question

Marcel avatar image
Marcel asked

Berekend vermogen van een ET112 grid meter.

Ik heb in Node red en VRM een ET112 grid meter lopen. Als ik daarvan de gemeten stroom vermenigvuldig met de gemeten spanning dan wijkt dit behoorlijk veel af van het berekent vermogen. P=UxI

De ET112 meet bv 230.3 volt en 1.8 ampère. Dan zou het berekend vermogen toch rond de 414 Watt moeten zijn? Volgens de "Power" berekening van de ET112 zelf (als ik die uitlees) is dit ongeveer de helft minder. Zie ik iets over het hoofd of mis ik iets? In VRM zie ik die lagere waarde ook als grid load.

et112 pv readings
2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

2 Answers
gerard-van-seventer avatar image
gerard-van-seventer answered ·

P=U x I geldt alleen voor ohmse belastingen. Bij AC is het P=U x I x pf (power factor).

Dus als je pf 0.5 is dan klopt het dus.

--Gerard

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Marcel avatar image
Marcel answered ·

Nou...weer wat geleerd dan! Zal eens kijken wat de Power factor is. Maar denk wel dat dat het probleem is dan. Dank voor je antwoord en reaktie.

2 |3000

Up to 8 attachments (including images) can be used with a maximum of 190.8 MiB each and 286.6 MiB total.

Related Resources

Additional resources still need to be added for this topic