Dag Allemaal,
Ik ben bezig met het ontwerp van een Victron DESS systeem.
Niet alleen om te profiteren van dynamische tarieven maar ook om flexibel te zijn voor de toekomst & onze netbeheer ontwikkelingen. En stiekem vind ik dit gewoon ontzettend interessant!
Een standaard Sigenstor is een stuk makkelijker maar ook duurder en lang niet zo leuk & flexibel voor de toekomst vind ik.
Nu even wat achtergrond info, Ik ben geen elektricien. Echter bij geregelde verbouwingen red ik mij prima met het aanleggen & aansluiten van elektra. Noem mij een hobbyist.
Ik heb bijvoorbeeld nooit eerder werkzaamheden aan een meterkast uitgevoerd, ik ken hierin mijn beperkingen qua kennis en schaam me er dan ook niet voor om een gecertificeerde elektricien in te huren bij dat soort werkzaamheden.
Ik hou er hier ook rekening mee dat ik bij dit project dat iemand erbij zal moeten komen, nu heb ik geluk dat mijn PV installateur ook een erkend Victron installateur is dus ook hier ga ik hem vragen.
Echter, ik ben ontzettend leergierig in dit soort dingen en wil het graag ook grotendeels zelf bouwen als dat kan. De installateur check alles voordat er maar iets live gaat.
Ok genoeg intro, hierbij mijn huis gegevens:
Netaansluiting: 3x25A
Jaarlijks verbruik: 10.300kWh
PV: Solaredge SE10K met 8980WP aan panelen, allemaal op het zuiden gericht.
Volledig gasloos verbouwd, dus mijn grootste verbruikers zijn een 8KW warmtepomp, elektrische 150L warmwatervat & 1-fase 12A autolader (hybride).
Ik heb een opzet gemaakt van de installatie, de gegevens hiervoor heb ik her en der vandaan gehaald dus schiet mij er niet op af aub. Dit wil ik ook nog met de installateur bespreken maar zoals gezegd ben ik hier om te leren
De installatie hangt/staat straks in de garage en alle bekabeling naar de MK gaat via de kruipruimte.
Alle apparatuur is in de diagram te vinden.
Mijn vragen die ik dus heb betreft het systeem (wellicht een aantal domme vragen haha):
- Ik gebruik straks dus zowel de AC out 1 als 2. Kan hier straks mijn volledige huis installatie op lopen qua verbruik? WP + boiler + koken blabla?
- Moet er straks in zowel de MK als garage een automaat komen? en is dit dan een hoofdschakelaar of automaat?
- Is het verstandig om voor de AC-IN/OUT1/OUT2 (3x) 3x4mm2 te gebruiken ivm 5x4mm2? Ik las ergens dat dit beter is ivm storing op de Neutraal.
- Is de diameter van 70mm2 tussen de MP2/Lynx/Accu correct?
- Is er straks een BMS nodig? die zit ook al in de accu, dit is namelijk een JK-PB2A16S20P.
- Mis ik nog ergens extra veiligheid in de vorm van shut-offs of automaten?
- Nu de echter noob vraag; Hoe gaat het straks met dynamische handelen van stroom? Hoe loopt de stroom straks vanaf de accu’s naar het net als die verkocht wordt? Loopt dit dan via de AC-OUT2? Niet via de AC-IN neem ik aan? En is dat dan 3x 4000W = 12000W wat maximaal teruggeleverd kan worden? (MP2 - 5000kv - 48V - 70A)
- Wat mis ik haha
Dank alvast!
Groet Jan