120kWh system with 3 phase Victron Multi RS 6000, SolarEdge SE10 & SE8K

Hello everyone! This is my current setup. I have just upgraded from 3x Multiplus 5000 to 3x Multi RS 6000.

8 battery boxes, 16kWh each (16x EVE MB31 cells each)
Runs on Victron Dynamic ESS
All loads are on AC-Out1, so the entire house can run on backup if grid fails.
6x 435Wp PV panels on Victron Smartsolar 150/85
62 solar panels ranging from 260Wp to 435Wp running on a SolarEdge SE10K and 8K PV inverter.

6 Likes

I would have used kamrails rails to connect the mcb’s if that’s possible. And change the ferrules with the blue coding to the sleeveless ones, so they do not have to fight for the space. Jammer van de goedkope Emat schakelaars naast de fijne Duitse kwaliteit van Eaton/Hager. In een meterkast komt de aanvoerende kant meestal van bovenaf :slight_smile:

Volgens mij komt de aanvoer juist bijna altijd van onder, aangezien daar de hoofdzekering en netmeter zit. Echter in dit geval komt de aanvoer ook van boven, dit is namelijk niet mijn meterkast maar slechts een tussenstation. De grid-feed komt vanuit de YMVK kabels bovenin.
De adereindhulzen zijn 6mm2, vandaar dat ze geel zijn. Ze hebben overigens meer dan genoeg ruimte in de aansluiting (er zou nog een 2e naast passen). Ik hoor vaak dat EMAT goedkoop en rommel is, echter nooit enige onderbouwing hiervan gezien. Deze componenten moeten ook aan wettelijke voorschriften voldoen en uit praktijk ervaring kan ik zeggen dat de EMAT aardlekautomaten prima hun werk doen.

Vergelijk de specsheets maar eens van Emat en een duurder merk :slight_smile:

Alle EMAT componenten zitten achter EATON of Hager aardlekautomaten.

Kun je iets vertellen over de geluidseigenschappen die je ervaart en over de systeem efficiëntie in relatie tot de MPII’s?

Wat is de maximale AC-In terugleverstroom die je hiermee kan bereiken?
Dus als de 3 multi RS’ aan het terugleveren zijn en je hebt ook veel zonneproductie op de AC-Out, waardoor die ook negatief is?
Daarbij ben ik ook benieuwd wat voor aansluiting je hebt. 3x25A?

Ik heb een vergelijkbaar 1 fase systeem, maar kan niet met meer dan 20A terugleveren ondanks dat de AC-In current limit op 40A ingesteld is (1x40A aansluiting). Zelfs niet als de RS op maximaal vermogen teruglevert (± 20A) en ik zonneproductie teruglever op de AC-Out.

Alvast bedankt! Ik ben benieuwd

Mijn maximale teruglevercapaciteit is 3x25A. De SolarEdge zit bij mij op de AC-in, dus die werkt onafhankelijk van de Victron installatie. De Multi RS-en kunnen ongeveer 16kW terugleveren (5300W per stuk). Echter komt het in de praktijk niet snel voor dat zowel de zonnepanelen terugleveren en de Multi RS-en terugleveren. Zoals vandaag was er veel zonne-opwek, tijdens deze uren gaat de accu juist laden. Tijdens de uren met zeer lage energietarieven gaat de Multi RS zelfs nog stroom extra intrekken om maximaal te kunnen laden (als SolarEdge niet voldoende levert)

Geluid is veel minder, alleen als de ventilatoren draaien dan hoor je ze, maar dat is alleen onder zware belasting. Er is geen bromgeluid zoals dat bij de MP2 wel was.

De efficientie lijkt veel hoger te liggen. Ik kom nu uit op een RTE van ongeveer 87% bij vollast. Bij de MP2 was dit onder vollast niet eens 70%

2 Likes

Er is in mijn ogen ook helemaal niets mis met Emat. Het testen en keuren doen ze denk ik ook precies hetzelfde. Er zit wel minder marge op deze producten. Dat is misschien wel een hekel punt voor installateurs. Ik moet het eerste verslag nog lezen waar men claimt dat de brand is ontstaan door een Emat automaat, in plaats van verkeerde montage en gebruik.

Mooie installatie. Jammer van de op de kop gemonteerde kWh meter :squinting_face_with_tongue:

P.s. een ansluitschema zou een leuke aanvulling zijn. Wat voor soort kabel heb je van/naar de RS liggen?

De kWh meter zit op de kop omdat dit kwa aansluitingen veel beter uit komt in de kast.
Ik hoef de meter toch niet af te lezen aangezien deze de data via Wifi verstuurd :sweat_smile:

Ja dat vermoeden had ik al. En ja ik zag dat, HomeWizard exemplaar, ook handig met de app en API. Vergeet niet de kooi klemmen af en toe te controleren! Ben al een aantal gesmolten exemplaren tegen gekomen. Waren prima geïnstalleerd, met behulp van een moment schroevendraaier. Edoch🤷‍♂️

Gelukkig heb je nog een oud model. Die nieuwe modellen zijn toch bijna niet meer af te lezen. LCD moest een kwartje goedkoper worden of zo.

Nog even over die kabel. Welke gebruik jij?

Welke kabel bedoel je? Ik gebruik verschillende, 5x6mm2 Ymvk, 5x4mm2 Ymvk, 5x6mm2 Neopreen H07RNF

Hi Nick, ja die Neopreen H07RNF kabel bedoel ik. Kan ik hier moeilijk vinden. Waar koop je zoiets in Nederland?

Edit: Ok dan. Gevonden. Zocht eerst op rubber.

Als ik je foto van het groepenkastje zie, zitten de Multi RS6000 dus achter een C25 30mA type A aardlekautomaat. Gaat dat goed bij een kleine aardlek ergens in huis. Of heb je toch een andere? Kan me anders indenken dat dan bij een aardlek in 1 groep in huis, gelijk de verbinding met het net wordt verbroken (als die hoofdaansluiting aardlek toevallig als eerste tript. Dan ben je nog wel in eiland modus totdat de accus leeg zijn, of je de aardlek reset). Of klopt mijn redenatie niet? (De rest van het huis zit achter C32 300mA ziet ik.)

Laatst toevallig een aardlek in de tuin gehad, de B16 30mA automaat van EMAT (jawel) klapte er direct uit terwijl de rest (ook de C25 30mA) ingeschakeld bleef.
Dus in de praktijk lijkt het te werken. Overigens ook als ik een aardlek simuleer met een socket tester.

Voor wat betreft de RCD’s. Is er een 6mA-verklaring voor deze omvormers?
Mooie installatie verder!

6mA? Ik heb alleen 30 en 300mA aardlekautomaten

Ik meen gelezen te hebben dat zonder 6mA DC-lekbeveiliging in de Victron Multi RS er risico is op gelijkstroomlekken, die een standaard aardlekschakelaar type A kunnen blokkeren. Daarom zou een type B nodig, die wél gevoelig is voor DC-lekstroom.
Ben geen expert, dus wellicht dat ik onzin uitkraam. Ik wil mettertijd ook een dergelijke installatie en probeer me zo goed als mogelijk in te lezen. Dit soort topics zijn enorm inspirerend.

Dat is volgens mij alleen van toepassing als je ook PV op de Multi RS aansluit, wat in mijn geval niet van toepassing is.