How to install ET112 energymeter

Hallo, ik ga een ET112 energiemeter installeren vóór de Victron MultiPlus-II GX van mijn batterij systeem maar ik weet niet hoe ik die moet aansluiten.
In de Engelse handleiding staat de volgende note: ‘wherever the word “Fuse” appears in the diagrams, a 315 mA fuse should be used, if required by local law’
hieronder staat een aansluitschema met zekering:

De ET112 komt in de groepenkast direct achter de hoofdschakelaar en ik zie niet hoe ik volgens de regels daar een zekering kan monteren dus ik wil graag zonder zekering installeren. In de nederlandse handleiding staat de note niet maar in het bijbehorende plaatje wel weer zekering betekent het ontbreken van de note dat in NL een zekering niet nodig is? Ik heb ook bij de fabrikant van de ET112 (Carlo Gavazzi) gekeken maar ook daar is het niet duidelijk. Daar staan twee voorbeelden van aansluiten en de zekering lijkt een optie:

Ik zou graag kiezen voor Fig. 3 ook omdat ik de nul dan via de ET112 kan aansluiten. in Fig. 3 staat ook weer een fuse genoemd maar als je zo aansluit kun je natuurlijk geen fuse opnemen want dan gaat alle stroom van de afnemers via de nul draad en slaat 350mA nergens op.
Iemand die me kan uitleggen hoe het zit?

Beide opties zijn mogelijk, afbeelding 1 moet met zekering, afbeelding 3 is zonder (en met een tikfout dus, bij nieuwere handleidingen van CG is dat veranderd)

Zelf zou ik kiezen voor met zekering zoals afbeelding 1 (het schema van victron)

He Marc, dank voor je reactie. Ik begrijp dat aansluiten volgens afbeelding 1 technisch beter is en ook beter zal beschermen bij een fout in de meter maar als afbeelding 2 niet illegaal is ga ik toch daarvoor. Ik zie namenlijk niet hoe ik een 315mA zekering netjes in de groepenkast kan monteren en ik heb eigenlijk ook beide nul klemmen nodig op de energiemeter om netjes te kunnen bedraden. Jammer dat er niet voor gekozen is om een zekering toe te voegen in de behuizing van de meter dat lijkt me de enige echt goede oplossing.

Hi - the fuse is little bigger than the cable you connect with. It is only to provide power to the meter electronics. I bought off Ebay like the link below. It just sits behind the MCB’s.

Hallo – die Sicherung ist etwas größer als das Anschlusskabel. Sie dient ausschließlich der Stromversorgung der Zählerelektronik. Ich habe sie bei eBay gekauft (siehe Link unten).

Inline Fuse Holder Screw Type Glass Fuse Holder 5x20mm Splash Proof AGC 5 Piece | eBay

Afbeelding 3 is ook prima hoor! (Neem aan dat je die bedoeld met 2)

Pas hier mee op als je direct achter de hoofdschakelaar zit verbinden met 6m2

De fase heeft in out de nul is een doorverbinding

Na de kwh meter naar de verdeelstrip en vervolgens naar de aardlek 300ma 20A (afhankelijk van je omvormer) vanuit de verdeelstrip gaan ook je fase nul naar de overige aardleks met daarachter max 4 automaten.
Alles 6m2

Sluit de kwh meter niet aan met zwakstroomkabels door je meterkast maar via de voorkant met een RJ45 (pinnummers zijn gelijk)

Nooit de zekering in de min zeker bij 3 fase alles komt onder 400 volt te staan als de zekering springt en dat gebeurd zeker

ja sorry ik bedoel afbeelding 3

i do not think it is legal and possible to install a fuse holder like this in the cabinet

@Peter, je beschrijft precies zoals ik het wil uitvoeren (incl. de 6m2)

No thats not legal, only a din rail version is legal in NL

Rechts onder de hoofdschakelaar direct door naar de E112 daarna verdelen

Suc6

DISCLAIMER********

De informatie in dit bericht is vertrouwelijk. Het is daarom niet toegestaan dat u deze informatie openbaar maakt, vermenigvuldigt of verspreidt, tenzij de verzender aangeeft dat dit wel is toegestaan. Als dit e-mailbericht niet voor u bestemd is, vragen wij u vriendelijk maar dringend om het bericht en kopieën daarvan te vernietigen. Dit bericht is gecontroleerd op bekende virussen. Helaas kunnen wij niet garanderen dat het bericht dat u ontvangt volledig en tijdig verzonden is, of tijdig ontvangen wordt en vrij is van virussen of aantasting door derden.