Eilandbedrijf / backup mode bij te hoge netspanning

Hallo, ik kan nergens met zoveel woorden vinden of een Multiplus II automatisch is UPS mode gaat als de netspanning te hoog is. Ik overweeg om een Multiplus te gebruiken om dat te bereiken. Op het ogenblik heb ik een (soms) werkende SolarEdge PV installatie met omvormer. Die gaat dood wanneer de netspanning te hoog is - bij mij elke dag ! en volgens Enexis gaat dat nog 10 jaar duren.

Weet iemans cq heeft iemand ervaring met dit probleem ? los ik

dat op door het plaatje van Victron ? Is mijn huis nu voorzien van UPS dmv deze set-up ?

m.vr.gr.

RoelofS

Ja dit klopt, wanneer je dit zo aansluit, je PV op de kant van je huis, en de multiplus tussen je net en je huis.

Let wel op, wanneer je batterij op 90% vol zit, dan zal de multiplus de Hertz verhogen zodat je PV ook niets meer opwekt, om overlading van de batterij te voorkomen. maar wanneer je een grote batterij neerzet kun je netjes alle zonnestroom opslaan natuurlijk!

Maar hetgeen wat je in de batterij hebt kun je natuurlijk wel verbruiken! En eventueel savonds het net opsturen wanneer de netspanning weer inzakt, en je dynamische tarieven gebruikt kun je daar ook nog extra geld mee verdienen.

George

En idd schakelt je multiplus automatisch van het net af als de netspanning te hoog wordt, en heb jij zelf nog spanning van je PV en omvormer met je batterijen

Je kunt ook overwegen een deel van je panelen op een mppt te zetten, die zijn efficienter en blijven “langer” aan staan

Overeeeg de Victron RS6000, daar sluit je rechtreeks de panelen op aan. Dan wordt de accu ook direkt met zonnestroom op geladen = minder energie verlies dan met een externe normale zonnepaneel inverter.