Ik ben een huis grondig aan het verbouwen.
Voorlopig gaan we voor een ‘klassieke’ installatie met een SMA omvormer (die compatibel is met Niko home control, om zo ook dynamisch verbruikers aan te sturen overdag).
Naar m’n tuinhuis loopt 3X400V en het dak ligt mooi in de zon.
Ik ben aan het spelen met het idee om enkele zonnepanelen en batterijen te installeren in mn tuinhuis.
Het idee is om deze overdag op te laden, en ‘s avonds de omvormer te laten helpen met de klassieke verbruikers zoals koken, TV, ect…
Is dit mogelijk om een soort ‘batterij buffer’ te bouwen zonder dat ik de AC OUT gebruik ? Er zijn geen kabels beschikbaar die terug naar het huis lopen… enkel de algemene voeding.
Gewoon aansluit op de zekeringskast in het tuinhuis en deze laat terugsteken op AC IN ?
Ik ben nog niet zo vertrouwd met ESS, maar wel grote fan van Victron op mn werk (12V automobiel markt )
De ac out hoeft niet aangesloten te zijn bij een Mp 2
afhankelijk van de dikte van de kabel de grote van MP 2 kiezen ( warschijnlijk 3x 2,5mm2) dus dan 3x MP2 3000/35 en een cerbo gx en een em24 gridmeter
Ik neem aan dat u in uw schuur een 3-fasennetwerk met 3 x 230V hebt. Maar waarom zou je nog meer kabels van de schuur naar het huis nodig hebben?
Je bouwt daar een eenvoudige ESS, van PV-modules, micro-omvormers en/of DC-laders zoals de Victron Smartsolar, een accu en een Victron Multiplus 2 (GX of met Cerbo-GX), en een meter voor de netbelasting van je huis . Via de MP2 bij AC-in lever je de zonneopbrengst aan één fase van je thuisnetwerk en het overschot gebruik je om de accu op te laden.
Hoi dit kan allemaal prima inderdaad, als je systeem en batterij voldoende groot is heb je er de hele dag profijt van, niet alleen savonds
Wel heb je dus een extra data kabel nodig van je hoofdmeterkast voor een grid meter zonder meter gaat het systeem niet werken zoals je zou willen!
Ook is het belangrijk om je sma omvormer te koppelen met het systeem (data of via pv meter) om optimaal gebruik te kunnen maken van pv om de accus te laden
Bedankt voor je feedback !
Inderdaad 3x400V+N aanwezig.
Ik twijfelde of ik de AC OUT moet gebruiken om terug te steken, maar blijkbaar lukt het allemaal met de AC IN alleen aan te sluiten
Bedankt voor je feedback !
De grid meter is waarschijnlijk nodig om alle zonnepanelen te bufferen (incl grid SMA omvormer?).
In eerste instantie zou ik ‘enkel’ een ‘powerbank’ willen die overdag oplaadt van de zonnepanelen die op het tuinhuis liggen. En dat het tuinhuis dan savonds wat terugsteekt.
Maar zonder grid meter bestaat het risico dat hij teveel terugsteekt zeker?
Misschien kan ik in eerste instantie instellen dat hij forfaitair xxxxW terugsteekt, afhankelijk welke verbruiken ik zie op mn geschiedenis.
Beetje half-half werk misschien, maar voorlopig zijn de centjes bijna op na de volledige verbouwing maar een licht systeem kan er misschien nog van af.
NEE!!!
Hoe zo’n 3 x 400V netwerk dan ook ontstaat: het is geen normaal elektriciteitsnet waarvoor Victron-apparaten ontworpen zijn. Sluit in geen geval 400V aan op de MP2! De MP2 werkt op een 230V netwerk!
Ja dat weet ik, geen nood
Ga gewoon 1F pakken. Voorlopig (denk ik) kijken ze naar het totaal verbruik en niet per fase.
3 omvormers voor 3F is effe overkill nu…
Easysolar kan ook, is er ook in GX versie, je had het over een SMA, ga je ook nieuwe pv panelen gebruiken of een deel van de huidige met een mppt?
Je vraag of een grid meter nodig, ja niet omdat er teveel teruggeleverd wordt, maar zo dat je systeem kan zien dat er verbruik is en daar op kan leveren vanuit de battarijen, zonder kan ook maar dan gaat alles snachts “nutteloos” het net op