question

roversberg avatar image
roversberg asked

terugleveren

hoe voorkom ik terugleverboete door mn victron installatie die o.a. zonne energie gebruikt voor mn batterij te laden, maar als die vol is, er NIET meer word teruggeleverd naar de grid. dus dat mn pv installatie word "geknepen" bij een volle accu...zoals je bij solar edge gewoon kunt instellen allemaal..

solar
1 comment
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Duivert NL avatar image Duivert NL commented ·

Hoi ligt er een beetje aan wat voor systeem je hebt en hoe je je systeem hebt ingesteld als ESS of niet


Maar er vanuitgaande dat je een multiplus gx of met cerbo hebt als ess

je kunt in de VRM remote console onder instellingen - systeem - ess - grid feed in zowel ac als dc gekoppelde pv blokkeren


hiervoor moet je pv op mppts zitten of een inverter op ac out van je victron zitten

Daarnaast kun je onde ess - gridsetpoint een hogere waarde instellen om terug leveren te voorkomen


Voorlopig loont het met salderen nog steeds om toch terug te leveren met boete, tenzij je een contract hebt waar dit niet zo werkt..

0 Likes 0 ·
2 Answers
roversberg avatar image
roversberg answered ·

screenshot-20240611-211644-vrm.jpghoi, bedankt voor je antwoord...ik heb een multiplus 2 5000 en mppt rs 450/100 en cerbo gx. mn grid setpoint staat nu op 50w, ik zit bij tibber en hoe kan ik de settings zo zetten dat ik bij negatieve prijzen ik dus niet meer teruglever. maar nog wel mn batterij kan opladen...screenshot-20240611-211727-vrm.jpg


2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Duivert NL avatar image
Duivert NL answered ·

Hoi met ESS kan dat niet zonder gebruik te maken van nodered

Als je dat wilt kunnen instellen zonder nodered dan moet je het systeem updaten naar de laatste versie en in vrm Dynamic ESS activeren en instellen

Ik gebruik zelf het systeem als ESS, meer info over DESS is hier te vinden

https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Related Resources

Additional resources still need to be added for this topic