Ik ben eens verder gaan graven en vond dit:
In bepaling 705.411 van de NEN 1010 is het volgende opgenomen:
Onafhankelijk van het type aardingssysteem moet bij stroomketens worden voorzien in het volgende toestel voor stroomonderbreking:
-
In eindgroepen met contactdozen met een toegekende stroom tot en met 32 A, een toestel voor aardlekbeveiliging met I∆n niet hoger dan 30 mA;
-
In eindgroepen met contactdozen met een toegekende stroom hoger dan 32 A, een toestel voor aardlekbeveiliging met I∆n niet hoger dan 100 mA.
Nu is de vraag: is de omvormer een eindgroep of niet? Blijkbaar is daar de mening over verdeelt. Ook van echte experts overigens. Ook stellen verzekeraars soms eisen die eigenlijk niet noodzakelijke zijn.
De definities uit de NEN 1010:
2.14.02 Distributiegroep: Elektrische stroomketen die één of meer schakel- en verdeelinrichtingen voedt.
2.14.03 Eindgroep: Elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen.
Opmerking a bij de term: Dit houdt onder andere in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt.
Zoals ik het lees zou de AC-In dan wel degelijk een eindgroep zijn. Nico Kluwen (installatie journaal) stelde na een vraag van een lezer, dat een PV-omvormer wel degelijk een eindgroep is. Met andere woorden. Als je de AC-In als bi-directionele voeding gebruikt, moet je een aardlekschakelaar van 30mA installeren.
Voor verdere informatie over wat Nico Kluwen precies zegt verwijs ik iedereen naar Installatie Journaal, omdat ik geen tekst mag kopiëren.
Verder. Als je verplicht bent als installateur om een frame voor zonnepanelen moet aarden. Waarbij de kans op aanraken vrijwel nihil is. Waarom zou je dan een omvormer die je als (technisch) persoon kan aanraken, dan niet beveiligen?
Wettelijk gezien ben je als werkgever ook (hoofdelijk) aansprakelijk als er tijdens werktijd iets fout gaat. Dit geldt onder andere voor de CV, keuken als PV monteurs. Waarom zou je een Victron omvormer dan anders moeten zien? Ik legde die vraag voor aan een bekend advocaten kantoor, en die stellen dat je zwaar de (drie letters) bent als er iemand komt te overlijden. Blijkbaar is er een zaak van in de jaren 70 waar een keuken monteur kwam te overlijden tijdens de installatie werkzaamheden.
Dus…ik ben blij met mijn 30 mA beveiliging. Wat ieder ander daar van denkt, maakt niet meer zo uit. Want als het fout mocht gaan, dan ben ik persoonlijk de sigaar. Niet iemand die het anders ziet.
En ook goedemorgen voor iedereen op weg naar de vakantie bestemming.