Hello everyone! This is my current setup. I have just upgraded from 3x Multiplus 5000 to 3x Multi RS 6000.
8 battery boxes, 16kWh each (16x EVE MB31 cells each)
Runs on Victron Dynamic ESS
All loads are on AC-Out1, so the entire house can run on backup if grid fails.
6x 435Wp PV panels on Victron Smartsolar 150/85
62 solar panels ranging from 260Wp to 435Wp running on a SolarEdge SE10K and 8K PV inverter.
I would have used kamrails rails to connect the mcb’s if that’s possible. And change the ferrules with the blue coding to the sleeveless ones, so they do not have to fight for the space. Jammer van de goedkope Emat schakelaars naast de fijne Duitse kwaliteit van Eaton/Hager. In een meterkast komt de aanvoerende kant meestal van bovenaf
Volgens mij komt de aanvoer juist bijna altijd van onder, aangezien daar de hoofdzekering en netmeter zit. Echter in dit geval komt de aanvoer ook van boven, dit is namelijk niet mijn meterkast maar slechts een tussenstation. De grid-feed komt vanuit de YMVK kabels bovenin.
De adereindhulzen zijn 6mm2, vandaar dat ze geel zijn. Ze hebben overigens meer dan genoeg ruimte in de aansluiting (er zou nog een 2e naast passen). Ik hoor vaak dat EMAT goedkoop en rommel is, echter nooit enige onderbouwing hiervan gezien. Deze componenten moeten ook aan wettelijke voorschriften voldoen en uit praktijk ervaring kan ik zeggen dat de EMAT aardlekautomaten prima hun werk doen.
Wat is de maximale AC-In terugleverstroom die je hiermee kan bereiken?
Dus als de 3 multi RS’ aan het terugleveren zijn en je hebt ook veel zonneproductie op de AC-Out, waardoor die ook negatief is?
Daarbij ben ik ook benieuwd wat voor aansluiting je hebt. 3x25A?
Ik heb een vergelijkbaar 1 fase systeem, maar kan niet met meer dan 20A terugleveren ondanks dat de AC-In current limit op 40A ingesteld is (1x40A aansluiting). Zelfs niet als de RS op maximaal vermogen teruglevert (± 20A) en ik zonneproductie teruglever op de AC-Out.
Mijn maximale teruglevercapaciteit is 3x25A. De SolarEdge zit bij mij op de AC-in, dus die werkt onafhankelijk van de Victron installatie. De Multi RS-en kunnen ongeveer 16kW terugleveren (5300W per stuk). Echter komt het in de praktijk niet snel voor dat zowel de zonnepanelen terugleveren en de Multi RS-en terugleveren. Zoals vandaag was er veel zonne-opwek, tijdens deze uren gaat de accu juist laden. Tijdens de uren met zeer lage energietarieven gaat de Multi RS zelfs nog stroom extra intrekken om maximaal te kunnen laden (als SolarEdge niet voldoende levert)
Geluid is veel minder, alleen als de ventilatoren draaien dan hoor je ze, maar dat is alleen onder zware belasting. Er is geen bromgeluid zoals dat bij de MP2 wel was.
De efficientie lijkt veel hoger te liggen. Ik kom nu uit op een RTE van ongeveer 87% bij vollast. Bij de MP2 was dit onder vollast niet eens 70%