12v syteem configuratie: grotere dynamo. aanpassingen noodzakelijk?

Omdat de motor in mijn boot vervangen is door een grotere is de dynamo ook groter geworden. Van 60 naar 115 Ah. Nu zit daar een Victron Argofet 200-3 200 A achter die de stroom verdeelt naar 7 accu’s: 1 start accu 50Ah, 2 service accubank bestaande uit drie accu’s 3x 125 Ah. 3. Naar het voorschip waar een Crystec diode zit die de stroom weer verdeelt over 1. accu voor de ankerlier 100 Ah 2. twee parallel geschakelde Yellow top accu’s (1 x 75Ah en 1x 55Ah) voor de boegschroef en de furlex.

Nu zag ik op you tube een filmpje dat die 115 Ah wel eens teveel zou kunnen zijn vooral als een of meerder accu’s een lager voltage hebben omdat ze bijvoorbeeld deels of bijna leeg zijn. Daar werd aangegeven dat ik dan een battery charger achter de dynamo zou moeten plaatsen. Is dat noodzakelijk en zo ja welke zou ik daar dan moeten plaatsen. ( ik heb het vermoeden dan de monteur die de nieuwe motor geplaatst heeft hier totaal niet naar gekeken heeft. Dit kan misschien ook verklaren waarom mijn start accu ineens de geest gegeven heeft een paar maanden terug)

(Ik kom zo met een tweede vraag die betrekking heeft op het vervangen van de service accu’s van AGM naar Lithium accu’s)

Hoi Geert,

Zolang je met ‘gewone’ accu’s werkt, loodzuuraccu’s, is er niks aan de hand voor de dynamo. De interne weerstand van deze type accu’s, alsook de Yellowtops is hoog genoeg om de stroomsterkte ernstig te beperken vanaf de dynamo. De dynamo zal dus nooit op zijn maximale capaciteit draaien, of erg kort. De DC-DC converter waar je op doelt, als laadstroombegrenzer, komt pas om de hoek kijken als je LFP, LifePO4 accu’s wilt gaan laden. Daar heb je het in je andere post over. Maar zonder LFP is er dus niks aan de hand en zal de interne weerstand van je accu’s hoog genoeg zijn om de laadstroom te beperken.

N.b. waarom zijn er twee verschillende yellowtops parallel geschakeld? Da’s niet ideaal. Die dingen zijn gelukkig erg sterk, maar de belangrijke regel bij parallelschakeling is echt 2 identieke batterijen, idealiter ook nog eens uit dezelfde batch).

Hallo Mystudio, dank voor je reactie. Ja ik heb de boot zo gekocht en ik vond het ook al vreemd dat er twee verschillende yellowtops parallel zijn geschakeld. Volgens mij zouden twee 55AH ook voldoen voor de boegschroef. ( ik had overigens een foutje gemaakt, daar zit alleen de boegschroef op. De furlex dus niet)