderdaad in eerste instantie de PV energiemeter voor de grid energiemeter verbonden. Dit heb ik ondertussen aangepast. Ook heb ik twee fase gewisseld aan de AC-in en is deze gekoppeld. Ik heb nu de indruk dat het ESS normaal werkt. Dank je wel voor de goede hulp.
TIP: Finder heeft beveiligingsrelais voor drie fase installaties die in combinatie, met bijvoorbeeld een Siemens relais, de voeding kunnen afschakelen bij fouten. Hiermee voorkom je ook meteen installatie fouten. Kost wel wat extra, maar een zwevende nul is vele malen duurder
Hallo Marc, ik zit met nog een probleem. De Multiplus op Phase 1 geeft al snel aan “Low Battery” terwijl de battery nog 60% opgeladen is. De BMS van de EEL Batterij regelt de sturing voor laden en ontladen. De batterij laad op tot 95% en ontlaad tot ± 60% Ik kan niet zo direct de oorzaak vinden. Wat ik wel gezien heb op het VRM portaal bij apparaten dat de drie multies als master zijn ingesteld. Dat normaal toch moet zijn Multieplus Phase 1 Master en de twee andere als master. Ik weet niet op dat invloed heeft op de “Low Battery” melding op de Multiplus phase 1.
Lijkt er idd op dat je ze niet (juist) geconfigureerd hebt als 3 fase, dit doe je niet met veconfig software maar me ve bus software, heb je deze handleiding gevolgd?
Ik heb mij 3 phase systeem met de VE.bus quick configure laten doorlopen met de optie “ change settings of an existing VE.bus system” . Het systeem is correct geconfigureerd.
Als ik de ess assitenten vergelijk staan er twee tab bladen meer in de multi van phase 1. Dynamic cutt-off en Restart offset. Dit wijst er toch op dat de multi ph1 de master is, of redeneer ik verkeert?
Ik zit nog met een probleem waar ik geen antwoordt op heb. Geregeld slaat het ess systeem op hol. Over het algemeen werkt alles normaal maar geregeld gaat de ac- belasting naar een zeer hoge waarde terwijl er geen toestel aanstaat dat deze hoge vermogen vraagt.