question

msomers avatar image
msomers asked

Terugleveren in de avond, rekening houdend met het weer van de volgende dag.

Ik heb 110 zonnepanelen op een krappe aansluiting van 3x25A (17kW) met 23kW aan Fronius omvormers.

Daarnaast heb ik 3x Multiplus II 5kW Victron omvormers, in combinatie met 50kWh aan batterijen.

Overdag laad ik in het voorjaar/zomer met gemak de batterijen op en kan ik overdag zelfs nog een deel terugleveren aan het net.

Om de volgende dag weer genoeg capaciteit in de batterijen te hebben zou ik graag de batterij 's nachts willen terugleveren aan het net, maar dan bij voorkeur op basis van het weer van de volgende dag. Dus bij een goede volgende dag beginnen met een "lege" batterij en bij een slechte volgende dag met bijvoorbeeld een half gevulde batterij.

Nu heeft Victron een heel mooi Dynamic ESS systeem ontwikkelt die rekening houdt met het weer van de volgende dag, echter heb ik vaste tarieven, waardoor ik het onlogisch vind om stroom in te kopen om het op een later moment weer terug te leveren.

Heeft iemand een idee hoe ik volledig geautomatiseerd 's avonds aan het net kan terug leveren, op basis van de weersvoorspelling van de volgende dag(en).

Alvast bedankt voor jullie input.

Multiplus-IIESSfeed-in
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
duivert avatar image
duivert answered ·

Hoi, ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je node red en iets van solarforcast hiervoor kunt gebruiken

P.s. als je in het engels post, krijg je miss meer reacties/oplossingen van meer ervaren gebruikers

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.