12 V Systeem configuratie: AGM service accu's vervangen door Lithium accu's

Meten is weten! Ik denk dat het niet zo’n vaart loopt. Hoe groot is de kans dat als je de motor start dat zowel de startaccu, als de boegschroefaccu en de ankerlier accu allemaal zo leeg zijn dat ze allemaal veel stroom vragen? Vooral de startaccu zit eigenlijk altijd vol, tenzij je startproblemen hebt. Zo niet, dan wordt daar nauwelijks stroom aan onttrokken en is die vrijwel gelijk weer vol. De boegschroef, furlex en ankerlieraccu’s zullen toch nauwelijks allemaal gelijktijdig diep ontladen zijn? Lang verhaal kort; ik zou hier zelf eerst gewoon mee gaan varen en het even monitoren. Mocht je dan toch in de praktijk hier hinder van ervaren, dan kan jouw oplossing inderdaad ook toegepast worden, een laadstroombegrenzer voor de voorste accu’s. Maar dan geen 50A, want als de LFP al 50A vraagt en je zou voorin ook nog 50A laden, dat gaat je 115A dynamo niet eens leveren. Trouwens, je kunt altijd er voor kiezen als de boel voorin erg leeg is om tijdelijk even de LFP niet te laden met de Orion, om die laadstroom tijdelijk te gebruiken voor de loodzuuraccu’s. En met een thermische camera kun je in de praktijk goed eens de temperatuur van de dynamo monitoren. Tot 100 graden bij laden is niet erg raar.

Dank voor je reactie. Ik kan me zo voorstellen als je langere tijd op zee hebt gevaren, de Li accu’s aardig leeg zijn, de furlex regelmatig gebruikt is dat dit zou kunnen voorkomen. Maar ik ga wel met je mee dat dit niet heel vaak zal voorkomen. de temperatuur meten was idd ook al mijn plan, onlangs daar een thermische camera voor gekocht, altijd handig ook voor het checken van verbindingen vd nieuwe installatie. 100o. ok, ik dacht dat de temperatuur lager was. goed om te weten. ik heb heb het ook nog even opgezocht. lagere tijd boven de 100o is levendsduur verkortend.

en idd is het afregelen van de Orion laadstroom ook nog een optie.

ik lees daarnet Zeilersforum.nl: Lithium accu’s op Saila (8/8) nog wel dat het koelen van de dynamo nog wel een puntje van aandacht is. De werf heeft bij het plaatsen van de nieuwe motor 1,5 jaar geleden de ventilator niet meer aangesloten kwam ik onlangs achter :frowning: