Probleem Cerbo CX en 3 x multiplus II 6k5

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een thuis batterij in bedrijf te stellen. Als ik de multiplus nu aanzet, alleen AC-IN aangesloten, dan start de multiplus op. Op een gegeven moment hoor je hem schakelen en vliegt de hoofdzekering eruit. Ik kan op deze manier niet de firmware updaten of instellingen doen. Hebben jullie suggesties hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.

Heb je de batterij wel eerst aangesloten?

had ik eerst wel.. maar nu niet meer. Moet alles helemaal aangesloten zijn?

Beste is eerst om de MP II aan de batterij te koppelen. Dan 1 voor 1 de settings erin zetten via VEconfigure. Je hebt er 3, ik neem aan 3 fase systeem.

Als dat allemaal klopt, zou ik pas solar en als laatste AC IN inschakelen.

Als ik de accu meet, geeft deze geen spanning af.. ik vermoed dat deze onder een te laag niveau zit.. heb je nog andere suggesties hoe ik kan beginnen

ik heb hem nu wel aangesloten

De accu die ik heb gekocht is NKON ESS Pro - 51.2V 32.15kWh Thuisbatterij. Wellicht moet ik deze nog op één of andere manier activeren. Iemand hier ervaring mee?

Het zijn batterij gebaseerde systemen, dus zonder gaat het niet werken, zoals gezegd eerst batterij aansluiten en systeem configureren als 3 fase systeem, daar na alle settings instellen in de multiplussen/cerbo dan kan er pas netstroom op

Batterij is een niet door victron getest type, wil niet zeggen dat ie niet werkt, je hebt in ieder geval een victron can type a kabel nodig zover ik kan zien

heb je in de handleiding gekeken voor opstart procedure?

https://www.nkon.nl/amfile/file/download/file/1128/product/5795/

Ik heb het bekeken, maar staat bar weinig in.. alleen dat je de resetknop 1 seconden moet drukken. Maar dit doet niks.. er zit een seplos bms in verwerkt. Volgens mij is het dezelfde accu als van seplos

Op tweakers een topic gelezen dat deze battterij een ingebouwde zekering heeft die is nog heel?

Je moet zeker 50 volt DC meten (multimeter op DC Volt zetten) bij 45 volt is de accu in de fabriek niet voor-geladen, er zit gewoonlijk 30% ‘ soc’ in deze accu = minimaal 50 volt DC

Als je voor het eerst de batterij op een Victron inverter aansluit, loopt er kortstondig een heel hoge DC stroom genoeg om een DC fuse te laten doorbranden, vandaar batterij DC fuse/ smelveiligheid controleren.

Neem anders even contact op met NKON die kunnen vast helpen

Ik neem eerst wel even contact op met NKON. Er zit een zekering aan de buitenkant, deze had ik aangezet. Maar intern durf ik niet te zeggen, wil hem ook nog niet losschroeven zonder dat NKON dit aangeeft..

Bedankt voor jullie reacties, ik zal eerst NKON even afwachten.

Je weet ook zeker dat je de juiste can kabel hebt?

ja, dat weet ik zeker.. type a van victron. De canbus pennen zitten op een andere plek. Volgens mij moet het display zonder deze kabel ook gewoon aangaan. Vond nog deze video:

https://www.nkon.nl/amfile/file/download/file/680/product/5842/

Als er geen batterij is aangesloten, dan gaat de Multiplus vanuit de AC kant de condensators opladen. Dit trekt kortstondig zoveel stroom dat een 25A zekering eruit vliegt.

Daarom moet je de condensators opladen door de DC (batterij) eerst aan te sluiten. Ook dat trekt kortstondig veel stroom zodat de bms mogelijk in de beveiliging schiet of dat een DC zekering eruit vliegt. Om dit te voorkomen kun je “pre chargen”. Google daar maar eens op.

Verder zijn er DC automaten die je eerst uit moet schakelen en daarna weer inschakelen. Door het uitschakelen reset je de automaat.

This topic was automatically closed 14 days after the last reply. New replies are no longer allowed.