30mA of 300mA aardlekautomaat voor Multiplus?

Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar denk niet dat die 100mA samen met een 30mA zal afschakelen.
En als die andere groepen opgeteld tot 80mA lek uitkomen, dan heb je een ander groter probleem.

Ik heb net contact gehad met een electricien en keurder en die zegt 300mA is veilig, de aardverspreidingsweerstand mag niet boven de 166 ohm zijn, dat is afkeur.

Wat ik ga doen is de aardverspreidingsweerstand meten en als deze te hoog is dit in orde maken, mijn streefwaarde is onder de 100 ohm.

Hiervoor heb ik deze gekocht, zal waarschijnlijk wel wat afwijken, maar daarom onder de 100 ohm als doelstelling.

https://a.aliexpress.com/_EzHBk1K

Heb hem nagemeten en kwam op 17,.1 ohm uit.
Te hoog voor een 35A zekering want dan zou ik een aardweerstand van 1,42 ohm moeten hebben.
Dus ik moet er een aardlek tussen zetten.

1 Like

Ik weet niet wat de weerstand van onze aardpin is, maar dit probleem kwam ik deze week dus ook achter bij gebruik van een c32 voor de Victron vandaar dat ik ook een aardlekschakelaar 300mA selectief voor de Victron ga zetten.

Helaas heeft Hager deze niet in 2 polig en aangezien ik geen 3 fase heb moet ik helaas een ander merk tussen mijn Hager componenten zetten.

Ik denk aan deze: https://www.superflink.nl/iskra-aardlekschakelaar-1-polig-nul-40a-300ma-type-a-40ms-vertraagd-vde-10ka

Wat bedoelt hij met veilig?

Voor de mens

Ik heb zelf een Multiplus II 48/3000 nooit problemen met de aard lek (30mA) gehad (alamats)

Nu heb ik een Multiplus II 48/6500 liggen die deze gaat vervangen en aanpassing groepen.

Mooi moment dus om aan te passen naar nieuwe inzichten, alleen mijn mening(veiligheid) is kies een zo klein mogelijk aardlek

Het gaat niet in de stroom door een persoon, de kast is immers geaard dus het gaat om de stroom die wordt afgevoerd naar aarde.

Dit zou wel van toepassing zijn bij ongeaarde en niet dubbel geïsoleerde apparaten. Daar kan immers de lekstroom niet afvloeien via de aardgeleider en zal door een persoon lopen die het aanraakt met mogelijk fatale gevolgen.

Dus als je de victron niet aard, dan ontstaat er een gevaarlijke situatie met een 300mA aardlek beveiliging.

Met een 30mA aardlek voor de victron is er geen selectiviteit t.o.v. de 30mA aardleks na de victron. Dus een lekstroom schakelt dan zowel de aardlek voor als na de victron uit. Die voor de victron zelfs nog iets eerder omdat daar de lekstroom van alle groepen tesamen na de victron plus de lekstroom van de victron zelf gemeten wordt.

Daarnaast is voor bedrijfszekerheid een selectieve aardlek de enige optie om te voorkomen dat bij een grotere lekstroom de aardlek voor de victron gelijktijdig uitschakelt met de aardlek na de victron.

Ik had nog niet AC-Out-1 (backup/ups) ingebruik, maar mijn gedachte was om na de Victron ook een 30 mA aardlek te zetten.

De reden/veiligheid voor deze aardlek is alleen nodig als de spanning uit valt (backup mode).

Voor selectiviteit (voor de Victron) zou ik dan een 100 mA kunnen kiezen (niet mijn eerste keuze)

Voor een thuis installatie is (voor mij) de belangrijkste functie van aardlek het beveiligen voor personen.

Mijn Victron is geaard maar dat is geen garantie dat het morgen ook zo is door (externe) werkzaamheden of corrosie.

Goede aarding is een vak, en heb gezien dat dat wel eens fout gaat en te makkelijk over gedacht wordt.

Ik zie ook dat er veel gesproken wordt op max 30 mA en max 300mA (Dus niks moet max .. mA)

Zonder de ac out te gebruiken is er inderdaad weinig aan de hand en kan een 30mA normale aardlekschakelaar waarschijnlijk prima voor de ac in kant van de Victron, alhoewel wel het risico bestaat dat deze ongewenst afschakelt door de eigen lekstroom van de Victron.

Sowieso moet men de eindgroepen na de Victron beveiligen met 30mA aardlekschakelaars of aardlekautomaten.

Aardverspreidingsweerstand boven de 166ohm is sowieso afkeur, maar inderdaad wie controleert dit regelmatig.

In mijn geval is ac out wel in gebruik en ga ik zorgen dat de aardverspreidingsweerstand in orde is (<166 ohm maar streven maximaal 100 ohm of lager) zodat 300mA geen probleem vormt.

Victron zelf schrijft in hun wiring unlimited document dat de aardlekbeveiliging alleen na de omvormer aanwezig hoeft te zijn (hoofdstuk 7.3, paragraaf “Where to mount an RCD”), maar hierboven staat al waarom het gevaarlijk is geen aardlek voor de multiplus te hebben (omdat de aardverspreidingsweerstand eigenlijk altijd te hoog is om bijvoorbeeld een C32 zekering te laten trippen met kans op brand en elektrocutie).

Update: Vandaag onze aardverspreidingsweerstand gemeten en deze is netjes 18 ohm. De selectieve 300mA aardlekschakelaar (Hager CPA440E) is ook geïnstalleerd dus het is nu veilig.