question

peterbor avatar image
peterbor asked

Fietsaccu (48v) direct laden via MPPT

Tussen de producten zie ik dat enkele MPPT zonneladers geschikt zijn voor 48v accu's. Ik vroeg mij daarom af of het mogelijk is om d.m.v. zonnepanelen en een MPPT 48v mijn accu van mijn fiets op te laden. Op dit moment gebruik ik nog een tussen oplossing met een 12v accu en omvormer naar 230v en dan weer de oplader voor mijn fiets accu.

Het betreft een stromer accu BQ983.

MPPT SmartSolar
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

1 Answer
Supra-Halbleiter avatar image
Supra-Halbleiter answered ·

Which inverter do you use? If I'm not mistaken, the Victron inverters do that. When a load is connected to the output of the inverter, it will send the energy from the MPPT to the load, and if the load is larger, it can take the rest from the battery or from the grid. Please correct me if I'm wrong. (I'm still planning my system)

---

Welke omvormer gebruik je? Als ik me niet vergis, doen de Victron-omvormers dat ook. Wanneer een belasting is aangesloten op de uitgang van de omvormer, stuurt deze de energie van de MPPT naar de belasting, en als de belasting groter is, kan deze de rest van de accu of van het elektriciteitsnet halen. Corrigeer mij als ik het mis heb. (Ik ben nog steeds mijn systeem aan het plannen)


2 comments
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Supra-Halbleiter avatar image Supra-Halbleiter commented ·

I blieve I misunderstood you at first. So you want to connect the 48V MPPT directly to the battery? Do you already have the 48V MPPT and panels to attach only for the fietsenaccu?

I think it would be better to use a Victron Orion Charger to charge it. This way you can use your panels more efficiently.

---

Ik geloof dat ik je eerst verkeerd begreep. Dus je wilt de 48V MPPT rechtstreeks op de accu aansluiten? Heeft u al de 48V MPPT en panelen om alleen voor de fietsenaccu te bevestigen?Ik denk dat het beter zou zijn om een Victron Orion-oplader te gebruiken om hem op te laden. Zo kunt u uw panelen efficiënter gebruiken.

0 Likes 0 ·
peterbor avatar image peterbor commented ·
I don't have the 48v MMPT yet. First I want to know if it's possible to connect my bike battery (48v) directly to the MPPT. So I van get rid of the 12v and converter system.

Probably the 48v battery has a BMS and therefore not chargeable with a MPPT.

I do have 2x 200W solar panels (allpowers foldable).

Now I use:

Solarpanels --- MPPT 12v --- 12v battery --- 12v to 220v converter ---- charger bike battery --- bike battery

And I want to go to:

Solarpanels --- MPPT 48v --- bike battery


So I don't have to transport a lot of extra stuff on my campsite holidays.

0 Likes 0 ·