30mA of 300mA aardlekautomaat voor Multiplus?

Dank!

“The inverter incorporates a mains frequency isolating transformer. This precludes the possibility of DC current
at any AC port. Therefore, type A RCDs can be used.”

De NG Lynx BMS daar schakelen ze met mosfets, dus moet de oude met relais hebben?

Heb HBO elektrotechniek achtergrond en in verleden te maken gehad met de 60601 norm.
Heb prototypes ontworpen die aan BF en soms CF moesten voldoen.
Dus ik begrijp het echt wel :slight_smile:

Een buisventilator zou je op de 48V van de batterij kunnen laten draaien.
Maar inderdaad niet simpel dit alles,…

Vraag me af hoe andere merken dit gaan implementeren.

Hallo David. Duidelijk. Ik weet natuurlijk wat die 6 mA verklaring is, en waarvoor die er gekomen is. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was. Wat blijkbaar niet goed verwoord was. Dat je ook met een 6 mA verklaring voor een net gebonden omvormer. Dat je dan alsnog door andere. Externe zaken een aardlekautomaat kan verzadigen. En ja harmonisch vervorming kan ook roet in het eten gooien.

Even ter verduidelijking. Ik ben dan wel geboren in Nederland, maar ik spreek en denk al heel lang in een andere taal. Dat maakt het soms wat lastig voor mij om in het Nederlands te communiceren over technische zaken.

Prachtig toch als iemand (David) met verstand van zaken je precies dat laar zien, waarnaar je op zoek bent.

Haha. En dan lees ik net dat de PGS37-2 vervangen gaat worden. Ach. Zo blijven de grijze cellen jong zullen we maar zeggen.

P.s. Dank je wel David :raising_hands:

Ja, top!
Zulke mensen met jarenlange ervaring moesten vaker posten!

Ik ben eens verder gaan graven en vond dit:

In bepaling 705.411 van de NEN 1010 is het volgende opgenomen:

Onafhankelijk van het type aardingssysteem moet bij stroomketens worden voorzien in het volgende toestel voor stroomonderbreking:

• In eindgroepen met contactdozen met een toegekende stroom tot en met 32 A, een toestel voor aardlekbeveiliging met I∆n niet hoger dan 30 mA;

• In eindgroepen met contactdozen met een toegekende stroom hoger dan 32 A, een toestel voor aardlekbeveiliging met I∆n niet hoger dan 100 mA.

Nu is de vraag: is de omvormer een eindgroep of niet? Blijkbaar is daar de mening over verdeelt. Ook van echte experts overigens. Ook stellen verzekeraars soms eisen die eigenlijk niet noodzakelijke zijn.

De definities uit de NEN 1010:

2.14.02 Distributiegroep: Elektrische stroomketen die één of meer schakel- en verdeelinrichtingen voedt.

2.14.03 Eindgroep: Elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische toestellen of contactdozen.

Opmerking a bij de term: Dit houdt onder andere in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting voorkomt.

Zoals ik het lees zou de AC-In dan wel degelijk een eindgroep zijn. Nico Kluwen (installatie journaal) stelde na een vraag van een lezer, dat een PV-omvormer wel degelijk een eindgroep is. Met andere woorden. Als je de AC-In als bi-directionele voeding gebruikt, moet je een aardlekschakelaar van 30mA installeren.

Voor verdere informatie over wat Nico Kluwen precies zegt verwijs ik iedereen naar Installatie Journaal, omdat ik geen tekst mag kopiëren.

Verder. Als je verplicht bent als installateur om een frame voor zonnepanelen moet aarden. Waarbij de kans op aanraken vrijwel nihil is. Waarom zou je dan een omvormer die je als (technisch) persoon kan aanraken, dan niet beveiligen?

Wettelijk gezien ben je als werkgever ook (hoofdelijk) aansprakelijk als er tijdens werktijd iets fout gaat. Dit geldt onder andere voor de CV, keuken als PV monteurs. Waarom zou je een Victron omvormer dan anders moeten zien? Ik legde die vraag voor aan een bekend advocaten kantoor, en die stellen dat je zwaar de (drie letters) bent als er iemand komt te overlijden. Blijkbaar is er een zaak van in de jaren 70 waar een keuken monteur kwam te overlijden tijdens de installatie werkzaamheden.

Dus…ik ben blij met mijn 30 mA beveiliging. Wat ieder ander daar van denkt, maakt niet meer zo uit. Want als het fout mocht gaan, dan ben ik persoonlijk de sigaar. Niet iemand die het anders ziet.

En ook goedemorgen voor iedereen op weg naar de vakantie bestemming.

Ik heb in mijn installatie de meeste pgs regels al toegepast, niet voor mijn verzekering maar uit veiligheid

De noodstop heb ik exact op deze manier aangesloten, 1 noodstop in de groepenkast met in serie een 2e in de victron ruimte, daarbij gebruik gemaakt van 3nc en 1no noodstoppen

Iedere multiplus heeft dus een eigen verbreek contact op de remote

Tevens heb ik een simpel failsafe relais circuit die de 4 pylontech batterijen afzonderlijk een uitschakel contact op het remote contact geeft vanuit de 12v hulp output van 1 multiplus

En naast aarding van een omvormer bijvoorbeeld, kennen we ook nog de ‘Potentiaal Verreffening’ (aarding)’ (pva) zoals we in een badruimte aantreffen, en met name in ziekenhuizen.

Ik denk dat de aarding van zonnepanelen met name pva is.

Ja dat is zeker in mijn geval van toepassing, aangezien ons dak volledig van zink is en je geen potentiaal verschil wil hebben tussen dak, montage frame’s en zonnepaneel frame’s om corrosie te voorkomen

Er staat zeker ergens een bepaling dat bij uitval van een groep door een aardfout of overbelasting niet alle groepen mogen uitvallen.

Neem aan in je huis groepenkast heb je meerdere groepen die elk met een 30mA beveiligd zijn?

Stel een groep heeft een aardfout en je hebt je Victron met 30mA beveiligd, dan is de kans zeer groot dat de aardlek van de Victron er uit vliegt en niet die van de groep met lek.

Want de victron aardlek die meet de lek van al je groepen.
Dus je zal de victron aardlek hoger dan 30mA moeten kiezen om dit te voorkomen.

Test eens een groep door op het testknopje te drukken, waarschijnlijk tript je victron aardlek dan ook.

Klopt. Misschien niet het meest handige voorbeeld maar ja.

Nee. Zoals eerder al gezegd hebben wij daar gelukkig absoluut geen last van. Ook tijdens het testen van de units geen fouten vast te stellen.

Doet die victron aardlek het dan wel?

Slim. Als je net over de grens woont (DE) dan zie je dat ook veel vaker. Daar is het ook heel normaal om je installatie in de kelder te plaatsen. Pas na overstromingen ging men echt goed nadenken over de accu’s en de rest van de installatie.

Een van onze kinderen in NL gaat binnenkort een systeem installeren. Ik zal hem daar bij assisteren. Wat hij meemaakte met Nederlandse PV installateurs was op zijn minst teleurstellend te noemen. Niet veel later bleek het systeem niet 100% volgens de regels was opgeleverd. Grote club in NL maar evenzogoed maakte men fouten. Ach. We zijn allemaal mensen, maar sommige zaken zouden niet meer voor moeten komen.

Morgen Ron. Ja. Alles heeft onlangs een scope 12 keuring doorstaan. De eerste vraag was meteen. Waarom zit hier een 100 mA alamat? Tijdens de eerste kering viel niemand daar over. Zo zie je maar. Willekeur, andere inzichten. Noem het maar wat.

Ja, klopt!
Zolang het aan de interpretatie van de installateur of inspecteur wordt overgelaten krijg je tal van meningen.

Vroeger prototypes ontwikkeld die aan de 60601 moesten voldoen en die in samengestelde systemen moesten werken, daar kun je een boek over schrijven.

Heb die aardlek er alleen in zitten omdat mijn aardweerstand te hoog is en een B25 nooit zou trippen bij sluiting naar de kast.
Met 300mA blijf ik ruim onder de 50V, dus is toegestaan.

Ik heb hier over zitten nadenken maar als ik alles in beschouwing neem is een 300mA selectieve aardlekschakelaar het meest logische.

Waarom 300mA? Omdat de groepen aan de uitgang van de victron zijn beveiligd met 30mA, als er meerdere aardlekschakelaars tellen de lekstromen bij elkaar op een zou een 30mA voor de victron kunnen uitschakelen terwijl de aardlekschakelaars voor de eindgroepen gewoon in blijven. 100mA is ook nog te overwegen, maar geeft al meer kans op ongewenst uitschakelen.

Waarom selectief? Als er een aardlek fout op een van de groepen na de victron ontstaat is het wenselijk dat de aardlekschakelaar voor die groepen uitschakelt, maar dat de aardlekschakelaar voor de victron niet uitschakelt.

Als je aardweerstand onder de 166 ohm is, mag je een 300mA aardlek gebruiken.
Want bij een fout (L volle sluiting naar geaarde kast) zal een 300mA aardlek bij 50V kastspanning afschakelen.

Dus dan is 100mA een veiligere keuze, zeker bij woonhuizen die wat ouder zijn?

Belangrijk te weten is wel dat als de kast onder spanning staat alle andere apparaten in huis met randaarde ook onder spanning staan.

Ja, als je het niet kunt nameten dan zou ik er 100mA inzetten.
Exact dan staat die spanning op de randaarde en daarmee op alle apparaten die ingestoken zijn.
Krijg je de aarde via de netbeheerder of heb je een eigen pen in de aarde moeten slaan?

TT stelsel, dus eigen pen. Bij mijn huis uit 2017 zal dit wel in orde zijn qua weerstand. Maar bij familie die een huis uit 1960 hebben heb ik daar mijn twijfels over.

Met 100mA is er wel meer risico dat deze tript samen met de aardlekschakelaar op de eindgroepen.