Ik ben een gewone gebruiker maar wil de UPS functie uitzetten i.v.m. het instabiele stroom aanbod. Nu lijkt dit voorbehouden aan officiele installateurs. Maar in een topic las ik dat er voor de iOS software er een update zou zijn die dit nu wel mogelijk maakt. Is dat er voor de Windows versie ook?
Waar spreken wij hier over ?
Zonder een beetje informatie waar jij mee werkt zal hier niets verstandigs kunnen komen.
OK, ik schreef al dat ik een gewone gebruiker ben, geen professional. In de tags staat dat het een MulitPlus II betreft in een domestic setting. Ik zou graag zien dat mijn huis draait op de stabiele, gegenereerde 230V van de MultiPlus uit de accu’s. En niet dat de lokale instabiele netspanning doorgezet wordt naar de woning. De netspanning wil ik dan alleen gebruiken om de accu’s op te laden. En ik begrijp dat je dat kunt doen door de UPS functie uit te zetten. Klopt dat? En zo ja, hoe doe ik dat? En wat wil je nog meer weten? Ik heb er een Cerbo GX tussen zitten en twee Pylontech US 5000 accu’s.
Dan zou ik een apart laadapparaat aan de accu’s aansluiten, de multiplus offgrid laten lopen.
Hoi, heb je al naar de ess handleiding gekeken?
Daarmee kun je wat je wilt, instellingen kun je via het vrm portaal downloaden naar ve config software, hier heb je windows voor nodig
In principe heb je alle apparatuur daar al voor, hooguit zou een grid meter nog de beste optie zijn
Met ess blijf je verbonden met het net, maar als de spanning te laag/hoog is of wegvalt ga je direct over op batterij
Wil je bijv snachts laden en overdag alleen batterij gebruiken dan is dat ook mogelijk, maar je batterij is daar echt te klein voor
Grappig dat je dat zegt. Mijn keuze was om aparte lader en omvormer aan te schaffen maar mij werd juist de MultiPlus aangeraden. Maar met de UPS uitgeschakeld zou dat toch hetzelfde resultaat op moeten leveren?
Ook kan ik nog een schakelklok tussen het stroomnet en de MultiPlus zetten die aangaat tussen 22.00 en 06.00 uur. In de acht uur kunnen de accu’s 's nachts dan geladen worden.
Weet ik niet, kan ik ook niet proberen, ben off grid.
Dank voor de tip, heb de ESS handleiding gedownload. En als ik capaciteit te kort kom kan ik altijd nog een accu er bij kopen, toch? Met de stroomverbruikers die ik nu gepland heb denk ik met 10 kWh wel uit te komen. De verwarming (en warm water) gaat op houtstook.
Ja hoor, je kunt altijd nog uitbreiden met pylontechs!
Schakelklok is ook niet nodig, dit kan gewoon met scheduled charging in de ESS opties
Een gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt tegenwoordig zo’n 3.500 a 3.800 kWh per jaar. Gedeeld door 365 dagen is dat ongeveer 10 kWh per dag. Waarom zou ik tekort komen?
Een 48v laadapparaat zal goedkoper zijn.
Tja, ik heb alles al aangeschaft. En de MultiPlus was beduidend goedkoper dan een aparte lader en omvormer.
Ik heb 20kw aan pylontechs en 9600wp aan zonnepanelen, hiermee gebruik ik vanaf midden feb tot midden november weinig tot geen netstroom, maar nul verbruik gaat niet, zit rond 500-600 kwh van het net op jaarbasis
Alles electrisch behalve verwarmen/douchen
Als je uit het net gaat laden en batterijen gaat ontladen overdag, gaat je net verbruik niet omlaag
Verbruik verplaatst simpelweg, daar komen nog omzet verliezen bij
Als je nog geen zonnepanelen hebt is dat een verstandige investering, om nog minder van het net te hoeven gebruiken
Een losse 48v lader erbij heeft weinig nut…
Hier ging het volgens mij om een “schoon” net, niet om geld sparen.
Waar ik zit is het probleem dat de netaansluiting maximaal 3 kW levert en dan al 20 V spanningsverlies heeft. En dat moeten we met drie huishoudens delen. Dus geleidelijk laden kan wel want we hebben toch 3 x 24 is 72 kWh per dag. Maar als iemand een cirkelzaag of wasmachine aanzet heb je een probleem.
Nee, de geldelijke besparing is hier een non-issue.
Dan zit je nog steeds goed met een multiplus 2, aangezien deze ook power assist heeft en je maximale verbruik van 3kw kan verhogen door met batterij bij te voeden
20v verlies is idd veel, de multiplus kan dat niet veranderen, maar zal wel mits juist ingesteld overschakelen naar/van batterij wanneer dat nodig is, waardoor je dus een stabielere voeding in huis krijgt
Duidelijk!
Nee, daarom wil ik de in en uitgang los koppelen zodat ik in huis altijd draai op de inverter met stabiele 230 V. En daarvoor moet ik dus die UPS functie uitzetten, dacht ik.
In VEConfigure kan het geaccepteerde ingangsvoltage aangepast worden. Bij mij staat het tussen de 205-240V. Daarbuiten gaat de Multiplus over op de batterij. Dit kan strikter worden gezet.
Het is echter niet zo dat de stroom die buiten deze range valt gebruikt kan worden om batterijen op te laden. De Multiplus kan maar 1 ding tegelijk.