in alle topics over node-red gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer daarom maar een nieuw topic, als deze al eens gesteld zie ik hem graag gelinkt worden!
De installatie als parallel aan het net hangt al een tijd. Multplus5000 + cerbo GX. Daarbij ben ik de uitdaging aangegaan om met een homewizard p1 meter de gegevens te kunnen gebruiken om een nul-op-de-meter installatie te krijgen. daarvoor heb ik een Raspberry pi5 gebruikt, die via MQTT de gegevens van de p1 meter ophaalt. elke seconde komt de info door. Daarna wil ik hem via Node-red aan de Cerbo koppelen. maar daar loop ik vast.
Tot nu toe alles gedaan met chatgpt aan de hand maar de node-red implementatie om een aansturing van de multiplus te krijgen lukt me niet. ik heb nu een hele simpele node-red opzet. Het mooiste zou zijn als het gekoppeld krijg aan ESS in OS.
wie o wie kan me aan de hand meenemen om dit te realiseren>
Het is eenvoudig om een net meter als “virtual device” te creëren en de MQTT data uit de P1 draaiende RPI daarheen te sturen. Mij is dat probleemloos gelukt en de data is beschikbaar in de remote / VRM. Er is echter een grote MAAR. Het is namelijk zo dat dit enkel als logging kan gebruikt worden. Een ESS assistant zal enkelvictron ondersteunde meters goedkeuren voor ESS gebruik. Daarom is het nodig om bijvoorbeeld een Gavazzi EM340 te emuleren over met behulp van het Ethernet-Modbus protocol.
Is het dan zo dat het Virtual device gelijk een gemuleerde energiemeter is/kan zijn? Of hoe moet ik dat zien?
Heb je dit met Node-red gedaan of op een andere manier? Wat jij aangeeft als makkelijk is mij in een week nog niet gelukt. Heel de victron installatie hangt nu bijna een maand maar heeft door ontbreken van dit specifieke deel nog niet kunnen draaien
P1 informatie is behoorlijk sloom en vertraagd. Plus alle ontwikkel uren en eventuele instabiliteit en toekomstig onderhoud… Ik zou een Victron energie meter of CG em24 vanwege ethernet adviseren.
Hoi het beste kun je gewoon investeren in een goede hardware meter van carlo gavazzi: em540 (100ms) of de al aangegeven em24 ethernet (600ms)of de vm3p75 ct van victron (100ms)
P1 poort is echt niet snel genoeg om 0 op de meter te krijgen, deze zijn vaak 1sec (1000ms) of zelfs trager
Draaid nu op de Pi. Wat niet lukte was het om de cerbo binnen te laten komen. Ik kok handmatig geen energiemeters of modbus tcp/udp toevoegen, deze moet hij zelf vinden(?)
na een hele dag klooien ben ik zo ver dat ik wel de P1 als logging in het dashboard heb gekregen. Enkel het emuleren van de gegevens zodat de cerbo ze kan lezen is nog niet gelukt. de Cerbo accepteert de registers (0-10,30001-30003, of 40001-40003- )niet en de juiste vinden is nog niet gelukt. Cerbo accepteert wel de verbinding met de raspberry, maar dan loop ik dus vast. Nu overschakelen op Node-red als vertaler als tussenlaag zodat de gavazzie-emulatie wel doorkomt op de Cerbo. en dat voor een beginner….
Oh maar (draadloos)netwerk is het probleem niet. Er hangt een wifi meshnetwerk bij de gx met een prima verbinding. Er kan alleen geen nieuwe ethernetkabel naar getrokken worden.
Ook bij de p1 meter is wifi prima. De raspberry staat bijvoorbeeld ook vlakbij de gx.
Voor de beeldvorming, installatie staat in garage 15meter vanaf woning. Met een splinter nieuwe verharding er tussen, lang verhaal kort: wifi is prima, geen nieuwe kabel mogelijk.
Maakt die 4 miliseconde sneller echt zoveel uit? Als het 1 seconde is en werkt zal ik wel zien hoever het komt. Nu heb ik in ieder geval helemaal niks aan de investering…. Dan maar een iets mindere nul op de meter.